Moodle til større uddannelsesinstitution

Ang: Moodle til større uddannelsesinstitution

ved Susanne Nyrop -
Antal besvarelser: 0
Hej Regin,

jeg samarbejder med folk fra to store uddannelsesinstitutioner (seminarium og kursuscenter) som begge har erfaringer med Fronter, og selvom deres kritikpunkter er væsensforskellige, er ingen af dem særlig begejstrede for Fronter. Det ene sted siges det, at administrationen er et kæmpe rod fordi det absolut skal køres over Fronter; det andet sted fremhæver at det er svært for underviseren at ændre på sit kursus. Jeg har ikke haft anledning til selv at gå ned i detaljer med Fronter og vil nok heller ikke bruge tid på det medmindre jeg bliver nødt til det af arbejdsmæssige grunde; jeg arbejder free lance og med forskellige projekter, så det kan ikke udelukkes.

Kursuscentret har nu efter en forsøgsperiode besluttet at kommende kurser skal udvikles i Moodle, mens seminariet foreløbig har tilladt opsætningen af en Moodle server til eksperimenter. Jeg følger begge steder med stor opmærksomhed, fordi den situation som du beskriver er så typisk; når man først har sat sig ind i eet system, vil der for manges vedkommende være en vis træghed med hensyn til at kaste sig ud i det nye og uprøvede.  Og for en systemadministrator vil der nok i en overgangstid være merarbejde med et hvilkensomhelst nyt system?

Mens de, som tør vove pelsen og se med friske øjne på et nytænkende system som Moodle udgør, ofte må kæmpe mod denne modstand (og derfor som dig må søge efter de gode argumenter og eksempler).

Et typisk eksempel er fra et canadisk kursuscenter, hvor en underviser oplevede at et Moodle kursus for en gruppe online studerende, der på 4. år var helt fortrolige med at arbejde i WebCT, blev frustrerede over at skulle begynde forfra med at lære at navigere i Moodle.
 
Lad os høre nærmere om pro & contra argumenter der hvor du gerne vil promovere Moodle?