PDF docs i Moodle

PDF docs i Moodle

av Ray Arnoldson -
Antal svar: 6

Hej, jag Hämtade hem Scribus. Ett fint program i sig, men det säger hela tiden, ej passande format!? När jag försöker ladda in pdf eller txt document.

HJÄLP!

Som svar till Ray Arnoldson

Svar: PDF docs i Moodle

av Jeff Forssell -
Det hjälper alltid att ge exempel på vad du vill göra. Ev kan du bifoga en liten fil som trilskas. Jag har inte erfarenhet av Scribus.

Om du bara vill lägga in lite tillägg i en pdf kan du använda Foxit Reader. Där finns tools> typewriter och annotations. Om du inte har en betald version kommer en test överst:
edited by Foxit Reader
fopr evaluation only

Det är många program som använder "Open" för att öppna bara filer av sin egen typ, men använder något med "import" för att ta in andra filtyper. Kanske det finns något sånt i Scribus menyerna. Ev. måste man skapa ett nytt doc eller projekt först.

Nu gissar jag bara, men det kanske kan vara något att använda.
Som svar till Ray Arnoldson

Svar: PDF docs i Moodle

av Ray Arnoldson -
Hej! igen. Vet någon hur man får länkarna i ett pdf document att öppna sig i egna fönster, så att man kan behålla grundokumentet öppet hela tiden?.
Det första öppnar sig i ett eget, men länkarna i dokumentet vill inte göra detta!?.
Som svar till Ray Arnoldson

Svar: PDF docs i Moodle

av Gunilla Brattberg -

Hej!

När du lägger in länkar till pdf eller andra filer så finns det en ruta där kan välja om den ska öppnar i samma fänster eller i ett nytt fönster. Default är samma fönster, så du måste välja nytt fönster för att få det.

Om du har skrivit ett dokument i Word med länkar i och sedan gjort PDF på det så blir det som du skriver. Pdf-filen öppnas i nytt fönster men dokumentet som är länkat dit öppnas i pdf-fönstret. För att få tillbaka pdf-filen får du använda backsteget. Jag antar att man kan ändra detta genom att peta i html-koden men själv har jag inte sett detta som någon nackdel. Ursprungsdokumentet i moddle ligger ju kvar under.

Gunilla

Som svar till Gunilla Brattberg

Svar: PDF docs i Moodle

av Ray Arnoldson -
Ok Tack för svaret!. Då är det som jag misstänkte, svårt att göra det. Jag har försökt att skriva _blank i själva dokumentet när jag gör det, men det verkar inte göra någon skillnad. Synd!.