Altijd weer UPGRADE problemen

Altijd weer UPGRADE problemen

door Jef van Eijk -
Aantal antwoorden: 7

Ik probeer van 1.6.6 naar 1.7 te gaan maar kom een hoop van deze meldingen tegen. Iemand enig idee waar dit vandaan komt?

(mysql): CREATE TABLE mdl_context ( `id` int(10) unsigned NOT NULL auto_increment, `level` int(10) unsigned NOT NULL default '0', `instanceid` int(10) unsigned NOT NULL default '0', PRIMARY KEY (`id`) )  


1050: Table 'mdl_context' already exists
           
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Altijd weer UPGRADE problemen

door Peter-Anne Wissema -
1.7 is een versie met behoorlijk veel bugs. Als ik je een advies mag geven; ga gelijk door naar 1.8 of zelfs 1.9. beide versies werken wel goed. Succes

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Altijd weer UPGRADE problemen

door Jef van Eijk -

Tja bugs..... Ik heb 1.6.6 eerst de melding dat ik geen tf8 als collocatie had, affijn is opgelost. Nu installeer ik 1.9, zet een copy van de database in de 1.9 staan er allemaal fout meldingen in over tabellen die als bestaan etc.

ik word echt moodleloos van dit produkt, documentatie klopt voor geen meter

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Altijd weer UPGRADE problemen

door Jef van Eijk -

Weet iemand hoe ik onderstaand kan oplossen? Dit is de laaste fout volgens mij. Ik kan niet inloggen in moolde(loos) voordat ik dit heb opgelost

De Moodledatabase van versie 1.6.3 + (2007101508.08) naar versie 1.9 + (Build: 20080409) (2007101509) aan het opwaarderen...


(mysql): UPDATE mdl_grade_items SET needsupdate = '1' WHERE needsupdate = '0'  

there is already a role with this shortname!
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Altijd weer UPGRADE problemen

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Dit is echt niet normaal. Herstellen vanaf dit punt is m.i. onbegonnen werk.

Ik stel voor:
  • Verwijder je databank en code, download de code opnieuw, bij voorkeur via CVS
  • Zet je 1.6-backup terug in een nieuwe databank, zorg dat alle instellingen daarvan (utf8 ed.) in orde zijn. Je bent er toch zeker van dat de conversie van je databank naar UTF8 gebeurt is? Dit behelst heel wat meer dan alleen je instellingen van je databank!
  • Doe een controle en eventueel een reparatie van de tabellen (is waarschijnlijk het probleem)
  • laat de upgrade lopen.
Ik heb zelden echte fouten in het upgradescript van een stabiele versie gezien. Je bent ook niet de enige die de upgrade doet. Als het dan mis gaat, is het zoeken naar de verschillen tussen jouw situatie die niet lukt en alle anderen waar het wel lukt.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Altijd weer UPGRADE problemen

door Ger Tielemans -

Het lijkt erop dat je een installatie niet helemaal hebt afgemaakt. (beetje ongeduldig type? glimlach)
De tabellen zijn dan al wel aangemaakt of bijgewerkt maar deze handeling is nog niet geregistreerd. Als je daarna opnieuw de (admin)pagina bezoekt, denkt Moodle dat de hele upgrade nog moet en loopt hij tegen al bestaande tabellen of tabel-vullingen aan..

In de lijn van Koen: backup van je 1.6 database die toen nog goed was terugzetten, 1.9 script in de moodle dir plaatsen  en opnieuw pagina bezoeken.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Altijd weer UPGRADE problemen

door Jef van Eijk -

Beste Ger,

Ik heb 1.9 compleet nieuwe geinstalleerd, hierna zet ik de database van 1.6 in de 1.9 en kom ik dit soort problemen tegen. Kan iemand mij vertellen hoe ik het beste de database kan plaatsen? Nu copieer ik gewoon de ene dir naar de nieuwe 1.9

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jef van Eijk

Re: Altijd weer UPGRADE problemen

door Ger Tielemans -

Nee, je moet eerst je backup van 1.6 opnieuw compleet installeren.
Moodle gaat bij een update zelf op zoek naar oude tabellen en past die soms ingrijpend aan voor 1.9:

  1. de backup van de php-directories van Moodle 1.6 terugzetten in een dir
  2. de mysql dump terugplaatsen met phpadmin 
  3. je config.php op beide aanpassen (pad naar dir en naam database)
  4. als je zelf geen wijzigingen hebt aangebracht kun je daar de laatste daily 1.6 van moodle.org er overheen zetten en de /moodle/admin/ pagina bezoeken.
  5. als je het database (utf8?) upgrade script nog niet gedraaid had op je oude 1.6, dan is dit het moment om dat te doen, anders deze stap skippen. (Als je het al gedaan had is de knop voor die update niet meer zichtbaar voor de admin. Je kunt het ook in je 1.6 config.php zien, daar staat dan de regel: $CFG->unicodedb = true;  // Database is utf8
  6. Als dat allemaal goed blijft gaan en weer werkt, maak je eerst een copie van deze nieuwe 1.6 php-dirs en een copie van de goede database
  7. Dan vervang je de php-1.6 dirs door de copie van de php-1.9 dirs MET BEHOUD VAN JE CONFIG.PHP in de root dir van Moodle
  8. Als je dan de /moodle/admin/ pagina bezoekt, heb je een nieuw poging voor upgrade van 1.6 naar 1.9 in gang gezet.
  9. Lukt dit niet? wat zegt je foutlog file: heb je aanvullende blokken of modules geplaatst die bij upgrade storen? (Ik had zelf in het verleden last van een reserverings-module; die moest er altijd eerst uit voor ik ging updaten en zette ik later na de update weer terug  glimlach
  10. directies vegen, database weggooien, van beide nieuwe copie van goede set terugplaatsen, nieuwe poging, weer naar foutlogs kijken..

Gemiddelde van de beoordelingen:  -