Bytte av webhotel

Svar: Bytte av webhotel

by Ståle Brokvam -
Number of replies: 2
Forutsatt at webhotellet tilbyr rimelig bra hastighet og at skolen har høy båndbredde synes jeg stort sett at det er greit med webhotell. Satte for eksempel stor pris på hvor utrolig enkelt det var å installere Moodle (webhotellet har Fantastico auto-installer). Vår skole bruker ikke egen webserver men leier plass på en server i USA ett sted. Vi eksperimenterte en stund med en Moodle-installasjon på intranettet vårt, og dette funket igrunnen greit, men siden dette ikke var tilgjengelig for elever hjemmefra, valgte vi altså å bruke www.siteground.com.

Men... en ulempe jeg nylig oppdaget var at jeg ikke kunne logge inn med SSH og kunne ikke starte javaprosesser på serveren. Jeg er nemlig interessert i å teste ut muligheter for flerbruker elektroniske whiteboards integrert i websidene. Jeg lastet ned en versjon, men kunne altså ikke bruke den uten å oppgradere til VPS (Virtual Private Server), som koster omtrent 35 ganger så mye som den løsningen vi har nå - helt utelukket, med andre ord.

Når det gjelder målsetningen med å bruke Moodle (som ble nevnt i forbifarten i et tidligere innlegg i denne tråden) er dette for oss å ha et tillegg til den ordinære undervisningen, med utvidete muligheter for samarbeid og medvirkning - en mulighet for elever til å være med på å skape læremateriellet. Enkelte av de mer forsiktige og tilbakenholdne elevene blomstrer iblant opp med denne arbeidsmetoden og deltar mer aktivt i undervisningen. Moodle er dermed med på å differensiere undervisningen, og de fleste setter i grunnen pris på mer variasjon. Med god planlegging kan Moodle være et meget bra tillegg til ordinær undervisningsmetode.

For vår skole er det altså ikke av økonomiske hensyn at man har valgt å bruke Moodle, og det er helt valgfritt for lærerne om de ønsker å benytte seg av muligheten. Jeg er lærer av utdannelse, men underviser ikke lenger. Min jobb er å undervise lærerne, å jobbe med dem for å sikre økt (og forbedret) integrasjon av data, å utvikle datapensumet på skolen og drive langtidsplanlegging av datasystemene våre. En av de tingene jeg legger mest vekt på når jeg jobber med lærerne er at de bare skal bruke Moodle dersom de ser at det faktisk vil hjelpe dem å gjøre noe de ikke kunne få til på andre, mer tradisjonelle, måter, eller dersom de ved å bruke Moodle kan nå målene på en raskere eller bedre måte. De skal altså ikke bruke Moodle bare for å spare energi eller simpelthen bare for å bruke mere data.

Uansett, slik er det for oss, men jeg er selvsagt klar over at vår situasjon - en internasjonal skole på Filippinene - er veldig annerledes enn for de fleste norske skoler.

Ståle
In reply to Ståle Brokvam

Re: Svar: Bytte av webhotel

by Fernando Torres -
Great Information.  I am trying to learn Moodle, a friend of my recommend it to me.
Is there any Online Tutorial?

Please give me any Link where I can Read more about it. Thanks again.

Kevin Ortiz, 
Mejor Epoca para Viajar
In reply to Fernando Torres

Svar: Re: Svar: Bytte av webhotel

by Alf Martin Johnsen -
Picture of Translators

Try docs.moodle.org. There you will find tons of documentation. Also search for Moodle HQ on YouTube. You can get your free Moodle at MoodleCloud.com for max 50 users. For bigger than that, contact a Moodle Partner close to you. eFaktor AS are the Norwegian Moodle Partner and can deliver what you want from the smallest to biggest with full service.