Moodle i folkebibliotekerne - på vej mod Moodle 2

Moodle i folkebibliotekerne - på vej mod Moodle 2

ved Kalle Nielsen -
Antal besvarelser: 1

Moodle i danske folkebibliotekerne har vist sig at være en rimelig stor udfordring at knække. Godt nok kører Randers Bibliotek nu deres intranet og projektnet på en Moodle 1.9 platform indenhus (huset.randersbib.dk)- men forankringsprocessen er ikke nem.  Det er et stort skridt i en organisation, som har været vant til mail, Word og fællesdrev pludselig at skulle være aktivt deltagende på en social webplatform, hvor de enkelte grupper selv har hovedansvaret for, hvordan de ønsker deres arbejdsrum skal udformes og bruges. Projektrummene har været dem, der har fungeret bedst, måske fordi der typisk her er en projektleder, som tager ansvaret på sig.

Den borgervendte del har i flere år været nogle åbne læringsrum af meget svingende kvalitet - fra halvdårlige til ringe ;)
I løbet af 2010 er vi gået i gang med at forberede de åbne læringsrum til at støtte op om Lær mere om it netværkets metode (it-formidler.dk), samt at skulle fungere som en fælles platform åben for alle bibliotekernes vejledere - desuden har vi smidt alle læringsrummene ind i en projekt om Mobil informationskompetence (bit.ly/MobileLiteracy), og tilbudt alle rummene som startgrundlag for en fælles elæringsplatform for folkebibliotekerne (mulig Centralbiblioteksopgave 2011).

Sidste lille step er et 2011 projekt, hvor jeg håber at vi kan få etableret en fælles Moodle 2 platform, hvor en række biblioteker skal producere og afvikle mobilrelaterede borgerintroduktioner (Læs mere om projektet her: http://huset.randersbib.dk/mod/forum/discuss.php?d=2847 ) opbygget efter Lær mere om it metoden, men udvidet så de fungerer også for borgeren hjemme i stuen (vi nærmer os tankegangen bag OU's Open Learn) (http://www.open.ac.uk/openlearn/ .

Så på mange måder er vi på rette vej, men hele korthuset kan på den anden side også vælte med et par uheldige systembeslutninger i forhold til en fælles biblioteksplatform - kryds fingre - så vi ikke havner på en tilfældig cms-platform...

I svar til Kalle Nielsen

Re: Moodle i folkebibliotekerne - på vej mod Moodle 2

ved Nicolai Winther-Nielsen -

Kalle, det var dog en rigtig spændende respons omkring Randers. Jeg vil helt klart krydse fingre, og vil glæde mig over om det kunne hjælpe.

Din beskrivelse er jo nærmest en invitation til at lave et IKT projekt på, så jeg vil bestemt skrive mig det bag ørerne, som en interessant udfordring.

Samtidig kunne være meget spændende at drøfte Moodle literacy strategier. På all-Moodle uddannelser står vi jo alle med den usabilty udfordring. Hvis du kan få en universitetsstuderende til at lave et speciale omkring optimering af brugerstrategier, hører jeg gerne fra vedkommende!

Dernæst tænker jeg også, om det ikke vil være en ganske smart idé at få opgraderet hele stadset til Moodle 2.0 eftersom fildelingssystemet altså bare er meget mere indbydende.

Og så kunne det jo også være spændende at få programmeret nogle biblioteks-basale funktioner. Et eller andet med en Biblioteksenvironment, hvor alle de mest værdifulde links bare ligger der? Kunne du kontake store udenlandske biblioteker, og gå ind i samarbejde - så lige på nettet sådan noget som  http://apps.carleton.edu/campus/library/for_faculty/faculty_working/libe_moodle/

Og hvad med at kontakte IKT i Aalborg og CBS i København, hvor man bruger Moodle, og så spørge om de kunne have lyst til at samarbejde omkring bibliotekstjenester? Hvis du har goodies til min institution installerer vi dem da hellere end gerne, eller linker til fornuftige metakurser.

Hvis I nu have et forum for Moodle-literacy, kunne vi jo bare henvise de kandidater vi optager til det, så de på første studiedag har er certificerede i det, og så jeg ikke skal spille mere krudt på det. (Dog er det altså normalt ikke et problem at få folk i gang - men du peger jo på et registreret behov...).

Du må endelig holde os ajour om enhver positiv udvikling i strategien. Du er bare ret cool - og det var altså synd, at vi ikke kunne skaffe dig nogen penge den gang da ministeriet fingerede et forsøg på at støtte udbredelse af e-læring, men endte med at støtte sin egen statsadministration. Nå, skidt med det, men kanon at du bare hænger ved. Du får i hvert fald min iværksætterpris!!!