elo kiezen moodle of magister

elo kiezen moodle of magister

door jorg duitsman -
Aantal antwoorden: 13

Beste moodlers, 

Sinds vandaag heb ik de opdracht gekregen om uit te kijken naar een elo systeem. volgend  schooljaar  (ja het gaat dus om een havo / vwo school ) zou er bij ons op school ook een begin moeten staan van een elo systeem. Ik stuitte op het open source moodle systeem wat me erg interessant lijkt maar de school werkt met zijn leerling syteem al met magister. Wat is nu een juiste beslissing... me gaan storten op het magister elo systeem... of me gaan storten op moodle. Wie heeft deze keuze ook al eens gehad of wie wil / kan zijn / haar keuze toelichten. Ben erg benieuwd naar de reacties. Ga vanavond in ieder geval maar een beginnen met een kijkje te nemen in moodle

 

met vriendlijke groet,

Jorg

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: elo kiezen moodle of magister

door Pieter van der Hijden -

Beste Jorg,

Magister is een schooladministratie-systeem. Ik begrijp dat via Magister ELO er ELO-functionaliteit aan Magister kan worden toegevoegd. Uit wat ik erover gelezen heb, maak ik op dat dat allemaal nog heel beperkt is.

Moodle is een leeromgeving die op de eerste plaats er per vak voor zorgt dat langs elektronische weg leermaterialen en interactieve leeractiviteiten (individueel of gezamenlijk) aan de leerlingen worden aangeboden, docenten feedback kunnen geven, enz. Moodle is dus niet bedoeld als een administratiepakket. Wel zitten er basisvoorzieningen in om leerlingen te registreren en om cijfers uit te delen / in te zien. Een schooladministratiepakket gaat daar dorgaans veel verder in.

Kortom, ik denk dat Magister sterker is als administratiepakket en Moodle sterker is als leeromgeving. Er zijn tal van instellingen die daarom beide systemen gekoppeld hebben; Google op Magister en Moodle en je vindt daar veel informatie over.

Interessant kan ook zijn dat Packt Publishing juist deze week een nieuw boek uitgegeven heeft: Moodle as a Curriculum and Information Management System; zie https://www.packtpub.com/moodle-as-a-curriculum-and-information-management-system/book. Daarin staat dus uitgelegd hoe je Moodle met wat fantasie en rare bochten toch als administratiesysteem zou kunnen gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Pieter van der Hijden

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: elo kiezen moodle of magister

door jorg duitsman -

Ok das een duidelijk verhaal. Gisteren beetje met moodle aan de slag gegaan. Ziet er veel belovend uit moet ik zeggen. Weet u een goed boek over het inrichting van moodle voor het onderwijs of een cursus.

Ik zou graag goed willen leren werken met moodle. Verder ga ik nu eerst alle funtionalitieten proberen op papier te zetten. We hebben te maken met een docenten team van 120 personen. dus het moet uiteindlijk wel goed opgezet worden.

Heb al een moodle voor onderwg gedownload maar dit is een versie 1.9. Ik zag dat er een 2.0 versie uit is en wil eignelijk schoon starten met die versie. Verder denk ik dat er veel informatie op moodle sites te vinden is en ik wil zeker bezoeken brengen aan scholen die al gebruik maken van dit systeem.

ik hoop via dit forum in ieder geval veel antwoorden te krijgen. Ben groot voorstander van open source dus ook moodle heeft mijn voorkeur.

Dan nog een vraag over hosting. In totaal gaan er in de toekomst 1200 leerlingen werken met dit systeem ( havo / VWO school ) als die leerlingen hebben natuurlijk een bepaalde ruimte nodig om al hun gegevens op te slaan . Wat is verstandig qua hosting. Ook nog zo'n vraag die me nu te binnen schiet ... en er zullen er nog vele volgen.

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: elo kiezen moodle of magister

door Pieter van der Hijden -

Het beste boek voor beginners en naslag vind ik zelf nog steeds "Using Moodle" 2nd edition door Jason Cole en Helen Foster. Het gaat over 1.9 en is gratis te downloaden (http://download.moodle.org/download.php/docs/en/using_moodle_2e.zip). AFAIK zijn er nog geen boeken voor beginners op basis van 2.0. Zelf geef ik in februari een Moodle 1.9 docentencursus en een Moodle 2.0 preview; maar dat is in Suriname glimlach en ik neem aan dat jij in Nederland zit.

Het is inderdaad mooi als je meteen met Moodle 2.0 kunt beginnen. Realiseer je wel dat er nog wat kinderziektes in zitten. Ik raad je aan om experimenteel met 2.0 te beginnen en bij de start van het volgende schooljaar pas definitief.

Wat servers betreft kan ik je alleen maar aanraden om de hosting uit te besteden; bij voorkeur aan een bedrijf dat deskundig is op Moodle-gebied en meteen het technisch beheer doet, zorgt voor voldoende opslagcapaciteit enz. enz.. Doorgaans hangt de prijs af van het aantal gebruikers af, bijv. 1-2 EUR per jaar.

Als je lid van Ned-Moove wordt, ontmoet je meteen andere Moodle-gebruikers op bijeenkomsten van de vereniging (www.ned-moove.nl); op 2 februari trouwens over Moodle 2.0.

Succes,
Pieter van der Hijden

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: dit heb ik ooit naar mijn eigen directeur gestuurd

door Ger Tielemans -

Is de ELO van Magister een goed alternatief?

Aanleiding onderzoek:

  1. De firma Schoolmaster – nu onderdeel van Iddink  -  dwingt scholen om over te schakelen van Magister op de eigen schoolserver naar Magister op de (betaalde) webserver van de leverancier zelf. Dit betekent dat alle communicatie van andere schoolapplicaties (waaronder de ELO) met Magister voortaan via het internet moet verlopen. Onze huidige oplossingen moeten daarvoor de komende maanden allemaal aangepast worden.
  2. Ruim twee jaar ontwikkelt Schoolmaster binnen Magister een eigen ELO waardoor een deel van de koppelingen intern kan verlopen. Ook wordt de inhoud van de ELO (tegen betaling) opgeslagen in een eigen zone op de server van de leverancier.

 

Onderzoek:

  1. Na het lezen van het foldermateriaal van Magister (zoals het tijdschrijft de fietsenstalling) is op 27 april de presentatie van de ELO in Zwolle bezocht.
  2. Thuisgekomen is aanvullend informatie gezocht op internet.
  3. Daarna is deze tekst geschreven.

 

Resultaat:

  • De ontworpen ELO gebruikt een uurrooster als kapstok voor de andere onderdelen van de ELO. Wel is het nu mogelijk om tijdslots van meerdere uren (blokuren) te maken.
  • De ELO kan pas volledig functioneren als het andere onderdeel van Magister - het rooster - tot op individueel leerlingniveau is ingevuld.
  • De functies van de ELO beperken zich nadrukkelijk tot:
    • Het doen van mededelingen door de docent (dus geen forums, vragenlijsten, polls…)
    • Het uitzetten van individuele opdrachten (geen groepsopdrachten: navraag leerde dat men hier wel over nadacht maar nog geen ontwikkeling in gang had gezet.)
    • Het afspelen van SCORM-materiaal met de ingebouwde SCORM-player.
    •  Het presenteren van documenten, beeldmateriaal en video’s (met name het automatisch kunnen afstemmen van de video op de beschikbare bandbreedte en de presentatie van DeepZoom – het schijnbaar eindeloos kunnen inzoomen op een tekst of foto - maakte op mij en veel andere bezoekers veel indruk. )
    • Navraag bij de maker leerde dat hij op geen enkele wijze andere onderdelen van een goede ELO (zoals interactief woordenboek, wiki, forums, logboeken, vragenlijsten, enz) inde toekomst zal inbouwen.
    • Hoewel het mogelijk is om voor een vak een studiewijzer te maken,  (fietsenstalling: jan 2010 9.1 pag 20) bestaat er geen sjabloon voor deze studiewijzer (zoals bij ons de trimesterplanners met de keuze voor het weekformaat of het onderwerpformaat) en moet elke docent die een studiewijzer wil dit zelf niet allen vullen maar ook ontwerpen.  De maker hoopt dat de methodeuitgevers bij hun boeken voorbeelden van studiewijzers zullen gaan maken, maar daarvoor is het marktaandeel nog te gering.
    • Het accent bij deze ELO lijkt te liggen op het roostergebonden aanbieden van bronmateriaal met opdrachten, niet op het ondersteunen van actieve werkvormen .

    • De grootse teleurstelling is dat de ELO geen systeem bevat voor toetsontwikkeling noch voor toetsafname: navraag bij de maker leerde bovendien dat die er ook nadrukkelijk niet zal komen: men verwijst gewoon naar losse produkten van derden zoals Wintoets waarmee men toetsen in SCORM-formaat kan maken en die vervolgens afspelen in de ELO. De versie van Wintoets die men hiervoor moet aanschaffen is Wintoets Pro, die na een hogere aanschafprijs voor circa 2500,- euro per jaar door HSL geleased zal moeten worden.

      Grotere bezwaren dan deze jaarlijkse extra kosten voor Wintoets zijn de volgende:
      • Men moet voor het beheren van toetsen een apart systeem opzetten: omdat het hier om een los Windows-programma gaat (geen versie voor MAC’s) moeten docenten eraan denken de vragen in aparte ICT-archieven op te slaan en die daar goed te beheren: samenhang aangeven met vakken of planners is niet mogelijk.
      • Door het ontbreken van integratie met de ELO kan men de inhoud van de vragen niet op andere wijze hergebruiken, maar ook geen random toets samenstellen uit vragen van  de vragenbank(en):  een handige optie die nu steeds meer docenten ontdekken.
      • Voor het  aanpassen van de vragen moet men terug naar de bron, die in WintoestPRO laden, dan opnieuw als SCORM exporteren, en die SCORM opnieuw inlezen in de ELO van Magister.
      • Het integreren van multimedia en andere opties van de ELO in de toetsen op de wijze van de rest van de ELO – wat  bij een geintegreerde toetsmodule wel mogelijk is – kan alleen op de afwijkende wijze die Wintoets toestaat.


Thuisgekomen ben ik gaan Googlen op DeepZoom om te kijken of deze mooie presentatie techniek aan het Microsoft product Magister is voorbehouden of ook vrij beschikbaar is en ook om te kijken hoe bewerkelijk het maken van de foto’s is voor deze DeepZoom techniek:

  • Als OpenZoom bestaat het ook als open source voor onze huidige ELO.
  • De afspeel-techniek voor OpenZoom is vrij beschikbaar (bijvoorbeeld als Zoomify) 
  • en er zijn ook productie-tools beschikbaar:
    • Tools om hoog resolutie foto’s te laten verknippen tot Zoom-verzamelingen
    • Tools om uit losse foto’s een grote Zoom-verzameling op te bouwen.
      (zoals DeepComposer van Microsoft, maar is wel bewerkelijk.)

 

Conclusie:

Teleurstellend moet geconstateerd worden dat zelfs voor een erg beperkt gebruik als ELO de oplossing van Magister te kort schiet en noch voor de algemene locaties van HSL noch voor de Scholingsboulevard een echte oplossing biedt. Vooral het ontbreken van een geïntegreerd toetssysteem en het ook in e toekomst uitblijven van ondersteuning voor andere werkvormen is de doodsteek.

 

Een troost:
Magister 5 ondersteunt  LDAP en is voorbereid op  webservices, waardoor het koppelen aan moodle (dat ook LDAP en webservices ondersteunt) goed mogelijk is.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: dit heb ik ooit naar mijn eigen directeur gestuurd

door Arnout Vree -

Wij hebben voor het Arentheem College in Arnhem een koppeling gerealiseerd tussen een extern gehoste Moodle omgeving en Magister. En die koppeling gaat verder dan alleen maar gebruikers, namelijk ook alle vakken die in Magister staan, worden doorgekoppeld naar Moodle. Zie ook ons nieuwsbericht op de site van Avetica of Moodlefacts.

Op deze manier hoef je niet per sé te kiezen voor de zeer magere ELO van Magister.

Met een vriendelijke groet,
Arnout Vree, Avetica

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Arnout Vree

Re: dit heb ik ooit naar mijn eigen directeur gestuurd

door Ger Tielemans -

Bedankt voor de link naar Avetica (die weer doorlinkt naar de Wal ICT) , komt me goed van pas!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: dit heb ik ooit naar mijn eigen directeur gestuurd

door jorg duitsman -

Ja das een duidelijk verhaal.... Wil graag nu een test omgeving gaan maken met moodle waarin ik de vakken aanmaak en in elk vak een aantal docenten ( test ) en een aantal leerlingen. Ik ga dit doen met wat boeken over moodle. En er zullen nog wel wat vragen komen.

Een andere docent gaat zich bezig houden met de ELO van magister en ik dus met moodle. Over 4 weken gaan we de voor en tegens tegen elkaar afwegen en dan houdt ik een presentatie. Ik laat de keuze dus afhangen van docenten / en daarna de directie overtuigen.

Als er een school in de buurt van eindhoven aanwezig is op dit forum zou ik graag in contact willen komen zodat ik eens kan komen praten over hoe jullie moodle gebruiken en opzetten. Misschien moet ik ook maar een keer naar Avetica crossen. Lijkt me leuk om te bekijken.

 

Groet jorg

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: dit heb ik ooit naar mijn eigen directeur gestuurd

door Arnout Vree -

Hallo Jorg,

Ik kan je meerdere VO-scholen laten zien die op verschillende manieren Moodle gebruiken. Dus van harte welkom!

Groeten, Arnout
Avetica

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Arnout Vree

Re: dit heb ik ooit naar mijn eigen directeur gestuurd

door jorg duitsman -

Kun je me mss ook wat links sturen... is best ver weg om even langs te komen. Zou ze graag willen bekijken en mochten we daadwerkelijk met moodle gaan werken kom ik zeker langs.

 

Groet jorg

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: dit heb ik ooit naar mijn eigen directeur gestuurd

door Ger Tielemans -

De maker van Magister -elo gaf ook aan dat pas wanneer magister tot op leerling niveau is gevuld, het rooster-mechanisme kan werken: waatrschijnlijk heeft joow school dat niet: het vervelende is dat je dan een leerling aan meerdere cursussen kunt toewijzen zonder dat er een melding van komt. Een leerling belt dan op dat hij op het zelfde urr bij twee verschillende vakken moet meedoen..

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op jorg duitsman

Re: elo kiezen moodle of magister

door Thom de Vries -

Beste moodlers,

Het succes van een ELO wordt bepaald door de gebruiksvriendelijkheid voor docenten en leerlingen, en de aantrekkelijkheid voor leerlingen. Vanuit die gedachte hebben zeven scholen in Amsterdam een aanpak voor LOB ontwikkeld, per februari wordt hier een ELO aan toegevoegd. Duizenden leerlingen zijn inmiddels enthousiast eigenaar van hun eigen ELO/portfolio en docenten kunnen er na een uur training mee aan de slag. Peppels.net is volledig flexibel in te richten, belangrijker: Peppels.net blijft in ontwikkeling in samenspraak met de scholen en leerlingen, zo wordt in 2011 o.a. een toetsmodule toegevoegd. Voor meer informatie en een vrijblijvende kennismaking: thom@peppels.net.

 

Thom de Vries

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Thom de Vries

Re: gratis elo kiezen, kies Peppels.net?

door Ger Tielemans -

Peppels.net??

Ik lees daar:

U betaalt per leerling

De licentiekosten per leerling zijn zeer concurrerend. Bij grotere aantallen gelden interessante kortingen. 

Zeer concurrerend ten opzichte van Moodle??/ Kost het ook 0 euro?? of krijg je hier zelfs geld toe?  Weet Mixter.nl hier het antwoord op?

Een ELO is toch wat meer dan een opdrachtenmuur met presentatie-portfolio en ingebouwde Twitter. Wil je overigens een portfolio-aspect aan moodle toevoegen, kijk dan nog eens naar de Exabis porfolio van de Oostenrijkers.  

Op Het Stedelijk Lyceum in Enschede zijn drie docenten bezig om met de data-module van Moodle een door de leerling beheerd stage-dossier op te zetten. Het ziet er velle belovend uit. 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -