Foto gallery

Foto gallery

door Frank van Lunteren -
Aantal antwoorden: 34

Ik heb van de moodlesite de Foto gallery gedownload .Echter als ik deze map bij de andere Modules instaleer krijg ik de mededeling dat de module niet gelezen kan worden.

Ik gebruik versie 1.4

Wat doe ik vekeerd???

Groetjes FRank

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Frank van Lunteren

Re: Foto gallery

door Herman van Keulen -

Ik gebruik ook 1.4
Bij mij gaat het goed. Kun je mij aangeven welke files erin de gallery.zip zitten. Ik had hier ietwat problemen mee.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herman van Keulen

Re: Foto gallery

door Frank van Lunteren -

Hoi Herman ,

Ik zal je het bestandje meesturen,mischien zie jij de oplossing.

Ik heb dit  bestand geunzipt in de map   met modules gezet.

Wel zonder het _MACOSX bestand.

Groetjes Frank

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Frank van Lunteren

Re: Foto gallery

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
misschien omdat de code voor Moodle 1.5 is??
In bijlage trouwens een vertaling
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Foto gallery

door Frank van Lunteren -

Koen ,

Hoe weet ik of de code voor 1.5 is ?

En hoe kom ik aan de 1.4 Photo Gallery?

Of bestaat die niet?

Groetjes Frank

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Frank van Lunteren

Re: Foto gallery

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Ik heb ze vergeleken met mijn code en gezien dat ze dezelfde is.

Er is ergens een discussie (maar waar?) in using moodle over de nodige aanpassingen van 1.4 naar 1.5 voor gallery. Het omgekeerde kan dan natuurlijk ook.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Frank van Lunteren

Re: Foto gallery

door Jean-Pierre Pawlak -
In bijlage de gallery zoals we ze gebruikten in een 1.4 versie.
Weinig verschil, dacht ik, met de huidige versie buiten een sessionkey aanpassing.
Jan Dierckx (dankjewel voor deze module) kan ze misschien eens in contrib plaatsen?



Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Foto gallery

door bob goossens -
Die gallery.php, in welke directory moet die eigenlijk zitten ?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem als Frank Van Lunteren. (dat de fotogallery niet leesbaar is).

Bedankt.
Bob Goossens.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op bob goossens

Re: Foto gallery

door Kris Gonnissen -

De hele map "gallery" - met daarin de bestanden frameset.html, icon.gif, index.php, lib.php, mod.html, top.php, version.php, view.php en de map db - moet in de map "mod" terechtkomen. De beide bestanden gallery.php komen in de map lang/nl resp. lang/en.

De vertaling van Koen (dank je!) heb ik overigens al wat aangepast: zie bijlage.

Een voorbeeldje van de fotogalerie zie je hier: http://www.moodlemoot.be (in een Moodle 1.5.2.)

De galerie werkt overigens ook  perfect in de versie 1.6dev.

Succes!
Kris  

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Foto gallery

door Frank van Lunteren -

Hoi Kris ,

Ik heb je aanwijzingen hierboven gevolgd.

Maar ik begrijp niet zo goed wat je met BEIDE bestanden bedoelt.

Ik zie maar een bestand gallery.php.

Als ik dit alles gedaan heb ,waar en hoe vind ik dan op mijn moodle site de gallery??

Alvast en alweer bedankt voor je moeite,

Frank

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Frank van Lunteren

Re: Foto gallery

door Kris Gonnissen -

Dag Frank

In de bijlage zit de volledige module "gallery", met Nederlandse vertaling. Als je dit bestand uitpakt, zal je merken dat er een Engelse gallery.php in de map lang/en zit, en een Nederlandse gallery.php in lang/nl.

Na de upload meld je je aan als beheerder en je gaat naar de pagina "Beheer". Als alles goed is, worden op dat moment automatisch de tabellen voor je fotogalerie aangemaakt. Daarna kan je op de hoofdpagina of in een cursus een fotogalerie aanmaken via "Zet wijzigen aan" > "Activiteit toevoegen" > "Fotogalerie". Foto's vervolgens gewoon uploaden in een map (binnen de cursus waar je je fotogalerie plaatst).

Succes!
Kris

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Foto gallery

door Frank van Lunteren -

Erg bedankt Kris ,het werkt uitstekend.

Hier kan ik weer wat collega's mee over de moodlestreep trekken.

Groetjes FRank

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Frank van Lunteren

Re: Foto gallery

door Guido van der Waals -

Beste Kris en Frank,

Ik heb met belangstellig jullie discussie gevolgd. Ik zit namelijk met het zelfde probleem.

Na het inlogscherm krijg ik de volgende mededeling:

Module "gallery" is not readable - check permissions

Kris jij schrijft: Na de upload meld je je aan als beheerder en je gaat naar de pagina "Beheer". Maar wat doe je daar?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Foto gallery

door Kris Gonnissen -

Dag Guido

Controleer eens of de rechten van je map "gallery" wel op 755  (iedereen lezen en uitvoeren - eigenaar schrijven: zie http://www.start-hosting.nl/dynamic-frameset.html?html/faq/chmod.html) staan.

Op de pagina "Beheer" hoef je niets te doen... Gewoon de pagina oproepen, en dan worden de gallery-tabellen aangemaakt.

Succes!
Kris

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Foto gallery

door Frank van Lunteren -

Hoi Kris ,

De fotogallerie opent nogal vreemd.Het logo van de voorpagina is nu ook weer een deel van de fotopagina .Hoe verander ik dit?

In de optie van de gallerie heb je niet veel keuzes,maar ook al die scroll balken vind ik lelijk en onnodig.

Ik heb een screenshot van de fotopagina bijgevoegd waarop duidelijk twee logo's staan

Groetjes Frank

Bijlage fotopagini_Small_.JPG
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Frank van Lunteren

Re: Foto gallery

door Kris Gonnissen -

Frank

Ik veronderstel dat je je foto's in dezelfde map gestopt hebt als die waarin je logo staat. Best maak je voor iedere fotogalerie een aparte eigen map aan.
En ja, er zijn maar weinig opties: kleine foto's aan de linkerkant of kleine foto's aan de rechterkant.

Wil je echt een fotogalerie met heel veel mogelijkheden (maar dan wel buiten Moodle), dan raad ik je http://gallery.menalto.com/ aan. Een voorbeeld vind je op http://www.sgi-kapelle.be/fotogalerie/

kg

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Foto gallery

door Frank van Lunteren -

Hoi Kris,

Ik heb de foto's in een eigen map gestopt,het logo staat heel ergens anders.

De weinige opties vind ik geen probleem maar ik bedoelde dat ik dan wellicht hier iets verkeerd had gedaan.

Het lijkt alsof de fotopagina niet lekker past in de reeds geopende pagina.

Moet de fotopagina de geopende pagina vervangen of is het de bedoeling dat hij in het onderste Frame (onder de navigatiebalk) geopend word??

Groetjes FRank

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Frank van Lunteren

Re: Foto gallery

door Guido van der Waals -

Beste Frank en Kris,

Mijn probleem bleek geheel anders opgelost te  moeten worden. De site waaar ik galerij op wilde plaatsen bleek heel vreemd in elkaar te zitten. Ik kwam er pas later achter dat op verschillende plekken wel dezelfde mappen lagen.

Je moet ook nooit een niet gedocumenteerde site overnemen.

Nog geen dertig minuten later kom ik er achter dat er iets niet juist werkt.

Ik heb namelijk de mogelijkheid om de grootte aan te passen. Wanneer ik daar 50% van maak, gaat moodle de originele foto's verwijderen en laat kleintjes achter.
Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Wat nu?

groeten

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Foto gallery

door Kris Gonnissen -
Tja, Guido, ik vrees dat je foto's nu klein door het leven moeten...
Ik upload mijn foto's in een zipje, en pak ze in  Moodle uit. Als er dan iets fout loopt, kan je ze zeer snel wissen en opnieuw uitpakken; pas als je volledig tevreden bent met het resultaat, wis je (eventueel) de zip-bestanden.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Foto gallery

door Jean-Pierre Pawlak -
Geen procenten maar pixels, Guido.
Probeer eens met 600 (voor de grote foto's): dat geeft een goed resultaat.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jean-Pierre Pawlak

Re: Foto gallery

door Guido van der Waals -

Beste Jean_Pierre,

Bedoel je dat de mogelijkheid van procenten niet juist werkt?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Foto gallery

door Jean-Pierre Pawlak -
Ik ben niet meer zeker dat wij over hetzelfde probleem praten maar als je de foto's wil verkleinen in je gallery moet je de grootte aangeven in pixels en niet in procenten.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jean-Pierre Pawlak

Re: Foto gallery

door Guido van der Waals -

Hallo Jean-Pierre,

wanneer ik de fotogalerij wijzig krijg ik de volgende mogelijkheid:

Naam:

Introductiepagina:

Schrijf zorgvuldig Schrijf zorgvuldig
Stel goede vragen Stel goede vragen
Over de HTML-editor Over de HTML-editor
TrebuchetArialCourier NewGeorgiaTahomaTimes New RomanVerdanaImpactWingdings
1 (8 pt)2 (10 pt)3 (12 pt)4 (14 pt)5 (18 pt)6 (24 pt)7 (36 pt)
Koptekst hart 1Koptekst hart 2Koptekst hart 3Koptekst hart 4Koptekst hart 5Koptekst hart 6StandaardAdresVaste opmaak (pre)
ed_format_bold.gif
ed_format_italic.gif
ed_format_underline.gif
ed_format_strike.gif
ed_format_sub.gif
ed_format_sup.gif
ed_copy.gif
ed_cut.gif
ed_paste.gif
ed_wordclean.gif
ed_undo.gif
ed_redo.gif
ed_align_left.gif
ed_align_center.gif
ed_align_right.gif
ed_align_justify.gif
ed_left_to_right.gif
ed_right_to_left.gif
ed_list_num.gif
ed_list_bullet.gif
ed_indent_less.gif
ed_indent_more.gif
ed_color_fg.gif
ed_color_bg.gif
ed_hr.gif
ed_anchor.gif
ed_link.gif
ed_unlink.gif
ed_nolink.gif
ed_image.gif
insert_table.gif
em.icon.smile.gif
icon_ins_char.gif
ed_replace.gif
ed_html.gif
fullscreen_maximize.gif
Pad: body

Galerie-opmaak:

Linkermarge Rechtermarge

Leerlingen mogen commentaar geven:

Geen commentaren De commentaren worden gemodereerd Commentaren toegelaten

Kies de map met je afbeeldingen:

hoofdmap Fame_OLV Fame_OLV/thumb Fame_OLV/thumb/thumb thumb
 

Alle afbeeldingen in deze map zullen getoond worden

Welke afbeeldingskwaliteit wil je overhouden om te tonen?:(10-100 %)

Grootte van de miniatuur (in pixels):

Wijzig de grootte naar (in pixels):

galleryresize" href="http://moodle.bergfestival.nl/help.php?module=gallery&file=galleryresize.html"><a href=galleryresize" src="http://moodle.bergfestival.nl/pix/help.gif" width="17" />
 
 Het ging fout toen ik het percentage ging veranderen.
Maar zo'n foutje is niet essentieel.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Frank van Lunteren

Re: Foto gallery

door Kris Gonnissen -
Ja, Frank, de galerie vervangt de geopende pagina (_self). En het is inderdaad jammer dat je die horizontale schuifbalk niet kan kwijtraken (zie ook http://moodlemoot.be/mod/gallery/view.php?id=161 - inloggen als gast).
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Foto gallery

door Jan Dierckx -

Kris,

Leuk om te zien hoe de gallery module gebruikt wordt. Ik kon er zelf niet bij zijn, maar aan de foto's te zien was het een geslaagde Moodlemoot. Proficiat!

Over de gallery module:

  • de horizontale schuifbalk krijg ik er zelf ook niet uit. Overal las ik dat frames slecht waren en best niet gebruikt werden, en dus heb ik eigenlijk noot geleerd hoe je in HTML frames gebruikt. In de originele PhotoFrame gebruikte Martin ze wel en daarom zitten ze hier ook in, maar ze zijn lelijk en nemen teveel plaats in. Als iemand wel weet hoe je frames gebruikt... het bestand frameset.html is een gewoon HMTL bestand. Ik zou het heel tof vinden mocht iemand weten welke opdrachten nodig zijn om de frameset juist te krijgen.

  • er gaat iets fout wanneer je een naam met ' geeft aan de gallery. Daarom krijg je in het door jou gegeven voorbeeld ook een foutmelding onderaan het linkerframe.

  • Ik heb wat vragen bij de veiligheid van de commentaarformulieren. Zelf denk ik dat het beter is om deze mogelijkheid uit te schakelen.

  • De enige echte oplossing voor de bugs, is de module volledig herschrijven. Veel van de bugs komen immers voort uit het feit dat de module geen gebruik maakt van standaard Moodle database functies. Deze functies zorgen immers automatisch voor veilige formulieren, het correct omgaan met bijzondere tekens als ', enz.... Bovendien moet ook alle html omgezet worden naar xhtml. Het gaat dus niet om het wegwerken van enkele bugs. Echt alles moet aangepast worden. Voorlopig zie ik dat niet zitten. Wat eventueel wel kan is een herschrijven van de module maar dan ZONDER de commentaarmogelijkheid. Wordt die eigenlijk gebruikt??

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Dierckx

Re: Foto gallery

door Kris Gonnissen -

Dag Jan
Dankzij jouw tip is die foutmelding nu weg!
Commentaar toevoegen: je hebt in deze module drie mogelijkheden:

  • geen commentaren
  • de commentaren worden gemodereerd
  • commentaren toegelaten

Op de Moodlemoot-site is nu de optie "gemodereerd" actief (want anders zouden zelfs "gasten" zomaar onaangemeld iets kunnen schrijven). Op de fotogalerieën voor mijn leerlingen zijn commentaren veiligheidshalve nooit toegelaten...

kg

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Foto gallery

door Kris Gonnissen -

Dag Guido

Controleer eens of de rechten van je map "gallery" wel op 755  (iedereen lezen en uitvoeren - eigenaar schrijven: zie http://www.start-hosting.nl/dynamic-frameset.html?html/faq/chmod.html) staan.

Op de pagina "Beheer" hoef je niets te doen... Gewoon de pagina oproepen, en dan worden de gallery-tabellen aangemaakt.

Succes!
Kris

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Foto gallery

door Frank van Lunteren -

Hoi Guido ,

Ik wil niet voor Kris spreken maar als je naar BEHEER gaat en dan worden er "opeens"tabellen aangemaakt.(die melding krijg je ) als je daarna naar je vak gaat staat in het uitrolmenu de optie FOTOGALERIE erbij.

Het werkt prima.

Ik heb de Gallery 1.4 van Kris gebruikt met de En  en NL vertaling.

Frank

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Foto gallery

door bob goossens -
Bedankt, Kris !
De fotogalerie werkt dankzij je uitleg !
De albums die je met "menalto" liet zien zijn ook wel knap. Vergt de installatie veel voorkennis of is dit voor een beginner te doen.

Bob Goossens
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op bob goossens

Re: Foto gallery

door Kris Gonnissen -

Dag Bob
De installatie van de Menalto-fotogalerie is nog makkelijker dan een Moodle-installatie knipoog - alleen PHP nodig, geen databank.
Kris

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Frank van Lunteren

Re: Foto gallery

door Herman van Keulen -
Hallo
Ik kan het bestandje niet openen droevig
Stuur het eens als bijlage naar mijn e-mailadres.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herman van Keulen

Re: Foto gallery

door Jeroen Peters -
Ik heb geprobeerd in een Moodle 1.5.3 de gallery te installeren maar dat ging gigantisch mis

De database werd mooi bijgewerkt met een pagina vol met MySQL errors !!

Ik heb meteen de gallery mod en lang files verwijderd , daarna deed de ELO het weer normaal.

Dus Gallery in 1.5.3 ( ik heb wel een patch geinstalleerd vanwege MySQL ) is geen goed idee

Kan ik die tables die aangemaakt zijn door het script nog deleten of kan ik die beter laten staan ?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jeroen Peters

Re: Foto gallery

door Jan Dierckx -

Om daarop een antwoord te geven had ik toch graag ...

  • de pagina vol met MySQL errors bekeken ...

  • geweten wat voor een patch je geinstalleerd hebt vanwege MySQL

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Dierckx

Re: Foto gallery

door Jeroen Peters -
Ik had het geinstalleerd op de "levende" moodle dus meteen er weer af getrokken, ik zal een nieuwe moodle aanmaken om te testen en dan daar een proberen de mod in te installeren , dan maakt het niet zo uit als de boel op z'n bek gaat , ik had wel vaker mods geinstalleerd in fora en dat ging altijd goed maar nu moet ik toch iets voorzichtiger zijn vrees ik.

Ik zal je verwittigen als ik een nieuwe heb gemaakt waar ik in kan experimenteren.

In ieder geval bedankt voor je interesse.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -