Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Verwijderde gebruiker -
Aantal antwoorden: 25
Hallo,

ook mijn directie is zwaar onder indruk van de promo talk van Smartschool. Een van de argumenten pro Smartschool is volgens de directie de communicatie, met name de simpele manier om berichtjes te sturen naar elkaar binnen het systeem. Nu vind ik dat bij Moodle nu ook niet echt moeilijk, maar Smartschool heeft een mail layout die erg lijkt op bvb een hotmail inbox.
Zorgt de Quickmail plugin voor iets gelijkaardigs qua layout (of een andere soort plugin) ?

Morgenvoormiddag mag ik de directie proberen te overtuigen waarom we beter voor Moodle kiezen ipv voor Smartschool, argumenten zijn altijd welkom. (Ik heb er al een hele hoop van op de fora hier opgepikt, maar hoe meer voorbereiding hoe beter, nietwaar ?)

Groeten, Sarah


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door theo leenders -
quickmail heeft een duidelijke mailform zoals alle mailprogramma's. Bijlagen uiteraard ook mogelijk.
Als je groepen hebt kun je zelfs per groep en natuurlijk ook per leerling mailen.
gewoon vinkjes Zetten.
Ik gebruik het veel als enkele leerlingen nog geen upload hebben gedaan of nog wat taken moeten uitvoeren. Gaat perfect.
Zie bijlage
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Kris Gonnissen -

In bijlage wat screenshots (pdf) van Quickmail. Bij ons op school wordt Quickmail vaak door de directie gebruikt om naar alle leerkrachten een berichtje te sturen. Ook binnen elke cursus is QuickMail een veel gebruikt blok.

Een van de grote pluspunten van Moodle t.o.v. veel andere elo's is overigens de constructivistische aanpak, en die is ook terug te vinden in de lay-out (o.a. in de onderwerpenweergave).

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Kris Gonnissen -

Naast Quickmail gebruiken we sinds kort ook het blok "contact_form", waarmee een leerling een mail naar zijn leerkracht kan sturen (en waarbij het e-mailadres van de leerkracht, net als bij QuickMail, niet getoond wordt).

Screenshots in bijlage (pdf)
(Deze module heb ik wel nog niet volledig naar het Nederlands vertaald).

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kris Gonnissen

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Ger Tielemans -

Het aardige van Quickmail is dat je door mensen in Moodlecursussen te plaatsen met een quickmail erbij, je heel gemakkelijk mail groepen kunt formeren, die als extra krijgen ten op zichte van een conventioneel mailsysteem:

  1. als groep een eigen mail-history opbouwen (in quickmail zelf)
  2. in de bijbehorende Moodle thema-kaarten kunnen vullen met onderwerpen die voor hen als mailgroep gezamenlijk zijn:
    1. titel op kaart
    2. forum voor discussie
    3. boek voor afspraken
    4. map- en submapviews op materiaal in het (bestanden)archief van die cursus.. 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Wouter Roels -

Dag Sarah,

Ik denk niet dat je de twee echt kan vergelijken. Smartschool biedt een aantal dingen aan, die moodle niet heeft. Maar moodle is dan ook in de eerste plaats een echte leeromgeving.
Het online puntensysteem en bijhorende rapportenprogramma van smartschool bestaat niet in Moodle. Maar dat is ook niet de bedoeling van Moodle. Wijzelf hebben daarvoor een ander pakket nl schoolonline.
als je bij smartschool gaat voor de full-option betaal je echter wel heel veel geld per jaar voor iets waar jezelf geen enkele vat op hebt.
Als je directie echt wil gaan voor smartschool, dan zal dat zijn omdat ze liever een pak geld betaalt voor eenheidsworst in plaats van middelen te investeren in een personeelslid die iets van een leerplatform wil maken. Het gedeelte van het leerplatform kan ik zelf moeilijk vergelijken want ik ken smartschool niet echt, ik weet wel dat verschillende collega's ict-coördinatoren van scholen uit de buurt heel verstandig zwijgen als ze zien wat wij op onze leeromgeving doen en hoe we mee zijn met het taggen, bloggen, wikiën (of hoe zou je dat moeten schrijven?), interactief zelfstandig leren, ...

Ik denk dat je je directie moet overtuigen van de meerwaarde van het leerplatform Moodle tov de leeromgeving in Smartschool (die betalend is) en dat ze eigenlijk geen appeltjes met peertjes mogen vergelijken. 

groetjes

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door H Hak -

Beste Sarah

Ik heb ooit een eenvoudige presentatie gemaakt over de mogelijkheden van Moodle.

Bekijk: http://www.walhak.com/showzuidwest.htm

In deze presentatie zijn ook even de communicatievormen genoemd binnen Moodle.

Eerlijk gezegd zet ik er zelf af en toe enkele uit binnen mijn eigen cursussen.
Collega's binnen andere vakgebieden vinden dit juist een meerwaarde.
Binnen Moodle heb je als individuele docent deze keuze binnen je eigen cursus zodat jij de didactische werkvorm kan kiezen die bij jouw vak hoort.

Ger Tielemans schreef ooit in een artikel:

Sociaal constructivistische pedagogiek

Dat Moodle is ontworpen vanuit een sociaal constructivistische pedagogiek krijgt u van mij cadeau. Wat Moodle voor mij werkelijk zo aantrekkelijk maakt is dat het logisch aansluit op de intuïtieve manier waarop een docent een cursus arrangeert. ( http://elearning.surf.nl/e-learning/artikelen/2626 )

Mijn advies: nodig Ger eens uit voor een gesprek met jouw directie.

Bijlage mogelijkheden_moodle.GIF
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Vraag misschien eens wat het plan B wordt als smartschool binnen enkele jaren (als alle leerkrachten veel tijd en moeite geïnvesteerd hebben in het opzetten van cursussen) plots de prijs verdubbeld, overgenomen wordt door BB en die de prijs verdubbeld, vindt dat het genoeg geweest is en stopt, op piekmomenten de belasting niet meer aankan, ...

Alles wat hierboven gezegd wordt is waar, maar de discussie open source versus vendor lock in moet ook gevoerd worden. Ik zou er als directie nog niet aan denken de intelectuele eigendom van mijn school compleet buiten bereik te plaaten in handen van een commerciële organisatie.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Verwijderde gebruiker -
Hartelijk bedankt voor de extra uitleg.

Ik heb ondertussen een mooi dossiertje en een vrij mooie layout voor "onze" Moodle. Aangezien we een centrum voor volwassenenonderwijs zijn, heb we een heleboel functies ook niet nodig. Rapporten en deliberaties, dat zijn voor onze school overbodige tools.

Straks is het zover... We zullen zien of de directie er oren naar heeft.

Groeten, Sarah

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Ger Tielemans -
De nieuwe opties in 1.9 voor competentie-labeling, doel-koppeling, tot setjes te combineren beoordelingsschalen (=Rubrics) zal je dan erg aanspreken glimlach
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door theo leenders -
Ger,

Kun je iest meer vertellen over dat rubrics? Heb daar lang geleden als module naar gekeken maar was nog een brug te ver. Hoe zit dat nu in 1.9?

theo

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Ger Tielemans -

Je kunt in 1.9 een lijst van competenties benoemen en een of meer daarvan aan een activiteit koppelen.. 

Het lijkt erop dat je daarmee een Rubrics kunt contsrueren, maar ik moet zelf de details nog verder uitzoeken..

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Ger Tielemans -

Stel je wilt een beoordelingsset maken voor het hotelvak, onderdeel ontbijt

  • je moet van Moodle eerst schalen maken
  • dan moet je uitkomsten benoemen 
  • dan moet je de schalen vervolgens aan de uitkomsten koppelen.
  • uitkomsten kun je weer afzonderlijk of als set aan een activiteit koppelen.
  • dan pas heb je een rubrics voor een activiteit geconstrueerd

Ik ben er nog niet helemaal gelukkig mee:

  • het werkt erg omslachtig en niet intuitief 
  • ik mis nog de optie om uitkomsten (en schalen?) te groeperen, het wordt nu een erg lange lijst 
  • bij echte Rubrics definieer ik ook een aantal beoordelingsdimensies, maar daar vul je de schaal met unieke beschrijvingen, terwijl de schalen van Moodle uniformiteit uitlokken (oneindig veel losse en verschillende schalen oogt ook raar..  )
Bijlage logo029.png
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Ger Tielemans -
Voorbeeld van een typische RUBRICS: de cellen bevatten bij goede rubrics niet de woordjes meer en minder, maar goede unieke beschrijvingen:
Bijlage logo030.png
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Rubrics, outcomes and scales..

door Ger Tielemans -

Sorry, verhaal van constructie was nog niet af, de feitelijke toewijzing ontbrak nog EN kan ook in andere volgorde:

Stel je bent coördinator voor een vakrichting en wil een assessment (laten) inrichten voor het hotelvak, onderdeel ontbijt uitserveren.

  • je benoemt eerst alle uitkomsten voor je afdeling van dit jaar: als je geluk hebt is er al ergens een lijst die in Moodle kunt importeren 
  • vervolgens verdeel je de outcomes over de cursussen van dit jaar
  • dan zeg je tegen je docenten dat ze activiteiten moeten ontwikkelen die deze outcomes "afdekken"
  • docent bedenkt activitieten en vinkt outcomes aan tot alles is afgedekt
  • tot zover lijukt het logischm maar vreemd, nu heb ik geen scales aan outcomes gekoppeld (of alleen die ene scale van de activiteit??)
  • vergt nog wat meer puzzle werk, wie weet hier raad mee?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Verwijderde gebruiker -
Hallo allemaal,

een laat verslagje met wat er uit de bus gekomen is na de vergadering : niet veel dus. Er is nog steeds geen officiële beslissing genomen en ik heb nog wat extra huiswerk gekregen.

De vragen en bedenkingen :
  • het prijskaartje maakt niet uit want zal worden doorgerekend aan de cursisten (€3 per cursist en min. 250 registraties)
  • voor personeel en cursisten administratie wordt gewerkt (of zal worden gewerkt met) Informat, dat zou gekoppeld kunnen worden aan Smartschool
  • Argumenten over intellectuele eigendom en mogelijke overname op lang termijn : "zo'n vaart loopt dat niet."
  • "Als je iets wil zien aangepast, dan kan je dat vragen en ze zeggen dat ze daar voor openstaan." (ik zou denken: dream on)

Het huiswerk :
  • op zoek gaan naar iemand die een promotalk over moodle wil doen
  • enkele plugins testen (portfolio, mailsysteem)
  • Wat zijn de mogelijkheden voor trajectbegeleiding/ leerlingenbegeleiding/ leerlingvolgsysteem binnen Moodle
  • Volgens onze ICT coordinator kan je met Mysql maar maximum 2MB uploaden. Mijn taak : uitzoeken of het klopt het dat je met Mysql/php maar een maximale upload van 2 MB hebt (mijn kleine teen zegt neen, maar ik ben dan ook geen informaticus)
  • uitzoeken of je in Moodle makkelijk een uploadmap per cursist in een cursus kan aanmaken

Op dus naar de volgende horde, hoewel de uitslag van de wedstrijd misschien al vastligt voor hij helemaal uit is.
Groetjes, Sarah

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door theo leenders -
Ik zou eerst stellen of er nog een open discussie is voordat je al die moeite gaat doen.
Aanpassingen worden bij Smartschoolzeker niet zomaar gemaakt zonder prijskaartje. Dat is het leuke van Moodle dat er wel honderden aanpassingen zijn meestal gemaakt door universiteiten die er mee werken. Bij een update kan dat soms lastig zijn of deze aanpassing dan ook bij die versie nog werkt...

Authenticatie kan op vele manieren. LDAP is er een van. Kweet niet of Informat daarmee uit de voeten kan.

Mailen is geen probleem. Portfolio is heel divers. Wat wil je. Er zijn enkele varianten waaronder nu ook mahara dat in heel New Zealand werkt. Of dat voldoet ligt aan de eisen van een portfolio. Overigens is een portfolio een leerlingending. Geen verzameling examenmateriaal zoals documenten en cijfers, maar maak dat maar eens duidelijk.

Ik zou een andere ict coordinator zoeken als hij dit zo beweert.

Een evt upload als opdracht is per leerling geregeld. Een extra bestandenmap is iets anders. Die is er wel in de vorm van een aanvullende module Files.
Volgens mij zit er ook zo'n map in de wikimodule waarin leerlingen kunnen samenwerken. Overigens hebben leerlingen toch een locale homedirectory?

Moodle en Smartschool zullen elkaar niet veel ontlopen dus gaat de discussie misschien richting; wie gaat dit allemaal beheren. Ook Moodle zul je moeten beheren in algemene zin. De cursussen worden beheerd door de docenten.
Draai je Moodle lokaal (evt virtueel) dan is beheer wat prettiger, sneller en goedkoper?

sccsss


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Jean-Pierre Pawlak -
1. Wat de upload betreft, bedoelt de ICT verantwoordelijke niet dat op een gedeelde server de maximale upload vaak beperkt is tot 2 MB per file?
Meestal kan je daar iets aan veranderen (via een .htaccess file bv.).

2. Een portfolio (of gewoon een uploadmap per cursist) is jammer genoeg geen standaardmodule in Moodle.
Wil je iets vergelijkbaar aan Smartschool aanbieden dan moet je extra modules installeren.
Ik test op dit ogenblik exabis_eportfolio (een blok) uit. Ziet er veelbelovend uit maar heeft geen beperking op de totale upload van de cursisten. Niet echt bruikbaar dus, vrees ik.
MyStuff (een module) wil niet meer installeren op mijn 1.9 test-moodle. Ik dacht dat Ger dit aan het testen is. Problemen, Ger?
Mahara (opensource programma dat je kan koppelen aan Moodle) vraagt MySql 5 en die heb ik niet...

3. Een leerlingenvolgsysteem voor Moodle heb ik nog niet gevonden. Wij gebruiken daarvoor Schoolonline. Neen, niet gratis...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jean-Pierre Pawlak

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Ger Tielemans -

my Stuff.. http://conclave.open.ac.uk/MyStuff-info/

  1. ger tielemans Says:

    After installing version 2, I see several unexpected things:
    (I use rounded corners theme from 1.9beta4)

    0. ../mod/portfolio/index.php/mystuff/overview/1/Logo.gif is not found and gives a red cross in the header

    1. my uploaded picture is repeated many times in the “my name - stuff” area and blocking the reading of the text under it.

    2. on other pages the icons are also repeated many times, page width:
    - study spaces icons -
    - general spaces icons -
    - tags page is OK
    - compilations is OK
    - items is OK
    - sharing is OK
    - pinbord is OK
    - preferences my avatar - (icon f1 fills the background?)
    - general my storage quota - (also icon filled background?)

    3. several words are not defined in the help file on the about page?
    starting here:

    . my stuff
    . spaces
    . portfolio_aboutme_AboutMe

    portfolio_aboutme_AboutMe
    portfolio_aboutme_AboutMe

    portfolio_aboutme_MyProfileWorkOn

    portfolio_aboutme_bites
    portfolio_aboutme_MyProfile
    portfolio_aboutme_MyProfileBlurb

    portfolio_aboutme_MyProfileWorkOn

    4. ..and I see a long list of this in the help file:

    $string[’portfolio_abcdef_headertitle’]=”";
    $string[’portfolio_abcdef_headertitle’]=”";
    $string[’portfolio_abcdef_headertitle’]=”";
    $string[’portfolio_abcdef_headertitle’]=”";

  2. Thanh Says:

    Thanks for reporting the issue. Some of them do appear to be bugs which we will investigate.

    We havent tested MyStuff on any themes other than the standard Moodle theme and the Open Universit’s own theme, so it can be unpredicatble if you use some themes which are quite specific in ther layouts.

    I post our findings with another release (we’ve fixed a few other bugs since the release posted on this blog).

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Verwijderde gebruiker -

Hallo allemaal,

het wordt Moodle op onze school ! Hiep hiep hoera. Nu dus verder sleutelen aan wat probleemjes. Hier kunnen jullie alvast een kijkje nemen van hoe mijn schoolmoodle er momenteel uitziet. Er moet nog aan gewerkt worden maar de start is er al.

nogmaals bedankt voor de behulpzame reacties.

Sarah

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Marjan la Grand -
Even een kanttekening bij Quickmail, onder 1.9 werkt dat op dit moment niet meer. Ik heb er gisteren mee zitten stoeien, maar heb toen uiteindelijk eMail geinstalleerd. En dat is een prachtige plugin, mooie interface. De mail blijft binnen Moodle, maar je kan wel regelen dat je een notificatie email krijgt op je emailadres. Zeker de moeite van het testen waard!

Marjan
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Marjan la Grand

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door Kris Gonnissen -
Beste Marjan
Op mijn Moodle 1.9 (2007101509) draait QuickMail perfect voor beheerders en leraren. Leerlingen krijgen het blok niet te zien, maar dit vind ik niet echt een bezwaar: zij kunnen gebruik maken van de functie "Stuur een bericht" om naar telkens één gebruiker een mail te versturen. Ik zal nu ook even eMail uitproberen...
Kris
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Verwijderde gebruiker

Re: Mailsysteem Moodle (argumenten contra smartschool welkom)

door willy vermaelen -
Ik ga je één enorm argument TEGEN SmartSchool geven.
SmartSchool is bij mijn weten de ENIGE op de markt in Belgïë en Nederland die GEEN SCORM 1.2 import ondersteunt.

Als je met leeromgevingen en leerpakketten bezig bent is dat het allereerste. De belangrijkste vereiste!

Het kan natuurlijk WEL in SmartSchool... via de betalende helpdesk... glimlach
Gemiddelde van de beoordelingen:  -