Info ang. skapande av användarkonto

Info ang. skapande av användarkonto

av Gunilla Brattberg -
Antal svar: 7

Hej!

Var kommer jag åt att ändra den text som visas när man ska skapa ett användarkonto? Jag har nog letat överallt, men inte hittat den.

Hälsn
Gunilla

Som svar till Gunilla Brattberg

Svar: Info ang. skapande av användarkonto

av Jeff Forssell -
Jag provade som vanligt att gissa på några php och söka i sidan förgäves.

Sedan provade jag att söka en bit av svenska texten från den sidan (men utan några ÅÄÖ. Jag tog "Genom att Du b" och provade att söka med Windows sök function efter filer som innehöll detta under mappen "lang" men inga träffar. Då såg jag att bara eng var där. I moodledata mappen fanns sv. Men inte heller där gav windows search något. Provade då att gå in i PsPAD (bra fri editor program) och använda dess sök alternativ.

Den hittade strängen i admin, moodle, grades och quiz php filerna (och snabbare än windows som inte hittade nåt!). Jag tror den du vill ha är moodle.php.
Som svar till Jeff Forssell

Svar: Info ang. skapande av användarkonto

av Gunilla Brattberg -

Tack Jeff!

Det var minsann inte enkelt att hitta. Borde man inte kunna nå denna text via en administratörslänk under t.ex. Ingångssida?

Gunilla

Som svar till Gunilla Brattberg

Svar: Info ang. skapande av användarkonto

av Tobias Wallenqvist -
Hejsan!

I moodle så har du som administratör möjlighet att ändra i språkfilerna direkt på webbplatsen, så du behöver inte öppna filerna i en editor.

I admin menyn så har du Språk > Redigering av språk

Tobias Wallenqvist
Kommunförbundet Jämtland
Som svar till Tobias Wallenqvist

Svar: Info ang. skapande av användarkonto

av Jeff Forssell -
Jag tror Gunilla kunde det, men ett stort problem är ibland att veta VILKEN av php filerna man skall välja när man kommit dit som du skriver.

Men det är kanske viktigt att påpeka, som du gör, att det är inte att man går in och ändrar i PHP filerna direkt, men i språk strängarna som de anropar.

Har du något annat tips för hur man hittar vilken PHP som innehåller aktuell sträng? (Det kommer att bli enkelt i 2.0, men det dröjer)
Som svar till Jeff Forssell

Svar: Info ang. skapande av användarkonto

av Tobias Wallenqvist -
jag brukar öppna så man ser alla filer och sedan söka efter det jag vill ändra, tex en fras eller ett ord. Jag vet inte om man kan göra så fortfarande, har ändrat allt som jag tyckte var knas tidigare.

men jag antar att det fungerar på samma sätt.
Som svar till Tobias Wallenqvist

Svar: Info ang. skapande av användarkonto

av Jeff Forssell -
Hur menar du med "öppna så man ser alla filer"?

(Att se "alla filer" i moodle på en gång låter lite som en mardröm leende )