Moodle 2.0.x - hvornår opdateres en velfungerende Moodle?

Moodle 2.0.x - hvornår opdateres en velfungerende Moodle?

ved Nicolai Winther-Nielsen -
Antal besvarelser: 3

I forbindelse med at jeg bestrider et Moodle for fattigrøve tilbud havde vi positioneret os til at videreudvikle et 1.9 kursus på 2.0 platformen, men opdager så, at der kan gå lang tid før større undervisningsinstitutioner med mange eksisterende kurser og store datamængder kan få gavn af alt det nye, da backup af et kursus i Moodle 1.9 for import til Moodle 2.0 er yderst kompliceret.

Vores programmør har fundet frem til følgende (http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=165692):

Fremgangsmåden er efter sigende denne: Lad os sige at vi vil flytte et kursus fra Moodle-installation A (som kører 1.9) til Moodle-installation B (som kører 2.0):

  1. Opret et tredje Moodle-installation, C, som kører 1.9.
  2. Lav backup af kurset på A og overfør denne til C.
  3. Opgradér C fra 1.9 til 2.0.
  4. Test kurset grundigt på C, for der er ingen garanti for at alt virker som før.
  5. Lav backup af kurset på C og overfør denne til B.

Denne situation skulle først blive rettet i Moodle version 2.1, måske i slutningen af 2011. Det betyder jo så også, at store instutioner ikke får fordelen af det meget bedre system, og det er ikke særlig heldigt i forhold til vi kursusudviklere.

Men, hvis nogen hører om at en eller andet 2.0.x version faktisk lykkes med en direkte opdatering, så hører vi altså meget gerne. Meget gerne hen over sommeren, så vi er parat til at tage imod de nye studerende på et opdateret site!!!

I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Re: Moodle 2.0.x - hvornår opdateres en velfungerende Moodle?

ved Jens Gammelgaard -
Billede af Translators
I svar til Jens Gammelgaard

Re: Moodle 2.0.x - hvornår opdateres en velfungerende Moodle?

ved Nicolai Winther-Nielsen -

Tak for det, Jens!

Vores programmør gik straks til biddet og rapporterer tilbage at vi desværre må væbne os med en del tålmodighed - det er åbenbart ikke vellykket ved store datagmængder.

Han skriver:

Jeg downloadede "ConversionThingy", som er det program der omtales i linket på det danske Moodleforum. Jeg afprøvede det først på et ganske lille kursus, og det konverterede fint alting så det kunne installeres på en Moodle 2.0.

Således opmuntret forsøgte jeg mig med .. kursus ... på over ½ GB. Og det gik ikke spor godt. For det første var der en masse der ikke blev konverteret (backupfilen skrumpede fra 557 til 38 MB under konverteringen!), og da jeg prøvede at installere den konverterede fil, viste Moodle kun en blank side. Da jeg vendte tilbage til Moodles forside, fik jeg at vide at installationen af det pågældende kursus havde fejlet.

I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Hvorfor ikke opdatere direkte?

ved Kalle Nielsen -

Hej

Moodle.org kører jo på 2'eren?

Jeg vil umiddelbart mene, at den bedste metode lige nu, det er at opdatere direkte fra 1.9 til 2.0.x, så man slipper for at importere kurser - altså en helt almindelig opgradering, hvor man har sørget for evt. at opdatere webserveren, så den opfylder de nye systembetingelser.
Det eneste det forsøg kræver, det er at man kan genskabe fra backup hvis det skulle gå galt, og det har systemfolkene (forhåbentlig...) allerede på plads, ellers er det jo noget, som man skal have sat i gang alligevel.

Jeg har kun testet opgradering på lille installation på webhotel og det gik fint.