Federated Search

Federated Search

door Ger Tielemans -
Aantal antwoorden: 17

Wie ervan droomt om vanuit Moodle de bronnen in wereldarchieven rechtstreeks te kunnen benaderen, kan spelen met de nieuwe plugin voor het Ariadne-archief.

http://www.ariadne-eu.org/index.php?option=com_content&task=view&id=50&Itemid=80

Deze versie is een nettere implementatie dan de versie van 1.5.x
Het is gewoon een plugin die NAAST de bestaande plugins van bronnen gaat zitten, dus ook bij een CVS moodle geen last bezorgt.

De beschrijving van de deelnemers van de GLOBE federatie vind je hier:

http://www.ariadne-eu.org/index.php?option=com_content&task=view&id=6&Itemid=11

Ik hoop dat de nieuwe plugin voor het Nederlandse archief waar Webskoel aanwerkt er ook zo gaat uitzien:

http://www.ariadne-eu.org/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=35

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Federated Search

door Christian Bokhove -
Ik hoop dat de webkem van Webskoel eens een keer geupdate wordt. Dit is na toezeggingen nog steeds niet gebeurd, volgens mij.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Federated Search

door Richard van Iwaarden -

Ja, maar zolang ze werken aan een entree-module ben ik blij dat ze daar prioriteit aan geven.

Hoe zit het eigenlijkj met Stoas en hun meervoudig aangekondigde QMP connector? Ook die is er nooit gekomen. Werd zelfs gepresenteerd op een Moodlemoot een jaar geleden......

Inmiddels heb ik zelf maar contact gezocht met Questionmark UK.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Federated Search

door Hans de Zwart -
Hoi Richard,

Helaas heeft het ontwikkelen van de koppeling tussen Moodle en QuestionMark Perception wat vertraging opgelopen omdat QuestionMark nogmaals goed naar de functionaliteit wilde kijken om deze helemaal in lijn te houden met andere koppelingen...

Vr. groet,

Hans
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Federated Search

door Richard van Iwaarden -

Hoi Hans,

Met alle respect, maar 2 jaar vertraging noem ik geen 'wat vertraging opgelopen'. Ik wacht althans al 2 jaar op deze koppeling.

Kun je eens wat meer vertellen over die technische koppeling? In lijn met welke andere koppeling willen ze dit dan laten lopen?

Mijn vertrouwen is op dit punt namelijk helemaal weg bij Stoas. Ook Casper Spiro of iemand anders kreeg ik destijds niet te spreken, maar ook dat is al weer anderhalf jaar geleden denk ik.

Ik verwacht dus niets meer van Stoas. Inmiddels hebben wij QMP ook al zo goed en kwaad als het kon om deze reden de deur gewezen. Helaas is ook de import en export mogelijkheid tussen die 2 maar matig.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Federated Search

door Hans de Zwart -
Hoi Richard,

Vanuit mijn perspectief is het niet al twee jaar aan de gang. Stoas is aan de slag gegaan met een koppeling voor versie 1.9 (die pas sinds maart 2008 uit is). Ik heb de plannen van Stoas op de Moodlemoot in San Francisco in juni 2008 gepresenteerd. Op dat moment heeft Stoas er veel tijd en ook al programmeerwerk in gestopt.
Op dit moment ligt de bal echter (en ja al een tijdje) bij QuestionMark.

Vr. groet,

Hans
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Federated Search

door Richard van Iwaarden -

Hoi Hans,

Ik heb nog even maijl mailbox nagekeken. Ik vond een mailtje van Vrijdag 26 Januari 2007 14:32 waarin letterlijk dit staat 'Ik spreek maandag Stoas en zal de koppeling QMP-Moodle daar even noemen.'

Naar mijn herinnering is Stoas ook al voor 1.9 bezig met koppelen, volgens mij zelfs al toen wij nog op versie 1.6 zaten.

Mijn ervaring is dat Stoas heel erg gesloten is op dit punt. De keren dat ik naar jullie belde en niet de juiste persoon aan de lijn kreeg waren talrijk. Er werd erg vaak gezegd 'we bellen wel terug' om vervolgens nooit meer iets te vernemen.

Jij zegt dat de bal ligt bij QMP. In wat voor opzicht dan? Ik heb inmiddels ook contacten met QMP hierover, maar ik denk toch dat dit een doodlopende weg wordt eerlijk gezegd. Vanuit QMP is dat ook wel te begrijpen, want Moodle wordt gewoon een bedreiging. QMP kan veel meer maar in de praktijk wordt de basis gebruikt.

Ik hou het in de gaten.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Federated Search

door Hans de Zwart -
Hoi Richard,

Vind je het goed als ik jouw telefoonnummer (vanuit de Ned-Moove administratie) doorgeef aan Kasper Spiro? Dan zorg ik dat hij jou belt.

Vr. groet,

Hans
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Federated Search

door Richard van Iwaarden -

Hoi Hans,

Dat kan, maar beter werkt het via mail denk ik. Onze locaties liggen meer dan 100 km uit elkaar en ik zit dus met regelmaat niet op mijn kantoor of ben ergens in bespreking. Mailen werkt beter omdat het tijdsonafhankelijk is. Als hij dat bezwaarlijk vindt mag hij ook bellen, maar dan heb je kans dat de boodschap wegens tijdgebrek afgebroken wordt of niet goed doorkomt.

Groetjes,

Richard.
iwr@edudelta.nl

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: Federated Search

door Kasper Spiro -
Hoi Richard,

Wij hebben een ontwerp gemaakt voor de Moodle/QMP connector en deze aan Questionmark aangeleverd. Ook hebben wij aangeboden de connector te bouwen. Questionmark heeft echter net een nieuwe manager aangesteld die dit soort zaken moet aansturen. Eerst moesten we wachten tot hij in dienst was (1 december), daarna tot hij ingewerkt was (nu). Aanstaande vrijdag heb ik voor het eerst overleg met hem over de connector. Excuus voor de vertraging, maar wij zijn hierin afhankelijk van Questionmark.

Kasper
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kasper Spiro

Re: Federated Search

door Richard van Iwaarden -

Hallo Kasper,

Bedankt voor je reactie.

Inmiddels ben ik (in februari) ook benaderd door Steve Lay.

In principe valt er natuurlijk niets te eisen van Stoas, ze zijn een commerciële partij die hier -zover ik kan zien-  belangeloos tijd en geld in steken. Wel denk ik dat het een waardevolle les is om je 'producten' niet te presenteren voordat je zeker weet dat je ze kunt opleveren.

Dit heeft nogal voor wat teleurstelling gezorgd, alleen bij ons al, maar ik denk ook bij anderen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Federated Search

door Wijnhold Bolt -
Ik heb globe.zip gedownload en geïnstalleer, maar heb een probleem: als ik op de button [Choose a GLOBE learning object...] klik gebeurt er niets!

Wie helpt?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Wijnhold Bolt

Re: Federated Search

door Ger Tielemans -
Klopt, bij mij ook.. ik denk dat je die vraag bij Ariadne of Eric Duval moet neerleggen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Federated Search

door Wijnhold Bolt -
Heb ik gedaan, nu maar even afwachten...,
of is er een php-er in de zaal die na kan gaan wat er gebeurt als je op de button klikt??
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Wijnhold Bolt

Re: Federated Search

door Ger Tielemans -

Als je naar de onderliggende scripts kijkt moet er erg veel gebeuren waar je als argeloze gebruiker geen weet van hebt.
(Maar zonder uitleg is dat een erg grote puzzle droevig)

Google kan zonder toestemmimg en technische hulp van de eigenaar niet zoeken in de database van een ander. Dit programma zoekt met die toestemming ("Federated") namens jou met de trefwoorden die je intikt in de database van een ander. Best knap, dat zou best uitgelegd mogen worden op de witte pagina van het zoekscherm.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Federated Search

door Wijnhold Bolt -
Ik heb een reactie van Julien Broisin gekregen.
Hij constateerde, na inloggen op de schoolsite, dat het probleem zich ook voordoet bij [Een bestand of website linken] en dan de optie [zoeken naar webpagina's]: ook dan gebeurt er niets!
Toen ik een moodle installatie op een standaloneserver deed en daar globe installeerde waren er geen problemen.
Ik vermoedde dat het waarschijnlijk te maken had met geinstalleerde modules, maar nadat de systeembeheerder een schone moodle (1.9.4) had geïnstalleerd bleek het probleem zich nog steeds voor te doen.
Vergelijking van de bronnen die de standalone en de schoolserver produceren levert een significant verschil

bron gegeneerd door moodle op de schoolserver:

<div class="fitem"><div class="fitemtitle"><label for="id_globefilesbutton"> </label></div><div class="felement fbutton"><input name="globefilesbutton" value="Choose a GLOBE learning object..." type="button" id="id_globefilesbutton" /></div></div>

bron gegeneerd door moodle op de standalone server:

<div class="fitem"><div class="fitemtitle"><label for="id_globefilesbutton"> </label></div><div class="felement fbutton"><input name="globefilesbutton" value="Choose a GLOBE learning object..." type="button" title="Choose a GLOBE learning object" Xonclick="return openpopup('/mod/resource/type/globe/globe.php?id=2', 'globefilesbutton', 'menubar=0,location=0,scrollbars,resizable,width=746,height=768', 0);" id="id_globefilesbutton" /></div></div>


Dit geconstateerd hebbend weet ik echter niet wat er aan te doen!
Wie kan helpen???
Gemiddelde van de beoordelingen:  -