Upgrade naar 5.1 lukt niet

door Erik van der Pol -
Aantal antwoorden: 6

Goedendag, ik krijg de volgende foutmelding als ik de nieuwste versie van moodle wil upgraden. het is een upgrade van de laatste (Moodle 5.0.3+ (Build: 20251009)naar de nieuwste
Moodle 5.1+ (Build: 20251017) | Versie 2025100600.02 | Stabiele versie.

'config.php mag niet eindigen op public.

Echter als ik moodle nieuw installeer -als map studio- maakt het programma zelf die config. php aan en eindigt het op public. Ik kan dat in eerste instantie niet wijzigen bij invoeren van de gegevens. Nu heb ik vervolgens handmatig dat veranderd zonder public aan het eind en dan loopt de installatie door, maar moet ik echter voortdurend en handmatig de map public tussen de url zetten om toch betreffende map te vinden. Uiteindelijk werkt de upgrade niet.

Ik heb hiervoor de handleiding gevolg (release notes) waarbij moodle in een map staat zoals dat bij mij het geval is. Bij mij heet die map studio (dat is waar nu alles staat).

www.example.com/moodle (bij mij studio dus). Omdat het niet werkte heb ik een schone moodle geinstalleerd met de map moodle om moodle te installeren, met verwijzig naar db en datamap zoals gevraagd wordt in de installatie en dan ontstaat toch diezelfde foutmelding. Zet ik de oude config van de 5.03 versie vervolgens in de root, zoals ook wordt aangegeven (niet in de public map) dan, krijg ik weer de foutmelding dat de url ...../public niet wordt gevonden en start niets op.

Enfin ergens gaat er iets mis, maar ik kom er niet achter hoe dat op te lossen. Ik hoor graag hoe ik dit kan oplossen en wellicht zijn er anderen met verdere ideeën. Dank.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Erik van der Pol

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Om de upgrade naar 5.1 uit te voeren, moet je de configuratie van je webserver aanpassen.

Die mag nu enkel de map moodle/public bedienen en niet de rest.

Dus /var/www/moodle

moet

/var/www/moodle/public

worden in de configuratie van je webserver.

Zie https://docs.moodle.org/501/en/Upgrading 

Als antwoord op koen roggemans

door Erik van der Pol -

Dank voor je bericht, ik ga ermee aan de slag.

door Erik van der Pol -

Helaas, ik ben een tijdje met de provider ermee aan de slag geweest, maar we krijgen het niet voor elkaar. Lijkt lastiger dan het wellicht is. Kan ik op een andere manier bv. via een script de docroot van de hoofdmap 'moodle' wijzigen, want zelf kan ik er niet bij. De wijzigingen die de provider doet resulteren alleen in fouten

Telkens als ik de upgrade naar 5.1 wil doen ontstaan er fouten, zoals het niet kunnen vinden van de data map (pad is wel goed!),  files die niet schrijfbaar zijn (failed to open stream in lib bestanden). Voor nu laat ik het voorlopig maar zo en ga ik verder met versie 5.03+. Die werkt goed. Wellicht dat het nog een keertje lukt. Mochten anderen ermee bezig zijn en verdere ideeën hebben. Ik hoor ze graag. Dank.

door Martin Beld -

Hier hetzelfde probleem - provider kan de root niet aanpassen en blijft ten allen tijde domain/url/public.html
Samen met copilot lijkt het nu toch gelukt - de site draait op 5.1 en in de omgeving geen foutmeldingen meer dus ga er maar van uit dat alles nu goed staat.

Om de map vendor toe te voegen heb ik éénmalig een cronjob laten lopen en daarna weer verwijderd:

* * * * * cd /home/*****/domains/*****/public_html && /usr/local/bin/composer install --no-dev --classmap-authoritative

Als antwoord op Martin Beld

door Erik van der Pol -

Ha Martin,

Dank voor je oplossing. Mooi dat het gelukt is.

Het is mij uiteindelijk wel gelukt door moodle in een subdomein te plaatsen. Die kon ik wel met rootadres wijzigen.

Handig om ai te gebruiken, zover was ik nog niet. Enfin, de vendor map heeft de provider weten te realiseren. Alles draait zonder fouten, wel hebben enkele plugins zoals ik ze gebruik nog geen 5.1 update. Sommige draaien met 5.0 en het lijkt goed te gaan.

Cronjob, zeker een goed idee zo te doen.