Fysieke locaties

Fysieke locaties

door Collin Withaar -
Aantal antwoorden: 5

Is er in moodle (of met een plug-in) een mogelijkheid om naast de e-lessen ook fysieke locaties bij te houden en te administreren?

Een deel van de lessen zouden we toch graag klassikaal willen aanbieden, of als combinatie. Het zou mooi zijn als cursisten zich zelf op zouden kunnen geven op aangeboden cursussen. In de totale score van een cursus gaat het dan niet alleen om de e-toetsen, maar zou aanwezigheid (in te vullen door de docent) ook mee moeten kunnen tellen.

   

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Collin Withaar

Re: Fysieke locaties

door Kris Gonnissen -
Voor het administreren van lokalen en toestellen (dvd-speler, videocamera, enz.) kan je binnen Moodle het blok MRBS (http://moodle.org/mod/data/view.php?d=13&rid=734) gebruiken.

Onze school gebruikt echter al geruime tijd een externe versie van MRBS (http://mrbs.sourceforge.net/) als apart programma (los van Moodle).
Alle collega's hebben een eigen login en reserveren bij het begin van het schooljaar hun lokalen voor het hele schooljaar. Komt een lokaal vrij (omdat de collega met zijn/haar leerlingen op pedagogische uitstap is, omdat er examens zijn, omdat...) dan geeft die collega het lokaal vrij, en dan kan iemand anders het lokaal gebruiken. Dit is vooral interessant voor computerlokalen, het OLC, enz... Uiteraard vraagt dit wel wat discipline van de collega's, en er gaat heel wat tijd overheen vooraleer iedereen altijd braaf zijn lokalen reserveert en/of vrijgeeft, maar dit lossen we op door 'streng' te zijn. Wie een lokaal via MRBS gereserveerd heeft, heeft altijd voorrang op wie eventueel zonder reservering toch dat lokaal bezet, en heeft het recht die collega "uit het lokaal te gooien"...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Fysieke locaties

door Collin Withaar -

Ik heb even naar interne versie gekeken, helaas maakt deze niet echt gebruik van alle mogelijkheden. Je zou verwachten dat je op z'n minst een koppeling naar docent zou kunnen maken. Ik ga thuis is even kijken naar de externe versie, maar we hebben nu ook al een 'los' 2e programma, dus veel voordeel zie ik daar niet direct, maar wie weet. In ieder geval bedankt voor de reactie.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Collin Withaar

Re: Fysieke locaties

door Ger Tielemans -

Heroverweeg de interne versie nog eens, gaat uit van actieve docenten en leerlingen:

  • Jij als beheerder kunt alle lokalen in kaart brengen
  • Docent kan ZELF zijn toegewezen lokaal claimen en van extra informatie voorzien (stel huisregels op voor volgorde van rechten etc..)
  • vrije lokalen zijn door iedereen te claimen
  • alleen de cliamer en jij als beheerder kunnen claims uitvegen
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Fysieke locaties

door Chiel Voerman -

wij gebruiken de interne variant. Maar we krijgen het niet voor elkaar dat docenten het blok kunnen zien, laat staan gebruiken. De beheerder kan alles. docent kan het blok alleen zien als hij 'wijzigingen aan' zet. Maar de link naar de reserveringsagenda is niet te zien.

HOe los ik dat op?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Chiel Voerman

Re: Fysieke locaties

door Chiel Voerman -

hmm, na zoeken op het forum heb ik het antwoord ontleend aan een antwoord over de kalender. Ik heb een gebruikersrol 'reserveringsagenda'toegevoegd met de bevoegdheid de scheduler te gebruiken.

Het toevoegen van de rol leraar o pde startpagina heeft als naar effect dat de leraren ook de startpagina kunnen wijzigen.

probleem opgelost.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -