e-mails versturen naar gmail (DKIM)

e-mails versturen naar gmail (DKIM)

door Matthias Van Woensel -
Aantal antwoorden: 7

We hebben recent ontdekt dat e-mails naar Gmail-adressen niet meer aankomen. Na onderzoek bleek dat er een DKIM-sleutel ingesteld moest worden. Dit is een soort certificaat dat je e-mails authenticiteit geeft. We hebben de DKIM-sleutel ingesteld en een DKIM-tool geeft aan dat deze correct detecteerbaar is. Echter, wanneer we testmails naar een Gmail-account sturen, komen ze nog steeds niet aan. Dit vinden we vreemd, aangezien de DKIM-configuratie goed lijkt te zijn.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Of is er misschien nog een extra stap nodig?

Alvast bedankt!
Matthias

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Matthias Van Woensel

Re: e-mails versturen naar gmail (DKIM)

door Renaat Debleu -
Foto van Hoofdontwikkelaars
Het best werk je met DKIM én SPF én DMARK om Gmail te plezieren.
Als je een tijdje werkte zonder of een verkeerde DKIM, dan kan het een aantal dagen of zelfs weken duren voor dit tot de grote email afhandelaars doordringt. Maar je kunt ook proberen Gmail te contacteren om je domein naam te whitelisten.

Meestal is de oorzaak simpel: een aantal mensen rapporteerde de emails van het platform als SPAM en het systeem blijft maar berichten sturen naar die adressen. Wat zou een normale postbode doen als er na drie weken tijd dagelijks dezelfde tientallen brieven terugkeren?

Als postmaster krijg je een waarschuwing als je systeem teveel valse emailadressen gebruikt of als er mensen je emails als SPAM brandmerken, Doe je niks, dan worden je emails eerst achteraan de wachtrij geplaatst. Blijf je volharden in de boosheid, dan komen de emails plots niet meer aan.
Als antwoord op Renaat Debleu

Ik heb nu ook SPF en DMARK ingesteld, ook gecheckt met de lookup tools, ziet er goed uit...

Helaas is het probleem nog niet verholpen, ik heb eens gecheckt op deze tool of de domeinnaam toevallig blacklisted is zoals je zegt, maar hij geeft overal groen dus dat lijkt niet het probleem ...

Nog tips iemand?

door Gemma Lesterhuis -
Hoi Matthias,
heb je via https://www.mail-tester.com/ de controle gedaan of alles goed staat? En zo ja komt het daar wel aan?

Een ander issue dat ik ken van Gmail is dat - afhankelijk van het type account dat je hebt - er een beperkt aantal berichten per dag per account mag uit sturen. https://support.google.com/a/answer/166852?hl=en

iets anders kan zijn, bij de uitgaande mail instellingen geef je een geen antwoord adres op, is dit hetzelfde mailadres waarvan uit je mailt? Zo niet kan dit een reden zijn dat het niet goed gaat.
Het kan ook zijn dat E-mail via informatie een factor speelt omdat je dan krijgt "mailt vanuit" , niet alle mailprogramma's vindt dat leuk.

Gemma

door Renaat Debleu -
Het duurt normaal 48 uur voor veranderingen in een domein overal doordringen (dus SPF en DMARK werken niet altijd out of the box). Daarom moet je gmail wat tijd gunnen.

Maar je kan alvast beginnen logs te lezen na het inschakelen van de debug mode:
  • in Moodle admin/settings.php?section=debugging
  • in Moodle configuratie ($CFG->debugsmtp = true;)
  • in je email server

Ergens zul je wel een foutmelding vinden wat er verkeerd loopt.

Bedankt voor je antwoord.

Echter, na enkele weken wachten werkt het nog steeds niet, als ik de debug opzet (puntje 1 en 2 volgens jouw documentatie) dan krijg ik enkel een log op het wachtwoord vergeten scherm als ik wachtwoord vergeten doe, en enkel als er een fout is, wat mij niet handig lijkt ... Waar moet ik juist kijken voor een uitgebreide log van de verzonden mails? ik vermoed eigens in de files van Moodle of van de host? Ik vind het niet terug...

Mogelijk zijn mijn TXT records verkeerd gezet? Kan je misschien in bijlage even kijken of de namen er goed uitzien?

Txt records 

door Renaat Debleu -

De betekenis van je moodle txt record (v=spf1 include:_spf.google.com ~all) is zoiets als "Er kan enkel  email verstuurd worden voor het domain moodle.rapunzelvzw.be vanaf google.com (gmail)".  Dus binnen Moodle heb je het verzenden van email geconfigureerd via gmail?

Als je phpmailer gebruikt in Moodle (je smtp settings zijn leeg) dan moet je dit ook in je TXT record melden: v=spf1 a include:_spf.google.com ~all 

Wanneer je via een externe mail server werkt (je mail server voor rapunzelvzw.be is een Microsoft server), dan moet je ook die vermelden (v=spf1 mx a include:_spf.google.com ~all)

Ik denk dat je emails niet aankomen in gmail omdat ze niet verstuurd worden via gmail en de txt record zegt klaar en duidelijk gmail only.

Ik heb deze gewijzigd naar: v=spf1 include:spf.protection.outlook.com -all, aangezien het een microsoft server is.

ik heb nu iets vreemd ontdekt: als ik de $CFG->noreplyaddress email naar mijn werk-email wijzig (@webit.be) dan werkt het wel, maar als ik die naar die van de klant wijzig (rapunzelvzw.be) dan werkt het niet, zijn beide nochtans microsoft emails... Wat zou daar de verklaring voor zijn?