Leerlingen kunnen zichzelf niet aanmelden voor een cursus

Leerlingen kunnen zichzelf niet aanmelden voor een cursus

door Jaap van den Bent -
Aantal antwoorden: 8

Wij zijn onlangs overgegaan van Moodle 1.6.4 naar Moodle 1.8.4. Onze leerlingen werden toen al geauthoriseerd via een Ldap-server. Moodle 1.8 leek een logische opwaardering, omdat we de docenten nu ook kunnen authoriseren, maar dan via een Imap-server (Onze school heeft twee volstrekt gescheiden netwerken).

De authorisatie van docenten en leerlingen verloopt probleemloos, in de zin dat iedereen kan inloggen op de Elo. Als een docent een cursus heeft gemaakt en de leerlingen handmatig in de cursus heeft gesleept, kunnen de leerlingen perfect gebruik maken van de cursus.

ECHTER: Als de docent de cursus openstelt, en de leerlingen zichzelf moeten aanmelden (de meest gebruikte techniek) krijgen de leerlingen de melding: "Sorry, maar in de cursus xxxxx zijn geen gasten toegestaan." Dit gebeurt zelfs in cursussen waar specifiek is ingesteld dat gasten zonder cursussleutel toegang hebben. In feite gebeurt dit in alle cursussen.  En de leerlingen zijn geen gasten; ze zijn immers al ingelogd....

Is er iets misgegaan bij de opwaardering naar Moodle 1.8? Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Ik hoop op reacties/suggesties.

Groeten, J. van den Bent

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jaap van den Bent

Re: Leerlingen kunnen zichzelf niet aanmelden voor een cursus

door Peter-Anne Wissema -
Staat er bij de instellingen van een cursus dat nieuwe aanmeldingen de rol leerling krijgen?
Bij ons wel en ik heb geen probleem met inloggen door leerlingen, (al moeten ze wel bij de eerste keer aanmelden dat nog een bevestigen op de cursuspagina)


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Leerlingen kunnen zichzelf niet aanmelden voor een cursus

door Wouter Baars -
Ik heb een cursus gehad waarbij leerlingen eerst zelf konden aanmelden met een sleutel en waarbij de cursus daarna overgezet werd naar handmatig aanmelden door beheerder. Toen konden de oude cursisten ook opeens niet meer inloggen. Wellicht heb je een soortgelijk probleem.

Ik kon het mijne oplossen door bij alle bestaande cursisten de inlogmanier te wijzigen in hun gegevensblad.

Groet,

Wouter
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Leerlingen kunnen zichzelf niet aanmelden voor een cursus

door Jaap van den Bent -

Beste Peter-Anne,

Als je doelt op de standaard-rol dan is die inderdaad ingesteld op 'leerling'.

Het vreemde is dat het hele 'zichzelf aanmelden' bij een cursus niet werkt. Niet als gast (zelfs als dat ingesteld staat in de cursus) en niet als geauthoriseerde gebruiker (leerling). Al onze docenten zijn automatisch cursus-aanmakers, dus die hebben het probleem niet. Maar het is niet prettig voor een cursusaanmaker om zijn leerlingen te sorteren uit een lijst met meer dan 1200 gebruikers en die een voor een in zijn cursus te slepen.......

Groeten, Jaap

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jaap van den Bent

Re: Leerlingen kunnen zichzelf niet aanmelden voor een cursus

door Peter-Anne Wissema -
Misschien heb je hier wat aan, dan kun je wat meer pushen. (jpg bijlage)
Anders kun je altijd nog een importscriptje loslaten op een klas, waarmee je ze in een vak, klas en groep kunt zetten met de rol leerling. Ze moeten dan wellicht wel hun wachtwoord weer wijzigen ... (andere bijlage)

Bijlage naamloos.JPG
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Leerlingen kunnen zichzelf niet aanmelden voor een cursus

door Peter-Anne Wissema -
Klein voorbeeld importscript, bij de vaknamen wel de korte naam van een vak aangeven.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Leerlingen kunnen zichzelf niet aanmelden voor een cursus

door Peter-Anne Wissema -
En misschien heb je hier ook wat aan:
http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=93484
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Leerlingen kunnen zichzelf niet aanmelden voor een cursus

door Jaap van den Bent -

Mijn hemel Peter-Anne!

Kon je niet slapen?  Ik lig rond 5 uur in de ochtend nog lekker te op een oor....

Het importbestand is interessant, en ik zal er zeker naar kijken. Maar feitelijk ontloop ik dan het eigenlijke probleem. En omdat ik LDAP en IMAP gebruik voor authenticatie, heb ik ook weinig zin om importscripten te gebruiken, zoals jij dat doet.

Het is ook vreemd dat de problemen begonnen na de opwaardering naar 1.8. Het moet toch iets met die rollen te maken hebben.....

In ieder geval bedankt voor alle moeite.

Groeten, Jaap

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jaap van den Bent

Re: Leerlingen kunnen zichzelf niet aanmelden voor een cursus

door Ger Tielemans -

Ik denk ook aan rollen, maar zie nog niet hoe je daar bijvoorbeeld overerving van cursist-rechten (meta-account?) door rollen verstoord kan worden.

Het lijkt een beetje op een discussie in het vragenforum:

Foto van theo leenders
Re: publiekelijk niet toegankelijk
door theo leenders - donderdag, 27 maart 2008, 20:57
  Mijn goede vriend en collega Hans Hak heeft mijn cursus opgevraagd en bekeken.
Blijkt een vlaggetje bij metacourse op 1 te staan. Op 0 gezet en bingo!!!
Wel vreemd overigens zie hij enigszins opgelucht...

Gemiddelde van de beoordelingen:  -