Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Hans B0s -
Aantal antwoorden: 31

Hi,

Wie heeft er niet eens een les geschreven. Kompleet met een stukje text. wat open en/of meerkeuze vragen en andere toeters en bellen.

Wel nu. Wat is de beste strategie om de kwaliteit van de papieren versie om te zetten naar een volwaardige Moodle versie (of evt. via eXe of zo).

voorbeeldje van zo'n papieren les, gevonden op 't internet.

(http://www.arks.nl/LinkedDocuments/Rhoofdstuk4-5.zip

Graag jullie advies.

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Han Buwalda -
Hans,

Gewoon aan de slag gaan.

Mijn voorkeur lijkt zich te richten op een webpagina met alles erin.

Vooralsnog ben ik met de bouwstenen bezig:
- stukken uitleg (ppt)
- toetsen met uitwerkingen digitaliseren
- animaties en filmmateriaal verzamelen
opzoeken en zelf maken

Handige opdrachten zijn waarmee je materiaal van de kids krijgt.

Han
PS Wat heel mooi is is de pilot onderwijsmediaplatform. Maar moodle webpagina kan dat volgens mij ook....
http://blog.docent.pilotomp.nl/?p=117
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Han Buwalda

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door H Hak -

Wat arrangeertools kunnen, kan met Moodle natuurlijk ook.

Een les die gemaakt is met een arrangeertool bespaart heel wat ruimte in het Moodlescherm waar leerlingen naar kijken.

Wil je meer informatie over de genoemde  arrangeertools?:

eXelearning

PilotOMP

Hieronder zie je het visuele verschil tussen Moodle en het gebruik van een arrangeertool dat ik in één van mijn nascholingscursussen gebruik.

Bijlage moodleoftool.GIF
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Hans B0s -

Dag Hans,

Denk dat de eXe-learning tool de beste mogelijkheden heeft.

- de structuur van het oorspronkelijke document kan in een boomstructuur worden omgezet.

- de diverse onderwerpen kunnen in al hun diversiteit een plek krijgen in de boom.

Vraag me nog wel af hoe de resultaten te verzamelen.?

De deelnemer moet vanalles en nog wat invullen. Maakt een aantal opgaven die automatisch gecontroleerd worden. Stopt, om een paar dagen later weer verder te gaan?. Moet feedback krijgen op weer andere elementen en aan het eind had ik graag een berichtje dat hij het heeft afgerond.

Verwacht dat dit kan? Maar kan 't nog niet overzien!

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Hans B0s -

Ben prompt vast gelopen.

De vraag is b.v. 1 + 2 = ?

Het antwoord is b.v. 3 of 3.0 of " 3" of 03 en dat is allemaal goed.

Echter eXe heeft niet echt goede ondersteuning voor opgaven waar een numeriek antwoord op gegeven moet worden.

Meen te weten dat er in Moodle iets is waarmee dat wel kan?

Suggesties?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door H Hak -

Is het echt boeiend?

Voor eXe kennelijk niet
http://eduforge.org/forum/forum.php?thread_id=2277&forum_id=298

Het zal in Moodle ook wel lukken.
Je kunt in dit geval natuurlijk ook een hotpotatoes test maken in diverse varianten. De resultaten worden vastgelegd in het Moodle volgsysteem.

Kijk eens op: http://www.walhak.com/hotpotatoescursus/index.html

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Ger Tielemans -

Je begon deze discussie met de vraag wat je met zo'n mooi boekje met uitleg en opgaven kunt doen in een ELO.

  1. Je kunt in Word een tekst opmaken en op papier uitdelen: handig, niets mis mee en je hebt niet echt computers nodig, laat staan een ELO.
  2. Je kunt hetzelfde materiaal op een website plakken en leerlingen het zelf laten afdrukken: omzetten in PDF met PDF-printer zorgt ervoor dat de pagina layout intact blijft.
  3. Je kunt het materiaal op een website plakken en de leerlingen via email vragen aan je laten opsturen. (hoe vaker je opdrachten uitzet en hoe meer klassen je hebt, des te complexer wordt het organisatiewerk voor jezelf..)
  4. O ja, een digitaal bord toevoegen waar je nog mooier kan uitleggen en ook nog afdrukjes kunt maken van wat je doet.
  5. Opnieuw: niets mis mee, goed onderwijs wordt met deze middelen beter maar hier loert ook het gevaar: als je blijft denken in puur kennis overdragen, kennis in brokken verdelen en die in de juiste volgorde in de hoofden van de leerlingen lepelen, ga je tools zoeken die een opbouw hebben met een ritme van "uitleg-demonstratie-oefenvraag-controle-vraag-volgende": als die programma's op basis van de antwoorden ook nog konden vertakken noemdem we dat vroeger geprogrammeerde instructie. Hiervoor zijn nog steeds zware tools te koop en in lichte vorm ook gratis: eXe, Xerte (Nottingham), of het door Hans genoemde PILOTOMP, met de suggestieve "in de volgende versie belofte". (suggestief omdat de standaard voor echte uitwiseeling van groepsonderwijs gestagneerd is: IMS/LD. IMS/CP en SCORM kunnen allen indivuele werkvormen uitwisselen..)

Als je er eerlijk naar kijkt zijn het gewoon Ingeblikte en met animaties opgeleukte schriften en werkboeken, niets mis mee als aanvullend en ondersteunend materiaal, maar het benut op geen enkele wijze de evidence-based onderwijskundige inzichten en bewijzen van de afgelopen 30 jaar die er wel zijn, al konden Dijselbloem, BON, OU en de opgetrommelde professoren die niet vinden:

    1.  na goede  (korte!) instructie, goed oefenen en de controle/verwerkingsopdracht maken moeten leerlingen die kennis (en vaardigheden) verbreden door er naar eigen inzichten en met eigen voorkeuren in gevarieerde situaties mee om te leren gaan. ("wendbaar maken")
      ...In plaats daarvan stormt de docent naar het volgende onderwerp, uit angst het boek niet uit te krijgen. (Wereldwijd staat er - onnodig - veel meer in schoolboeken dan waar de docent onderwijstijd voor krijgt, maar dat is een andere thread.) 
    2. leerlingen leren aanzienlijk meer en dieper als ze samen leren (2007: conclusie Marzano "in een overzichtstudie van 30 jaar onderwijsresearch") Samen kan door:
      1. erover leren discussieren (de forums van Moodle),
      2. samen concepten isoleren (woordenlijst Moodle)
      3. samen een onderwerp uitdiepen (wiki)
      4. een spel maken over een onderwerp en daarvoor dat onderwerp van alle kanten bekijken... (geen specifieke Moodle support)
      5. de consequentie van dit alles is dat niet alle leerlingen meer op hetzelfde moment dezelfde standaard opdracht uitvoeren... hoe overleef je dat logistiek?

Kijk nu eens met andere ogen naar je ELO:

    1. In plaats van zelf een ingewikkeld inleversysteem per email op te zetten, kun je de kant en klare inleverloketten van de elo benutten.
    2. in plaats van een-op-een per email te antwoorden, kun je heel efficient een forum benutten om vragen en antwoorden te delen in de groep: kijk eerst in het forum voor jezelf een nieuwe vraag stelt.
    3. bij groepswerk in een wiki kun je zelfs in de historische overzichten van de pagina's exact zien wat wie heeft bijgedragen maar ook heeft uitgegumd. (PAS OP: deze anlayse is wel erg veel werk voor een docent)
    4. hier haper ik: hoe kan ik dit vanuit dat boekje vertrekkend ooit bereiken?.. Laat ik ter inspiratie eens bij Freudenthal kijken..
    5. Als je in Moodle het werk in deelopdrachten opsplitst (bijvoorbeeld ook in een stapje met Hotpotatoes, Jclic, Netlogo, Geogebra..), kun je per activiteit zien wie er op die pagina van die activiteit bezig is geweest door op die pagina op de activiteitenknop te klikken naast het ga naar... navigatiemenu (zie printscreen) Bij de aanvullende module boek kun je zelfs per activiteit het bezoek aan individuele pagina's terugzien. (OOK HIER: pas op, kost je als docent teveel analysetijd, ik broed op een versnelknop..)
      WIE ZELF EEN ELO ONTWERPT EN DAAR TOOLS AAN TOEVOEGT, KAN VEEL VERDER GAAN MET ACTIVITEITEN INTEGRATIE DAN JE OOIT KUNT BEREIKEN MET EXTERNE SCORM OF IMS TOOLS: LESSON is in Moodle zo'n voorbeeld van een (binnen MOODLE) zeer geavanceerde tool. Maar buiten Moodle is lesson waardeloos, bij overstap naar een andere ELO kunje alles weggooien..

Omdat de huidige ELO's geen onderwijsmodel ondersteunen (de meeste ELO's ook Moodle!) of een leeg model aanleveren (zoals N@tschool) kan een scormapplicatie niet goed communiceren met die elo's, waardoor de activiteiten-overzicht-informatie erg verschraalt: de Moodle player houdt je daarbij nog voor de gek ook: je denkt dat je tussenresultaten in je elo ziet, maar die kunnen NIET worden doorgegeven aan en verwerkt worden in de cijferagenda van Moodle, behalve de eindscore.

Ook de activiteitenoverzichtknop raak je bij een in een scormtool aangeschakelde stapjes kwijt.

In samenwerking met andere scholen met andere ELO's wordt door onze school materiaal in eXe gemaakt en uitgewisseld, maar er is al een school (nog niet de onze) die bij erg mooie eXe produkten de moeite neemt om die produkten uit elkaar te halen en in Moodle stapjes in de eigen ELO weer op te bouwen om die monitorfunctie terug te krijgen.. kortom maak je afwegingen..  

Bijlage activiteitenknop2.gif
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Hans B0s -

Dag Ger,

Bedankt voor je reactie. Een valkuil bij het op een ELO plaatsen van bestaand materiaal is dat technisch geneuzel te veel aandacht krijgt boven het feitelijke doel n.l. onderwijs.

Denk dat ik er nog wel even mee bezig ben om je adviezen te verwerken.

Want het idee is inderdaad het omzetten van een papieren versie naar een ELO versie waarbij de didactische meerwaarde van de ELO worden ingezet. Als een digitale versie geen meerwaarde zou hebben lijkt 't me zelfs niet eens zinvol om er tijd aan te besteden.

Je verhaal roept bij mij o.a. de vraag op: Welk onderwijs model wil ik zelf eigenlijk gebruiken?
Feitelijk wil ik gaan voor een model op basis van CGO/BGL (en wel de op basis van de laatste kwalificatie dossiers). Het model is nog niet stabiel maar ik heb goede verwachtingen voor de toekomst.

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Ger Tielemans -

Welk onderwijs model wil ik zelf eigenlijk gebruiken? glimlach Juist!! glimlach

O ja, valkuil voor een Moodle-enthousiast: denk niet te ver voor de kudde uit.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Hans B0s -

Tja, Ger.

Je hebt 't goed gezien.

Ik zou wel BGL/CGO willen uitwerken maar "de kudde" zoekt nog steeds eindtermen in de CGO bedoelde kwalificatie dossiers.

Dus in de tussentijd lijkt 't me nuttig om m'n moodle vaardigheid te verhogen en handigheid te krijgen in het 'didactisch verantwoord' omzetten van papier naar ELO.

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Ger Tielemans -
Welkom bij de club.. en toch heb ik het gevoel dat we met Moodle een tool in handen hebben waarmee we bijna alle docenten (en niet alleen de pioniers die altijd wel willen) kunnen meekrijgen:

Om mezelf scherp te houden maak ik op dit moment de driedeling:

WORD >> WEBSITE >>(ELO)INTERACTIE!

Hoe kunnen we zorgen dat het dubbeltje valt?
Wie heeft het geniale idee?


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Isabelle Langeveld -
Beste Hans,

Wat is BGL/CGO? CGO zal wel voor competentiegericht onderwijs staan. Aan zo'n breed begrip heb je niets als je een ontwerp gaat maken voor je rekencursus. Eindtermen zijn wel handig want je moet natuurlijk bepalen welke bewerkingen ze moeten kunnen uitvoeren en tot welk niveau. Maar verder ben je VRIJ!

Als ik zelf een ontwerp maak gebruik ik bijgaand formatje. Bij de opdracht geef ik aan of het individuele of een samenwerkingsopdracht is. De vorm van de opdracht is gebasserd op hoe het gaat in de beroepspraktijk (misschien heb je daar bij rekenen weinig aan), de casus en de theorie die studenten erbij nodig hebben en hoe moeilijk die is bepaalt welke leeractiviteiten de studenten en de docent in Moodle uitvoeren en welke leeractiviteiten in de bijeenkomst plaatsvinden. Ik ben namelijk erg voor 'blended'.

Ik werk zelf meestal met wat grotere opdrachten die gebaseerd zijn op beroepstaken, b.v. schrijf een projectplan of maak een personeelsadvertentie. Ik weet niet of het werkt voor rekenvaardigheden...

En dit is vast ook niet het geniale idee waar Ger naar zoekt? Ger kun je een aangeven waarheen we onze genialiteit moeten richten? Het ideale standaardontwerp bestaat volgens mij niet.

Verder vind ik zelf een fijn onderwijskundig model het leerlijnenmodel.Jour rekenvaardigheden zouden dan in de vaardighedenlijn passen.

Succes Isabelle
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Ger Tielemans -
Zo'n schema kan een aardig hulpmiddel zijn om los te komen van het boek+werkboek+toets, niet gek. Vraag bij het sommen-voorbeeld wordt dan bijvoorbeeld: hoe pas ik het geleerde toe(je wilt die lege kolommen ook vullen bij zo'n schema.

op leerlijnenmodel gegoogled, dan vind ik bij BDF, bijvoorbeeld:


WERKMODEL PROJECTEN

A. Schrijf een realistische casus met een probleem. [foto’s, originele stukken, offerten, contracten, verwijzing naar websites van maatschappijen, briefpapier).

B. Benoem een opdrachtgever [en zijn website]

C. Benoem de beroepspositie van de student. Deze positie stuurt een ambitie aan. [Geen assistentenpositie]

D. Schrijf de eindopdracht Vraag in de opdracht naar een beroepsproduct dat het probleem van de opdrachtgever op kan lossen.
1. Een eindopdracht kan uit meerdere onderdelen bestaan
2. Schrijf de criteria waaraan de onderdelen moeten voldoen

NB De eindopdracht bepaalt de zakelijke titel. Romantische titels alleen in de ondertitel.

E. Geef opdracht tot vooronderzoek voordat het product aangepakt wordt. Doe dit met behulp van 2 a 4 specificaties [deelopdrachten]

F. De opdrachtgever verwacht in hoofdstuk 1 van het vooronderzoek een beschrijving van tenminste vier andere prentenboeken aan de hand van de volgende onderwerpen: het soort tekeningen of foto’s, het type tekst, de relatie tussen prenten en tekst, het soort materiaal dat voor de prentenboeken gebruikt wordt. (Project prentenboek)
NB deze specificatie stuurt de beeldvorming aan

G. In hoofdstuk 2 wil de gemeente een onderzoek naar dak-en thuislozen, aan de hand van de volgende onderwerpen: het verschil dakloze, thuisloze en zwerver; leeftijdsopbouw dak- en thuislozen in de stad; problematieken ( psychische, verslavingen, economische, illegaliteit); dag/nachtbesteding; inkomsten; toekomstperspectieven (Project de zwerver).

NB deze specificatie stuurt inventarisatie aan.

In hoofdstuk 3 van het vooronderzoek wil de opdrachtgever een verslag van het onderzoek dat je op de gegevens uit hoofdstuk 2 hebt gehouden.
Daarbij wil ze van elk interview weten
• Het aantal calorieën dat genuttigd is.
• De voedingsstoffen die het ontbijt bevat.
• De energiebehoefte van het kind. (Project ontbijtbrochure)

NB deze specificatie stuurt analyse aan.


Pas dit is toe op het reken voorbeeld..
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Isabelle Langeveld -
Ger,

Een wat late reactie op jouw overplakken van één klein onderdeel van het leerlijnenmodel. Ik ga het hier niet helemaal uitleggen maar een project is één van de onderwijsvormen op één van de leerlijnen. Ik schreef in mijn bijdrage al dat het rekenen in de vaardighedenlijn thuishoort en daar heeft het helemaal niets te maken met de projectvorm.

Het werk leerlingen/studenten aan projecten en de begeleiding daarbij van docenten kan overigens prima ondersteund worden met Moodle. Dat dan wel weer...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Hans B0s -

Dag Isabelle,

Wat is BGL/CGO? Kleine vraag, groot antwoord glimlach

BGL staat voor Beroepstaak gestuurd leren en CGO staat voor Competentie gericht onderwijs. Een leverancier van BGL producten is het consortium: http://www.microwebedu.nl/webedu/edu/backoffice?to=mainPage&Company_id=6&OrderGroup_id=1597

De context waarin ik me beperk bij deze onderwerpen is BBL niveau 1,2,3 en 4. Geen BOL want die hebben we niet.

BGL zie ik als het primaire proces met als doel een beginnen beroeps beoefenaar (Missie). BGL zijn 'de handen' die het werk doen. Een voorbeeld/tooling waarin dit primaire proces is uitgewerkt zijn de 7 stappen uit de beroepstaken van het consortiumbo. http://www2.caometalektro.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=492 (de 7 stappen staan voorbij de helft).

CGO zie ik als het secundaire proces waarmee het primaire proces gemeten en gestuurd word (Visie). CGO is als de 'bril' waarmee naar het BGL wordt gekeken, gemeten en gestuurd. En bevat dus feitelijk GEEN eindtermen. Een (CGO) kwalificatie dossier is een voorbeeld waarop het secundaire proces gebasseerd kan zijn. v.b. http://www.mbo2010.nl/index.cfm/t/Kwalificatiedossiers/vid/5224DE5C-3FFA-497D-9699BF561D8B3F5A

Als plek/niveau in de organisatie plaats ik dit model net onder het beleidsniveau. Dus net onder een bijv. onderwijsmanager.

Dit zijn hele grote lijnen.

Meer in detail is het een kwestie van 'schaal'.
- Voor mij is een beroepstaak niet meer dan een beoordelings periode (nominaal 1/2 jaar) met als kapstok een beroep gerelateerde benaming. v.b. Jan werkt 4 dgn/wk aan het nieuwbouw project 'de blauwe stad'. Binnen dit project gaat hij minstens een half jaar werken aan de woningen van het 'Karper-type'. Zijn beroepstaak krijgt dan b.v. de titel: Installatie Karper woningen. En na nominaal een 1/2 jaar volgt een bereopstaak afrondend beoordelingsmoment. (Assessment, summatief).

- Op een kleinere 'schaal' denk ik aan thema's. v.b. De aandachtspunten op Jan z'n project zijn: Installatie verlichting, Installatie telefoon, Installatie buitenverlichting. Dit zijn direct beroepsgerelateerde opdrachten. Op z'n werk zijn dit zijn dagelijkse bezigheden en op school zijn dit de onderwerpen waaraan hij werkt en ondersteuning krijgt.

- Op nog kleinere 'schaal'... Nu komt, denk ik het onderwijs werkelijk om de hoek kijken. De thema's moeten worden uitgewerkt worden tot onderwijs (ook een primaire proces) en een beoordeelings systeem (ook een secundair proces).

Op deze schaal, de invulling van thema's, komen ook termen als 'leerobject' en vervolgens de 'leer molecuul' in zicht. Een woord die, als ik mij goed herinner, door Ger op dit forum zijn neergezet?

De benamingen zijn vaak verschillend, terwijl we toch vaak hetzelfde bedoelen.

In geval het van rekenen zie ik twee mogelijkheden:
Binnen het BGL/CGO model het rekenen invullen, aansluitend op de beroepspraktijk. (als een leerobject binnen een thema)
Buiten het BGL/CGO model het rekenen invullen als een 'gewoon' school vak zoals in het eindtermen model gebruikelijk. (als een losstaand leerobject).

Isabelle, ik zou je 'ontwerptabellen' document gebruiken om dat wat ik een thema noem (en jij een beroepstaak) te vullen met leerobjecten en een vooraf afgesproken productresultaat (formatief doch volgens summatief verantwoorde procedure).

Dus uiteindelijk toch min of meer weer terug bij vraag om van een goed stukje lesmateriaal een goed stukje ELO materiaal te maken.
Waarbij ik me soms afvraag in hoevere het mogelijk is om het rijtje, Hoofd, Hart, Handen en Houding, alle vier te bedienen.

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Hans B0s -

Foutje: Link naar de spullenboel van 't consortium werkt niet.

Link naar 't consortium is: http://www.consortiumbo.nl/site/

 

De link naar de 7 stappen is volkomen willekeurig. De 7 stappen zijn:
Oriëntatie op de beroepstaak;

Opstellen van een mini-POP (Persoonlijk Ontwikkelings Plan) voor de beroepstaak; Voorbereidende werkzaamheden voor de beroepstaak; Uitvoerende werkzaamheden beroepstaak; Controlerende werkzaamheden beroepstaak; Resultaten beroepstaak en leerproces; Beoordeling

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Ger Tielemans -

Mooi die indeling in niveau's: als je je afvraagt waar Moodle een rol speelt, dan is het pas in de laatste (ontwerp)fase waarbij je de onderwijs catalogus vult.

Die catalogus bouw je op in directories van leerjaren en/of niveau's.
Binnen een niveau bied je meestal kalendergebonden programma's aan, omdat je:

  • of sommige zaken alleen in die periode kunt doen,
  • of voor groepswerk voldoende studenten moet binden
  • of modules in volgorde wil aanbieden
  • daarnaast biedt je een meer thematisch georganiseerde deelcatalogus aan waar de student gaat zoeken met trefwoorden: "Wat is dat ook al weer een Karper huis?..."  een soort opfris/zelfstudie-catalogus die om een tehamtische indeling en een trefwoorden ingang vraagt.

    Ik kijk voor dit metatdata/trefwoorden deel naar MrCute, een uitbreiding van resource IMS van Worchester/JISC

Leerobject/leermolecuul? We noemen dit nu maar gewoon taaksets:

De metafoor van Moodle leent zich prima voor een thematische aanpak: een Moodle cursus kan een hoofdthema zijn met per sectiekaart een subthema: op die kaart kun je een label*) plakken met daaronder gegroepeerd:

orientatie/itroductie: bronnen, mutimedia
oefenen: simulaties, animaties, Hotpotatoes, NetLogo, Geogebra,
diagnostische (zelf)test: met veel goed/fout feedback
verbredingsopdracht: wiki, glossary, zelf vragen maken (1.9)
beoordeling/afsluiting: criterium toetsen/assessments+rubrics
evaluatie: look back, what next..

Het zou mooi zijn als je dergelijke taakset-kaarten als set (inclusief bronnen) zou kunnen imprteren in een nieuw arrangement **)


*) als je de functie importeren wil gebruiken, moet je het afwennen om de titel van een sectie te gebruiken als orientatie-label: de titel van een sectie wordt namelijk bij importeren NIET meegenomen..

**) Don Hinkelman (Japan) werkt aan een cursus formaat, waarbij de docent bronnen direct upload naar de sectie zelf. Dit zijn zichtbare bronnen en door activiteiten van die sectie te gebruiken in leerlingview "onzichtbare" bronnen: ze worden in een map geplaatst die aan de sectie hangt: dit is van groot belang als je met import taaksets wil copieren, want nu is de bronnenmap van een cursus meestal een onoverzichtelijke brij. en import neemt wel ALLE bronnen van een cursus mee droevig

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Hans B0s -

Dag Ger,

De indeling op niveau's (feitelijk het gehele model) is voortgekomen uit veel kijken, luisteren, lezen en discussieren met collega(s) en bronnen zoals mbo2010, kennisnet en zelfs OCW.

En dan blijkt het verschil tussen eindtermen en CGO denken een totale paradigm shift te zijn die "de kudde" niet kan/wil maken..........

Neemt niet weg dat ze bij OCW daar toch een heel aardig idee over hebben.

http://www.consortiumbo.nl/site/_news_/_dl_/643/Procesbericht_mei_2008%5B1%5D.pdf

Zie paragraaf 10. Deze kan een aantal aardig confronterende stellingen bevatten. Mij bevallen ze overigens wel.

· De eindtermen worden vervangen door competentiegerichte kwalificaties.
· Onderwijs, dat exclusief bestaat uit lessen is aan het einde van zijn levenscyclus. In
plaats daarvan ontwikkelt zich onderwijs, dat leerlingen een gevarieerde schoolweek
aanbiedt, die bestaat uit lessen, projecten, opdrachten in een open leercentrum, stages
e.d. Kortom: van de lessenschool naar de ‘Balansschool’.
· Van bedrijfsvoering geënt op de klassen/lessenschool naar bedrijfsvoering geënt op
variëteit in de werkweek en ten aanzien van de inzet van leermiddelen.
· Van een beperkte inzet van ict om leerprocessen te verbeteren naar een substantiële
inzet.
· Van het primaat van de individuele vakdocent naar het primaat van multidisciplinaire
opleidingsteams.

Goed, terug naar de basis. Terug naar Moodle.

De plek van Moodle is op uitvoerend onderwijs niveau. De noodzaak tot een goed functionerend repository systeem en bijbehoorende systeem van metadata wordt dan ook zeer relevant.

Dat zijn de zaken waar Isabelle zich concreet mee bezig houd. Ik denk hierbij aan haar korte filmpjes over dit onderwerp.

Stel het thema is gedefinieerd. Rekenen. En ik wil 'm in de beroepstaak inbrengen als een generiek onderwerp. In dit geval om de doorgaande leerlijn naar een eventuele vervolgopleiding open te houden.

Het "ontwerp tabel lijstje" van Isabelle kan hier denk ik gebruikt worden om inzicht te krijgen in wat er nodig gezien vanuit de deelnemer en wat er nodig is gezien vanuit de school (Resources).

Rekenen:

Rekenen op 't niveau van Thema.
Rekenen op 't niveau van Leerobject.
Rekenen op 't niveau van Leermolecuul.

Zoals aangegeven: Rekenen als generiek onderwerp. Dus als Thema.

Neem ik toch weer 't voorbeeld dat ik hier http://www.arks.nl/SLEUTELSTOTREKENEN.html gevonden heb.

Waarvan uit te gaan?

-  het aantal SBU's of
-  de totale omvang van reken zaken die ik in dit thema wil stoppen.

Ik denk dat een Thema een nominale omvang dient te hebben.
Als ik er van uit ga dat een Beroepstaak nominaal een 1/2 jaar omvat. En in een half school jaar totaal nominaal 3 á 5 thema's passen (schatting). Dan is dat voor een BBL-er ongeveer 2 volledige dag uren per thema op school. (hoeveel SBU's is dat eigenlijk?).

't is denk ik wel duidelijk dat het rekenen met SBU's voor mij geen dagelijkse bezigheid is.

Hoe dit nu concreet vanuit papier naar ELO in te richten.

Ik denk dat de elementen Hoofd, Hart, Handen en Houding in de bediend moeten worden en dat deze in het voorbeeld ook aanwezig zijn. Dus ik ga er vanuit dat het basis materiaal goed is.

Wordt vervolgd.

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

lessen bouwen en moodle gebruiken

door Han Buwalda -
Collega's,

Ik smul van jullie bijdragen.
Op diverse nivo's, van hoofdzaak naar detail en dan weer terug.

Graag zpu ik op een minder opportunistische manier met de moodle werken. Wie weet kom ik er aan toe. En anders kan ik meekijken bij degenen die een projectmatige aanpak kunnen realiseren.

Hoofd, hart, handen en voeten.....
Schrift, pen, potlood, kleuren en bestanden .....

Aan de slag ermee.

Wordt vervolgd en ik zal ook eens bij de engelse lessons gaan kijken.

Han
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Han Buwalda

Re: lessen bouwen en moodle gebruiken

door Hans B0s -

Dag Han,

Leuk dat er belangstellenden zijn voor dit onderwerp.

Zou graag willen weten hoe jij er tegen aan kijkt.

Herken je de onderwerpen die genoemd worden? Of heb je zoiets...."waar gaat dit over"?

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: lessen bouwen en moodle gebruiken

door Hans B0s -

Na vele omzwervingen toch maar weer terug naar de basis. Van papier naar ELO.

Ger. Ik heb je bijdrage nader bestudeerd en kom met het voorlopige todo lijstje.

Basis:
Instructie.
oefenen
controle (formatief)

Eigeninzicht:
?

Samen:
Forum
Woordenlijst
Wiki
Spel

Deelopdrachten. Logging per activiteit.

"Lesson" bestuderen.

Ik herken de volgende opbouw:

1 uniforme basis. Met een toetsing. (Nulmeting)

2 Zelfstandig leren.

3 Resultaten verzamelen en beoordelen. Afrondende toets.

Graag je reactie.

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: lessen bouwen en moodle gebruiken

door Han Buwalda -
hans
Ik antwoord wat later. Je lijstje (gericht aan ger) ziet er compact uit. DE BASIS!

waar ik me nu op richt is;
extra uitleg maken naast het boek
(groeit al aardig)

toetsen voor metingen vooraf tussendoor en aan t eind
de laatste gaat nog gewoon op papier
ben nu in overleg met de systeembeheerder wat handig is

opdrachten werkt goed een sjabloon is handig

en dan als de toetsen klaar zijn voorzichtig verder met lessons.

heb nu geleerd dat het een arrangeertool is
met vragen (net als pomp) en die is ook leuk
tijd ontbreekt nog

vragenforum is sterk en de agenda als logboek voor mezelf zoek ik nog uit

han

succes kerel
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Han Buwalda

Re: lessen bouwen en moodle gebruiken

door Ger Tielemans -

Ik ben wat dubbel in Lesson: het biedt de beste integratie in Moodle, maar wat je met veel inspanning maakt kun je nooit meer Moodle uitkrijgen: Lesson doet meer dan SCORM toestaat, dus er zal nooit een SCORM-export  komen die alles meeneemt..

Scormtools als eXe (editor) en Reload (assemblage) bieden minder, maar zijn wel uitwisselbaar.. Ik kijk zelf op dit moment naar het minder bekende Xerte.
  

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: lessen bouwen en moodle gebruiken

door Isabelle Langeveld -
Mannen, ik hoop dat jullie nog even door gaan met deze discussie. Ik ben er even uit gestapt omdat ik de link van het consortium goed wilde bekijken. Daar ben ik helaas nog niet aan toegekomen, maar als jullie de boel nu nog een weekje warm houden dan tune ik weer in. Want dan ligt het hele onderwijs echt plat en kan ik aan 'eigen dingetjes' werken.

Waar ik namelijk ontzettend mee bezig ben is inderdaad die ontwerpbeslissingen: welke Moodle-activiteit kies je wanneer, met welk beoogd effect? Zit al een tijd te puzzelen op een soort tabel of beslisboom. Misschien kunnen we elkaar daar naartoe helpen....
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

moodle uitbouwen

door Han Buwalda -
Isabelle,

Opportunisme kan geen kwaad bij het uitbouwen van moodle.

Samenwerken en sparren en tijd om te investeren zijn noodzakelijk.
Daarnaast de lange adem.

Leuk die beslisboom:
- wat ik wil ik de leerlingen laten doen om ze wat te laten leren?
- meten hoe ver ze zijn (toetsen)
- uitleg bekijken
- oefenen met voorbeelden en deze laten ......
- meten of ze het snappen.

Kortom:
uitleg
vragen
opdrachten
vragen
enz.

De opdrachten haal ik nog uit het boek.
Uitleg komt daarnaast en maak ik zelf en laat ik maken.
Nu ga ik investeren in vragen voor testen en quizzes.
Dan kan je later de vragen in een les plakken en dat is dan het uitbreiden van je webpagina met allerlei illustratiemateriaal.

Han
PS
Mooie website en blog heb je.





Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Han Buwalda

Re: moodle uitbouwen

door Isabelle Langeveld -
Mannen, ik ben een beetje de weg kwijt in deze discussie. Welke vragen moeten we nu onszelf stellen?

1. Vanuit welke onderwijsvisie ontwerpen we onderwijs?
  • beroepsauthentieke taken die vragen om inzet van kennis en vaardigheden uit verschillende disciplines
  • met waar wenselijk samenwerkend leren (een gezamenlijk product maken) of samenlerend werken (elk een individueel product maar elkaar helpen waar zinnig)
2. Welke didactiek houd je aan om je curriculum vorm te geven?
  • BGL/CGO
  • leerlijnenmodel
  • actief leren
3. Welke ontwerpmethodiek gebruik je daarbij om de hele leeromgeving in te richten?
Mijn tabelletje is daar een aanzet toe
Welke leeractiviteiten in Moodle kies je om je didactisch ontwerp met opdrachten vorm te geven (wiki voor samenwerkend leren en forum voor samenlerend werken b.v.? - praktijk is veel gevarieerder want je kunt een forum op tig manieren inzetten)

4. Hoe veranker je je nieuwe 'lesloze' didactiek in de organisatie?
pfft, veel gedoe

Hiermee samen hangt:
5. Hoe faciliteer je dat met Moodle en een repository?
En hier komt het hele gedoe met wie moet/mag wat met Moodle en wie is verantwoordelijk voor wat in de repository en het metadateren en al dat werk dat pas op de lange duur vruchten gaat afwerpen

Misschien moeten we deze thread splitsen?
Of misschien moet de werkgroep didactiek toch eens bij elkaar komen knipoog
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Isabelle Langeveld -
Hoi, (dit is een reactie op de post van Hans Bos met alle links. Waarom verschijnt mijn post niet direct onder de zijne, grr,)

Dank voor je links. Ik heb alles bekeken. Het klinkt als een goede methodiek die 7 stappen. Ik heb ook de film bekeken via de consortiumsite. De leerlingen en docenten die geinterviewd worden zijn oprecht gemotiveerd.

'Isabelle, ik zou je 'ontwerptabellen' document gebruiken om dat wat ik een thema noem (en jij een beroepstaak) te vullen met leerobjecten en een vooraf afgesproken productresultaat (formatief doch volgens summatief verantwoorde procedure).'

Inderdaad denk ik dat die ontwerptabellen op dat niveau het beste passen. Ik kan zelf niet zoveel met het begrip 'thema'. Per beroepstaak heb je een aantal opdrachten nodig om de taak in de vingers te krijgen. Bij elke opdracht zijn vaak kennis en vaardigheden nodig die uit verschillende disciplines komen. Ik ben nu bezig met een opleiding projectredactie voor redacteuren. De taak 'afronden en evalueren van het productieproces' kent onder andere de opdracht 'Maak een nacalculatie, vergelijk het resultaat met de begroting en verantwoordt de belangrijkste verschillen'. Hiervoor is rekenvaardigheid nodig (vooral Excelvaardigheid) maar ook kennis van het productieproces en je moet een factuur kunnen lezen.

De eisen die je als ontwerper aan het product stelt bepalen welke bronnen de cursist nodig zal hebben, b.v. een instructieboekje over Excel. Wat ik zelf handig vind aan de tabellen is dat je ook meteen de activiteit in de ELO benoemt, wat de docent aan feedback geeft in de ELO en wat hij tijdens een bijeenkomst nog doet om de taak en de eisen toe te lichten of de feedback verder uit te diepen. Feedback in de vorm van een modeluitwerking van de opdracht is een leerobject dat je tevoren in Moodle (onzichtbaar) kunt klaar zetten. Een draaiboek voor de bijeenkomst ook, etc.

Wat jij tussen haakjes zet '(formatief doch volgens summatief verantwoorde procedure)' vind ik trouwens heel goed. Je beoordeelt elke product met een formatief doel maar wel zo zorgvuldig als was het summatief bedoelt. Dat dwingt je om bij elke opdracht eisen te formuleren waarmee je echt kunt meten. Vergt veel discipline!

Dan de 2 opties voor rekenen, binnen of buiten het model? De vraag is of je opdrachten of projecten kunt bedenken die alle rekenvaardigheid vragen die leerlingen moeten verwerven om alle beroepstaken die ze straks moeten gaan uitvoeren aan te kunnen. Als dat kan, dan kun je het volledig binnen het model houden. Op het moment dat een student tegen zijn grenzen aanloopt qua rekenvaardigheid, zal hij dan een oefenprogramma moeten gaan doorlopen om op niveau te komen. Dat programma kan dan natuurlijk in de ELO gevolgd worden en de docent kan de resultaten bekijken en de student opzoeken om misconcepties te bespreken.
Er wordt in die film over de 7 stappen wel iets gezegd over wiskunde en taal, dat daarin op de projecten wordt aangesloten, maar het klonk toch nog als losse lessen...

Hoofd, hart, handen en houding? Volgens mij zijn die allemaal aardig gedekt als je projectopdrachten goed ontworpen zijn en vooral de eisen goed zijn geformuleerd. Een eis is bijvoorbeeld dat een student de klant kan uitleggen waarom het product dat hij heeft gemaakt aan zijn vraag beantwoordt. In zo'n eis zitten ze allevier.

Gr,
Isabelle
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Han Buwalda -
Hoogvliegers,

formatief en summatief .....?
feed-back geven bij elke opdracht pffff wil je dat wel, hoe groot zijn je groepen
zijn er topleerlingen die dat kunnen (leraarsrol geven)

filmpje consortium (metalektro, toch?) heb ik niet kunnen vinden grrr

de kids willen klussen doen waarbij het duidelijk is wat van ze verwacht wordt

wij gaan dat maken en dan digitaal
kost alleen ff tijd om het digitaal weg te zetten, maar dan heb je ook wat.

Han
losse lessen is niet zo erg, de samenhang is gauw uitgelegd.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Han Buwalda

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Isabelle Langeveld -
Filmpje staat hier: http://www.consortiumbo.nl/site//Techniek_en_ICT.html
Klik onderaan de pagina op Competentiegericht onderwijs.

Ja bij elke opdracht moet feedback, anders wordt er niet geleerd. En die kan natuurlijk automatisch zijn in een interactieve toets, een antwoordmodel, feedback van ll inderdaad of 1 op 1 van docent...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Hans B0s -

Dag Isabelle,

Ja bij elke opdracht moet feedback, anders wordt er niet geleerd. En die kan natuurlijk automatisch zijn in een interactieve toets, een antwoordmodel, feedback van ll inderdaad of 1 op 1 van docent...

Ik denk dat hier de kreet "resources" en werkvormen om de hoek komt kijken.

- Een ll heeft een 1 op 1 gesprek met een coach en hier komt een afspraak uit.(bijv. POP, toewijzen van deelnemer aan b.v. moodle cursussen.).
- Bijvoorbeeld om deel te nemen in een prakticum waar ruimte is voor max. 8 personen te gelijkertijd. Van dit prakticum komt een resultaat. Bijv. een toets, verslag etc.
- Kan ook zijn dat hij een workshop moet bijwonen (plek voor 24) waar ook weer een resultaat uit komt. bijv. Aanwezigheidsregistratie, toets, etc.

1, 8, 24 is zo lekker hanteerbaar bij het toewijzen van docenten op een werkplek (resouce). En didactisch (mijn inziens) zeer verantwoord:

1: individueel
8: Een mogelijk authonome groep "die er toe doet". Ook geschikt om groepsgedrag te observeren.
24: Monoloog van docent (spreker) naar groep individuen. 

De resultaten van iedere ll activiteit kan/zou moeten? worden geregistreerd in moodle. Voor een flink deel volautomatisch.

't is één van de manieren om van boven naar beneden door de materie te wandelen.glimlach

Het filmpje van 't consortiumbo is ook nog wel iets over te zeggen. Maar dat is een andere manier om van boven naar beneden door dezelfde matierie te gaan.
Toch één opmerking: De beroepstaken van het consortium zijn op de BOL gericht. In de BBL is de beroepstaak is feite het dagelijks werk van de ll.
De 7 stappen vindt ik een hele mooie manier om systematisch een taak beheersbaar te krijgen.

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Isabelle Langeveld -
Inderdaad, feedback leidt natuurlijk vaak tot een vervolgleeractiviteit. Graag zelfs. En die moet dan inderdaad weer in Moodle registreerd kunnen worden. Mooi dat je dat koppelt aan groeperingsvormen. Wat een puzzel is het toch hè!

Heb je ook een manier om die 7 stappen te vertalen in een Moodlecursusontwerp? Hoe krijg je eigenlijk die opdrachten/taken van het Consortium aangeleverd? Is dat in een formaat dat je in Moodle kunt importeren?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

Re: Hoe te gaan, van een leuk stukje papieren les materiaal naar de Moodle ELO versie?

door Hans B0s -

Dag Isabelle,

- Heb je ook een manier om die 7 stappen te vertalen in een Moodlecursusontwerp?
Antw: Nee. Ik denk dat de 7 stappen niet al losse elementen gezien kunnen worden maar een integraal onderdeel zijn waarmee de/een beroepstaak doorlopen kan worden en reproduceerbaar en verifieerbaar beschreven kan worden. (Beetje grote woorden voor een paar stapjes maar ik denk dat de intentie in die richting gezocht kan worden).

- Hoe krijg je eigenlijk die opdrachten/taken van het Consortium aangeleverd? 
Antw: De inhoud, 't lesmateriaal e.d. wordt niet door 't consortium geleverd. Er is een samenwerking met Kenteq (www.kenteq.nl) die bezig zijn om hun materialen in de beroepstaken onder te brengen.

- Is dat in een formaat dat je in Moodle kunt importeren?
Antw: De content van kenteq wordt gedistribueerd via hun eigen website www.techniekstad.nl . Het wordt geleverd in de vorm van pdf-jes. Het is een eenvoudige ELO-achtige omgeving waarin men de zaken in eigenbeheer houdt. Kenteq is op dit punt tenslotte gewoon een uitgever van lesboeken.

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -