studieweb

Re: studieweb

door Ger Tielemans -
Aantal antwoorden: 0

Klopt, samen met Betty Collis was ik de eerste projectleider/bedenker van TeLeTOP. (1997-2002) 
Toen de UT zelf er geen geld in wilde steken en het ook niet tijdens het jubileum van de UT wilde vrijgeven als Open Source ben ik oktober 2002 overgestapt naar Het Stedelijk Lyceum. TeLeTOP werd toen een spin-off bedrijf.

Oorspronkelijk was het mijn plan om TeLeTOP mee te nemen naar HSL, maar twee zaken kwamen daartussen:

  1. We wilden veel aanpassingen gerealiseerd zien in Teletop voor het afwijkende onderwijs dat wij in de leerateliers voorzagen (leerling stuurt eigen leren, niet allen maar regie bij de docent.) Teletop gaf toen - 5 jaar geleden - aan dat de hoofdstroom van scholen dit niet vroeg.
  2. TeLeTOP draaide vanaf een centrale server, onze afdeling ICT wenste server in huis, dat kon toen nog niet: met de huidige web 2.0 oplossingen herhaalt zich dezelfde discussie: wie is verantwoordelijk voor het archiveren, wie maakt de backups?  (en dan nog het USA-recht..)
  3. toen teletop afviel ben ik in open source op zoek gegaan en Moodle kwam het dichst bij wat we met Teletop probeerden: beide produkten staan ook dicht bij elkaar. Ze hebben beide een visuele weergave voor een onderwijsscenario dat zich richt op de leerling (Rooster in TeLeTOP, Cursusoverzicht in weken of thema's in Moodle). De andere ELO's hebben hooguit een lastig te visualiseren leerlijn-module met weing stuurvrijheid voor de leerling (Dokeos) of beperken zich tot een elektronische muur met losse opdrachten. (Geen visualisatie van de zo belangrijke samenhang tussen de taken en de bronnen voor de leerling.)  

Standaard is Moodle overigens ook nog steeds veel te ouderwets: "docent gecentreerd", maar het lukt niet om mensen bij elkaar te krijgen die samen aan het leerling aspect willen/kunnen werken. (Zonder fatsoenlijke fondsen heb ik ook geen tijd om te documenteren en te delen: zapbox, vinkjes, PDF-knoppen, schoolvragenlijst-module, zelfrefelctie op eigen comptenties-module, ezelsoren, cursusformaat project, ..)
Ik werk nu aan 1.9.3-varianten en kom nog veel problemen tegen, zowel in het weer herstellen van breuken in ons eigen materiaal, maar vooral in de erg slechte wijze waarop importeren (en backup) omgaan met de bestanden van een cursus: in de huidige vorm is het onbruikbaar voor distributie van onderdelen van een cursus. Mijn hoop is hier gevestigd op het werk van Don Hinkelman (Japan) die een oplossing lijkt te hebben voor het importeren van een sectie/weekkaart met alleen de bronnen van die sectie. Wellicht is dit iets voor Helen om op te pakken?

..en ik geef toe dat ik trots ben op die oud-onderwijskunde-studenten en oud-medewerkers ("Teletubbies") die nu zo'n goed ONDERWIJSKUNDIG werk leveren glimlach . Je kan ze zelfs voor Moodle inhuren!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -