blokken verschuiven enz. werkt niet meer

blokken verschuiven enz. werkt niet meer

door Pieter van der Hijden -
Aantal antwoorden: 10
Als admin kan ik plosesling geen blokken op de homepage meer verschuiven, ook niet (on)zichtbaarmaken of editen. Editen van bijv. een label in de centrale kolom lukt wél.
Het probleem doet zich ook de startpagina's van cursussen voor. Ajax aan/uit maakt niet uit, IE of Mozilla óók niet.
Iemand een idee? Welkom!

met vriendelijke groet,
Pieter van der Hijden
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: blokken verschuiven enz. werkt niet meer

door Richard van Iwaarden -

Dag Pieter,

Kun je misschien een screenshot posten?

Ik heb dit bij docenten in een cursus wel eens gezien. Er zat/zit een klein bugje in Moodle.

Wanneer de docent een smilie gebruikte in een label, dan kon hij vanaf daar en alles daaronder niet meer verschuiven.

In de HTML code zag ik dat er iets niet goed werd afgesloten waardoor vanaf dat punt er niets meer te slepen viel.

Misschien dat er bij jouw html-codes ook iets mis is?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: blokken verschuiven enz. werkt niet meer

door Pieter van der Hijden -

Dag Richard,

Bedankt voor je reactie. Bijgaand een screenshot. Het verwijderknopje werkt overigens wél.

Overigens had ik laatst nog een ander probleem met de pictogrammen bij de blokken. Mogelijk irrelevant, mogelijk wel. Vandaar dat ik het hier even meld:

  • Ik wilde een cursus migreren van een 1.9.5 naar een 1.92 site. Dat lukte niet. Bij het verwerken van het ge-uploade zio bestand bleef de zaak "hangen".
  • Vervolgens ging ik onderdeeltje voor onderdeeltje handmatig migreren.
  • De source site opende ik in IE, de target site in Firefox.
  • Om een Moodle webpagina te kopiëren opende ik deze op de source site in edit-mode, creëerde ik een zelfde pagina op de target site en gebruikte ik ctrl-c en ctrl-v om de inhoud te kopiëren.
  • Na saven bleken mijn blok iconen van de target site totaal het spoor bijster. In plaats van het gebruikelijke popup tekstje zoals "Show" kreeg ik nu een url te zien naar de source site!
  • Bij nadere inspectie van de target webpagina op firefox in code view bleek die een ongelooflijke hoop mij onbekende instrucies te bevatten.
  • Overschakelen op IE voor source en target deed dit probleem als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Ik zie uit naar je reactie!

Bijlage screenshot_fhr_frontpage_12jan10.jpg
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: blokken verschuiven enz. werkt niet meer

door Richard van Iwaarden -

Het zier er mooi uit, maar ik kan eigenlijk niets zeggen naar aanleiding van het schreenshot.

Toch blijf ik bij mijn vermoeden dat het in onjuist afgesloten html tags zit.

Is er ee mogelijkheid om de html code even te verwijderen en te kijken of het probleem blijft bestaan? Dan kun je het later weer terugzetten.

Waarschijnlijjk een open deur, maar staat hier ook alles goed:

 Moodlesite ► Beheer ► Uitzicht ► AJAX en Javascript

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: blokken verschuiven enz. werkt niet meer

door Ger Tielemans -
Ik denbk ook dat het een coder-fout in een zelf gemaakt blok is. Mijn Moodle kwam ook niet meer op na 1.9.7. Door aanzetten van foutmeldingen op de server was deze fout (in een blok dat WEL werkte in de vorige versie van Moodle!) snel verholpen en deed alles hjet weer.
Je kunt ook proberen blok voor blok te verwijderen en dan te kijken wanneer het wel/niet optreedt..
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: blokken verschuiven enz. werkt niet meer

door Pieter van der Hijden -

Bedankt, Richard.

De echte oorzaak heb ik nog niet gevonden. Intussen is (om andere redenen) besloten de site naar een andere provider te verhuizen. Daar ga ik de frontpage van scratch opnieuw opbouwen.

Met vriendelijke groet,
Pieter van der Hijden

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: blokken verschuiven enz. werkt niet meer

door Richard van Iwaarden -

Hoi Pieter,

Zie bijlage, maar ik weet niet of dit een voorbeeld is van hetzelfde probleem als wat jij hebt/had.

De wijzigingen staan aan in deze cursus.

Zoals je ziet zit het icoontje voor het verslepen van bronnen/activiteiten (het zwarte kruisje) nog wel achter de BPV opdrachten. Ook achter het label 'Vakkennis' zit nog een 'drag and drop' icoontje.

Daarna heeft de docent een smilie ingevoegd.... en toen begonnen de problemen. Vanaf dit punt zie je alleen nog de blauwe pijltjes. Drag and drop werkt vanaf dit punt in de cursus niet meer. Het evrschuiven van bronnen, activiteiten en blokken werkt dus vanaf dat punt niet meer.

Is dit ook jouw probleem?

Het probleem zit hem overigens in deze code:

<span class="commands"></span>

Staat dit ergens in je cursus (of op je voorpagina) dan zal het verplaatsen van blokken niet goed meer werken na de code.

Bijlage voorbeeld.jpg
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Richard van Iwaarden

Re: blokken verschuiven enz. werkt niet meer

door Ger Tielemans -
Richard, welk thema gebruikje met deze mooie ikonen?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: blokken verschuiven enz. werkt niet meer

door Richard van Iwaarden -

Hoi Ger,

We gebruiken een eigen thema, wat we destijds door Randy Vermaas (nu Stoas) hebben laten maken.

Ik geloof dat hij de iconen gebaseerd had op 'TANGO desktop icons'... als je googled kom je er vast uit.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: blokken verschuiven enz. werkt niet meer

door Christian Bokhove -
Toen het bij ons opeens niet meer mogelijk was om blokken te editen bleek het te liggen aan de standaardwaarde van PHP voor de memory_limit. Die moet voor moodle meestal 40 Mb +  zijn maar staat standaard op 32 Mb.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -