Dag Isabelle,
Wat is BGL/CGO? Kleine vraag, groot antwoord
BGL staat voor Beroepstaak gestuurd leren en CGO staat voor Competentie gericht onderwijs. Een leverancier van BGL producten is het consortium: http://www.microwebedu.nl/webedu/edu/backoffice?to=mainPage&Company_id=6&OrderGroup_id=1597
De context waarin ik me beperk bij deze onderwerpen is BBL niveau 1,2,3 en 4. Geen BOL want die hebben we niet.
BGL zie ik als het primaire proces met als doel een beginnen beroeps beoefenaar (Missie). BGL zijn 'de handen' die het werk doen. Een voorbeeld/tooling waarin dit primaire proces is uitgewerkt zijn de 7 stappen uit de beroepstaken van het consortiumbo. http://www2.caometalektro.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=492 (de 7 stappen staan voorbij de helft).
CGO zie ik als het secundaire proces waarmee het primaire proces gemeten en gestuurd word (Visie). CGO is als de 'bril' waarmee naar het BGL wordt gekeken, gemeten en gestuurd. En bevat dus feitelijk GEEN eindtermen. Een (CGO) kwalificatie dossier is een voorbeeld waarop het secundaire proces gebasseerd kan zijn. v.b. http://www.mbo2010.nl/index.cfm/t/Kwalificatiedossiers/vid/5224DE5C-3FFA-497D-9699BF561D8B3F5A
Als plek/niveau in de organisatie plaats ik dit model net onder het beleidsniveau. Dus net onder een bijv. onderwijsmanager.
Dit zijn hele grote lijnen.
Meer in detail is het een kwestie van 'schaal'.
- Voor mij is een beroepstaak niet meer dan een beoordelings periode (nominaal 1/2 jaar) met als kapstok een beroep gerelateerde benaming. v.b. Jan werkt 4 dgn/wk aan het nieuwbouw project 'de blauwe stad'. Binnen dit project gaat hij minstens een half jaar werken aan de woningen van het 'Karper-type'. Zijn beroepstaak krijgt dan b.v. de titel: Installatie Karper woningen. En na nominaal een 1/2 jaar volgt een bereopstaak afrondend beoordelingsmoment. (Assessment, summatief).
- Op een kleinere 'schaal' denk ik aan thema's. v.b. De aandachtspunten op Jan z'n project zijn: Installatie verlichting, Installatie telefoon, Installatie buitenverlichting. Dit zijn direct beroepsgerelateerde opdrachten. Op z'n werk zijn dit zijn dagelijkse bezigheden en op school zijn dit de onderwerpen waaraan hij werkt en ondersteuning krijgt.
- Op nog kleinere 'schaal'... Nu komt, denk ik het onderwijs werkelijk om de hoek kijken. De thema's moeten worden uitgewerkt worden tot onderwijs (ook een primaire proces) en een beoordeelings systeem (ook een secundair proces).
Op deze schaal, de invulling van thema's, komen ook termen als 'leerobject' en vervolgens de 'leer molecuul' in zicht. Een woord die, als ik mij goed herinner, door Ger op dit forum zijn neergezet?
De benamingen zijn vaak verschillend, terwijl we toch vaak hetzelfde bedoelen.
In geval het van rekenen zie ik twee mogelijkheden:
Binnen het BGL/CGO model het rekenen invullen, aansluitend op de beroepspraktijk. (als een leerobject binnen een thema)
Buiten het BGL/CGO model het rekenen invullen als een 'gewoon' school vak zoals in het eindtermen model gebruikelijk. (als een losstaand leerobject).
Isabelle, ik zou je 'ontwerptabellen' document gebruiken om dat wat ik een thema noem (en jij een beroepstaak) te vullen met leerobjecten en een vooraf afgesproken productresultaat (formatief doch volgens summatief verantwoorde procedure).
Dus uiteindelijk toch min of meer weer terug bij vraag om van een goed stukje lesmateriaal een goed stukje ELO materiaal te maken.
Waarbij ik me soms afvraag in hoevere het mogelijk is om het rijtje, Hoofd, Hart, Handen en Houding, alle vier te bedienen.
Hans.