Portfolio module gezocht (liefst Scorm)

Portfolio module gezocht (liefst Scorm)

door Gertjan Goossens -
Aantal antwoorden: 7

Om een Elos portfolio in Moodle te kunnen gebruiken ben ik op zoek naar een dergelijke module, liefst een SCORM zodat het ookmogelijk is om het PF in andere leeromgevingen te gebruiken. Is er iemand die heer ervaring mee heeft en mij advies hierin kan geven.

Gertjan Goossens, coordinator internationalisering De Nassau, Breda (Elos school)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gertjan Goossens

Re: Portfolio module gezocht (liefst Scorm)

door Peter-Anne Wissema -
Het portfolioverhaal is vrij veelomvattend. misschien dat deze discussie je verder helpt: http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=86286
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Portfolio module gezocht (liefst Scorm)

door Ger Tielemans -

Als je snel wil beginnen is Exabis eportfolio blok wellicht aardig om alvast wat ervaring mee op te doen: het heeft ook nog een SCORM-export optie...

...Maar let op: de standaard voor het exportformaat van een portfolio is nog steeds in ontwikkeling (NEN), SCORM zegt op zich niets, dat is maar een inpak en uitpakmechanisme als je ELO geen echt onderwijskundig opgetuigd LMS bezit. (..zo bezit geen van de ELO's in Nederland een volwaardig LMS: Inderdaad, een LeerlingManagementSysteem is meer dan een LeerlingVolgSysteem.)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Portfolio module gezocht (liefst Scorm)

door Rene van der Weijden -
Mocht je met Exabis eportfolio willen beginnen, zoals ik dat ook nu doe om er ervaring mee op te doen, dan heb ik hier als bijlage een Nederlandse vertaling (even snel in elkaar gezet, dus zeker niet perfect).
Maak in de lang-map in de exabis_eportfolio-map een map nl_utf8 aan (naast de_utf8 en en_utf8) en upload de bijlage in deze nieuwe map.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rene van der Weijden

Re: Portfolio module gezocht (liefst Scorm)

door Ger Tielemans -
Mooi werk!!, kun je al iets over je ervaringen vertellen?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Portfolio module gezocht (liefst Scorm)

door Rene van der Weijden -
Dat is nog te vroeg. Ik heb het afgelopen weekend op onze Moodle geïnstalleerd en de komende week wordt er beslist of er in twee "cursussen" mee gewerkt gaat worden (begeleiding maatschappelijke stage en profielwerkstukken). Zo gauw we er wat ervaring mee hebben zal ik dat hier zeker melden.
Het is een eenvoudige portfolio, zichtbaar in een blok, voor het bewaren en zichtbaar maken voor "genodigden" van bestanden, links en aantekeningen. De gebruiker kan deze in zelfgemaakte categorieën en subcategorieën plaatsen. Handig is dat door jou bij opdrachten geuploade bestanden direct naar je portfolio geïmporteerd kunnen worden (ook vanuit andere cursussen). Daarbij kan je je portfolio (zoals al eerder gemeld) als SCORM-bestand exporteren en kun je een SCORM-portfoliobestand ook importeren.
Voor iemand, die een portfoliomogelijkheid zoekt zonder toeters en bellen lijkt me dit een goede optie.
Over een tijdje meer over mijn ervaringen...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rene van der Weijden

Re: Portfolio module gezocht (liefst Scorm)

door Sjaak Kamerling -
Eerste stappen op Exabis-gebied gezet (binnen Moodle 1.9). Ik heb het zo ingesteld dat het Portfolioblok-verschijnt op de start-MyMoodle-page. Maar dit blok verschijnt niet alleen bij de leerlingen, ook bij de leraren verschijnt een eigen blok op hun startscherm en dat is eigenlijk niet noodzakelijk. Kan een en ander zo worden ingesteld dat alleen de leerlingen dit blok te zien krijgen? Nog een tweede vraag: wie kan het portfolio binnen Moodle lezen? Kan dat worden ingesteld?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Sjaak Kamerling

Re: Portfolio module gezocht (liefst Scorm)

door Ger Tielemans -

Als je gebruikers (zowel docenten als leerlingen) toestaat te bepalen wat zij zelf willen toevoegen aan My Page, kan een docent besluiten het al dan niet toe te voegen. Met Sticky blocks kun je dwingend toevoegen, helaas dan meteen voor leerling EN docent.

De leerling kan zelf bepalen met wie hij deelt EN kan de externe link vrij geven die eindigt op 8 lastige te raden random tekens..

Bij rollen kun je deze rechten instellen:  

Bijlage exabis.gif
Gemiddelde van de beoordelingen:  -