MariaDB

MariaDB

door Luc Van Geyte -
Aantal antwoorden: 3

Ik deed een upgrade van v4 naar 5.0.2+.
Doe ik een keer per jaar, begin schooljaar.

Nu alles stap voor stap gedaan ... tot het scherm met fouten. En daat verschijnt bovenaan dat ik MariaDB moet upgraden.
Contact met de host.... sorry, gaat niet meer, tenzij je overstapt naar een andere server (VPS).
Voor onze activiteiten, te kostelijk....

Thanks for the update and patience, since MariaDB´s older version has become the prime hurdle then please consider upgrading to a VPS plan where you can have root access and can install everything you want.

Hoe kan ik nu verder ?

Bestaat er een andere mogelijkheid om verder te kunnen met versie 5?

Bijlage Scherm­afbeelding 2025-09-15 om 22.33.30.png
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Luc Van Geyte

MariaDB

door Renaat Debleu -
Foto van Hoofdontwikkelaars
Voor je een server naar een nieuwe versie brengt, maak je best een backup van je database en controleer je ofdat je omgeving de nieuwe versie aankan (admin/environment.php?version=5.0 voor versie 5.0, admin/environment.php?version=5.1 voor de toekomstige versie). Dan loop je niet tegen dit probleem op.

De opmerking dat je naar een VPS moet upgraden slaat nergens op, men bedoelt dat je server te weinig opbrengt opdat ze de inspanning zouden doen om hun scripts aan te passen.

De veranderingen in MariaDB van 10.6 naar 10.11 zijn niet onoverkomelijk (https://mariadb.com/docs/release-notes/community-server/old-releases/release-notes-mariadb-11-0-series/what-is-mariadb-110), dus in laatste nood kun je het wagen om voorlopig de mariadb versie manueel aan te passen (https://github.com/moodle/moodle/blob/MOODLE_500_STABLE/admin/environment.xml#L4715). Persoonlijk zou ik natuurlijk eerst alles in een testomgeving uitproberen....

Een andere oplossing zou een overstap naar PostgreSQL kunnen zijn.
Als antwoord op Renaat Debleu

MariaDB

door Erik van der Pol -
Ha Luc,
ik had hetzelfde, maar mijn provider heeft het geheel kosteloos naar een server verhuisd waar dat wel mogelijk was.
Lijkt me ook niet echt een probleem voor een provider...extra kosten? Raar. Lijkt me gewoon service, want programma's ontwikkelen zich en updaten hoort daar toch bij. Succes!
Als antwoord op Erik van der Pol

MariaDB

door Luc Van Geyte -
Met jullie antwoorden terug naar de hosting gestapt. Alles werd overgezet naar een nieuwe server en ... nu werkt alles terug. Metene dus de upgrade naar versie 5. Hartelijk dank!!!!!