mahara en language

mahara en language

door theo leenders -
Aantal antwoorden: 19
Hoi all,

Mystuff is best fraai maar de vertaling sucks... Geen idee waar al die lang files staan. Reactie uit Spanje leverde files op die ik nergens kan vinden...
Mahara dus maar geprobeerd. Perfect. Vertaling is ff wat werk maar wel overzichtelijk. Is er al een start gemaakt met de vertaling???????
Hoe zit het nu met de talen. Ik zie /lang in Moodle maar ook in moodledata?
Welke werkt er nu?
Overigens is de samenwerking met Moodle 1.9.x en Mahara 0.9.x middels het mohara pdf-je goed gedocumenteerd en wordt in Mahara een gebruiker uit Moodle zonder problemen ingelezen. Scheelt een hoop gedoe als je Mahara toevoegt, gaat dus vanzelf.

gr theo

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: mahara en language

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Ik heb geen weet van iemand die Mahara aan het vertalen is.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: mahara en language

door Ger Tielemans -
Stoas?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: mahara en language

door Hans de Zwart -
Wij zijn op dit moment niet bezig met een vertaling...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: mahara en language

door theo leenders -
Even een gemeen antwoord maar wat doet STOAS dan wel voor de nederlandse moodle gebruiker?
Verhalen over aanvullende software die dan weer beschikbaar zou worden heb ik tot nu toe weinig van gemerkt. Dat geldt overigens voor meer van onze forumgebruikers. Sommigen scholen hebben zelfs een aantal leerlingen aan php laten werken maar open source sharen no way?!?
Zo, nu is de knuppel in het hoenderhok?
Overigens weet ik ook wel dat individuele aanvulling niet stabiel is in een andere of andere versie omgeving maar we kunnen toch zelf kijken en beoordelen of bepaalde tools en modulen te gebruiken zijn voor we weer gaan upograden? Ik ben nog niet klaar maar wil best de vertaling ergens neerzetten met de versie erbij. Alleen waar?

gr theo

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: mahara en language

door Peter-Anne Wissema -
Even vanuit het hoenderhok, gelukkig niet met een bult:
Ik heb wel wat vertaald - feedbackmodule, maar die heb ik wel gepost op een forum.
Ik zou ook niet weten waar ik dat anders zou moeten doen. Open source werkt echt wel, maar wellicht moeten mensen die vertalingen hebben ook voor sharen benaderd moeten worden. Als je weet wie er bezig zijn, kun je ze toch ook vragen hoever ze zijn en waar ze posten?
Dat werkt misschien beter dan met een knuppel gooien glimlach
Wij gaan volgende week ook beginnen met testen van moodle 1.9 en Mahara. Misschien kunnen we vertalingen in elkaar knopen?

ps; er komt nu ook een nederlandse vertaling in de CVS bij de face-to-face module die net uit is.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: mahara en language

door H Hak -

Ha Peter Anne,

Je schreef dat je deze week zou starten met Mahara.
Ik heb Mahara 1.0rc en daarna 1.0 (mmv Theo's testomgeving) werkend op Moodle 1.9.
SSO via Moodle werkt prima.
Ik kan echter niet alle extensies uploaden in myfiles van Mahara 1.0.
(ppt, xls en pub)

Dit werkt wél via mijn Moodle 1.9 en Mahara 0.92 op de website van Theo.

Deze week is Mahara 1.0 vrijgegeven echter het probleem is nog niet verholpen.
Ik heb gereageerd via: http://www.mahara.org/node/133

Mogelijk kunnen we in dit forum ervaringen delen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: mahara en language

door Hans de Zwart -
Hoi Theo,

Als ik je mailtje lees vind ik het niet zo vriendelijk overkomen(kan zijn omdat ik moe ben na een lange dag in Haarlem waar we een goede Ned-Moove meeting hadden; ik heb je gemist.... je had je wel ingeschreven). Ik voel me dus geroepen tot het schrijven van een toch wel defensief mailtje als antwoord.

Zoals je weet is Stoas Learning een commercieel bedrijf en moeten wij diensten aanbieden die succesvol zijn en waar mensen bereid zijn wat voor te betalen. Wij kunnen niet zomaar wat ontwikkelen en het beschikbaar stellen. Wat doet Stoas dan wel?
  • Stoas is de enige officiële Moodle partner in Nederland. Dat betekent onder andere dat wij over al onze Moodle gerelateerd bruto omzet betalen we royalties aan Moodle HQ. Inmiddels heeft Martin Dougiamas negen mensen in dienst die hem helpen bij het uitbrengen van nieuwe Moodle versies. We hebben allemaal lang gewacht op versie 1.9, maar zonder die royalties had het nog veel langer geduurd. Deze premie wordt door Stoas en haar klanten betaald. Ook Moodle gebruikers in Nederland die niet onze klant zijn hebben daar voordeel van.
  • Stoas is grote donateur van Ned-Moove (wanneer meldt sg Westhage zich aan knipoog) en sponsort daarnaast ook veel van mijn tijd die ik daar persoonlijk in stop. Deze week was ik bijvoorbeeld twee dagen niet declarabel omdat ik bezig was met de voorbereidingen en de uitvoering van de bijeenkomst van vandaag, mijn salaris wordt gewoon doorbetaald. Ook beantwoord ik vaak vragen van Moodle gebruikers in deze forums en doe dat ook tijdens mijn werktijd.
  • Al bijna een jaar geleden heb ik inderdaad de Edurep module aangekondigd: een investering van een paar duizend euro van Stoas in Moodle. De code is tot nu toe nooit beschikbaar gekomen. Dat komt niet omdat Stoas die achter wilt houden, maar het komt door mij. De laatste versie van de code zit al in mijn inbox sinds eind juni 2007. Ik wilde hem niet zomaar online zetten want ik wilde het eerst goed testen (op 1.9 die er toen al aan zat te komen), wilde controleren of de code wel helemaal aan de Moodle guidelines voldeed, wilde zien of de vertaling compleet/goed was en ik wilde het helemaal netjes gedocumenteerd packagen. Daar ben ik in al die tijd niet aan toegekomen (Peter-Anne is overigens de enige geweest die mij er sindsdien ooit om heeft gevraagd). Ik zal hem bij deze delen (zie bijlage), maar met het volgende voorbehoud: geen garantie dat het werkt, geen aansprakelijkheid en geen support. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Wat ik je wel oprecht wil vragen is waarom je het idee hebt dat Stoas iets voor de Nederlandse Moodle gebruiker zou moeten doen? (of lees ik dat verkeer en impliceer je dat niet?)
Hoewel ik zelf een stijder bent voor vrije software:
[FSF Associate Member]
en ook de morele imperatief van vrije software verkies boven de praktische redenen voor open source, begrijp ik tegelijkertijd ook dat een commercieel bedrijf aan ons Moodle gebruikers niets schuldig is. Stoas hoeft zich alleen te verantwoorden naar haar aandeelhouders, haar klanten en haar werknemers (zijn allemaal overigens over het algemeen zeer tevreden).
Volgens mij kun je dus beter je pijlen richten op organisaties als Kennisnet die hun publieksgeld op een verkeerde manier besteden en daarbij haar klanten (het publiek) geen goede dienst verlenen.

Hopelijk heb ik hiermee de knuppel uit het hoenderhok gehaald (zo hij er al in zat) en heb jij een antwoord op je vraag.

Tot slot de vertaling van Mahara: die hoort volgens mij niet thuis bij Moodle, maar bij het Mahara project zelf. Heb je je vertaling daar al aangeboden?

Vr. groet,

Hans de Zwart
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: mahara en language

door Ger Tielemans -

OP websites over vrije software wordt altijd gezegd dat het Free is zoals in free speech EN NIET zoals in free beer.

Nadrukkelijk wordt gezegd dat het niet vergeleken moet worden met free beer. Waarom? Omdat ook de produktie van free beer betaald moet worden vanuit een onderliggend Business model. Free Moodle wordt betaald door de echte klanten van Moodle.com (waaronder Microsoft), die dus ook voorrang krijgen bij de richting die Moodle opgaat.

Meestal is het niet eens een bewuste afwijzing van de andere wensen en voorbeelden, maar gewoon omdat men na het bedienen van de betalende klanten en de betalende partners nauwelijks tijd heeft voor de rest.

Zo heeft Martin vanaf versie 1.4 al vele jaren mijn verzameling toevoegingen op CD in bezit, maar geeft hij beschaamd toe dat hij anno 2007 nog niet de tijd heeft gehad om dit en vele andere goed bedoelde aanvullingen te bekijken. (je wil niet weten hoe gezondheid bedreigend succes kan zijn.)

Ieder die mij met een verzoek heeft geemaild heeft per kerende post ontvangen met wat hij wenste voor 1.4, 1.5 of 1.6, maar wel op eigen verantwoording. Omdat ik de komende maanden overstap naar versie 1.9 stop ik de toezending van 1.6 omdat ik niet de tijd en behoefte heb om klachten van die versie nog langer te repareren.

Free beer of bijna free beer (zoals Microsoft Sharepoint) moet ook betaald worden. Wie bijvoorbeeld denkt met Sharepoint een erg goedkoop product in huis te halen is wel erg naief: ook daar moet de marktpartij uw geld hebben voor het runnen van het bedrijf en haalt het uw geld alsnog op door de betaalde service en maatwerkoplossingen waar u niet zonder kunt.

Na gisteren is de vergelijking met free speech natuurlijk ook weer besmet: bange mensen zeggen rare dingen in free speech. 

  • Commerciele  marktpartijen zeggen in hun angst ook rare dingen over Free Open Software
  • Moodle gebruikers zijn ook bang hun code stuk te maken en in presentaties als "Moodle voor zondaars" kan ik dit niet genoeg benadrukken glimlach

Natuurlijk hoop ik nog steeds dat NED-moove een basis voor Nederlandse Moodle gebruikers wordt door:

  • Een clearinghouse op te zetten voor mijn en andermans gevaarlijke toevoegingen
  • door een kernset van aanvullingen voor NL/VO te formuleren waar men voor gaat 
  • door te zoeken naar modellen van onderhoud waar we samen delen
    (nu betaal ik nog steeds het inhuren van programmeurs zelf uit uitgespaarde licentiekosten, en dat is stiekem heel wat.)
  • Door werkgroepen op te richten die meer de onderwijsinhoudelijke kant gaan ontwikkelen: cursusformaten, speciale blokken, extra modules, koppelingen aan NL-systemen (De Edurep-koppeling is het eerste positieve voorbeeld.)
  • Ik vind het niet erg dat marktpartijen meeliften op het succes van Moodle, ook bij Ned-moove, maar hoop dat ze daar wat meer voor terggeven dan het afgelopen jaar, dus ik blijf nog een jaar lid.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: mahara en language

door Ger Tielemans -

mmmmm, hij wil niet ik krijg eerst een error melding en met mijn bescheiden kennis loop ik vast:

als ik in edurep.php line 62 wijzig in:

    // get repository list
    $repos = processURL('https://sahara.cq2.org/saharaget?verb=GetRepositoryGroups&domainId=edurep');
  echo $repos;

krijg ik wel de lijst van deelnemende Edurep leden te zien en daaronder het zoekvenster, maar een zoek actie faalt.

Ook als ik daarna in edurepsearch.php line 80 wijzig in:

$url = "http://edurep.cq2.org:8000/edurep/sru?version=1.1&operation=searchRetrieve&query=".rawurlencode($query)."&startRecord=$startRecord";

blijft mijn zoekactie onbeantwoord. Hans weet je raad?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: mahara en language

door Ger Tielemans -

mmmmm, hij wil niet ik krijg eerst een erromelding en met mijn bescheiden kennis loop ik vast:

als ik in

 edurep.php line 62 wijzig in:

    // get repository list
    $repos = processURL('https://sahara.cq2.org/saharaget?verb=GetRepositoryGroups&domainId=edurep');
  echo $repos;

krijg ik wel de lijst van deelnemende Edurep leden te zien en daaronder het zoekvenster, maar een zoek actie faalt.

Ook als ik in edurepsearch.php line 80 wijzig in:

$url = "http://edurep.cq2.org:8000/edurep/sru?version=1.1&operation=searchRetrieve&query=".rawurlencode($query)."&startRecord=$startRecord";

blijft mijn zoekactie onbeantwoord. Hans weet je raad?

Bijlage logo105.png
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: mahara en language

door Hans de Zwart -
Hoi Ger,

Helaas heb ik nu even geen tijd om ernaar te kijken (vertrek zo naar het buitenland voor een vakantie van twee weken).

Ik weet dat kennisnet de implementatie van Edurep (en ook met name het zoeken naar aanbieders) recentelijk heeft aangepast. Misschien kun je de code van de plugin nog eens goed vergelijken met de door Kennisnet gepubliceerde documentatie op: http://kennisnet.wikia.com/edurep/wiki/Hoofdpagina?

Veel succes!

Hans
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: mahara en language

door Ger Tielemans -

Grapje Hans, waar denk je dat ik die strings vandaan heb?

Ik mis overigens Moodle/Stoas in het rijtje van produkten en organisaties die Edurep ondersteunen. De plugin bestaat toch nu al een jaar?

http://edurep.kennisnet.nl/wiezijnaangesloten/implementatoren

Goeie vakantie overigens, je boft maar dat je niet meer voor een school werkt glimlach kun je mooi in het laag seizoen op vakantie!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: mahara en language

door theo leenders -
Da's een duidelijk antwoord.
Ikzelf ben lid van ned moove en westhage (nog) niet omdat ik toch wil ervaren wat het inhoudt.
Mahara kan ik pas aanbieden als die helemaal compleet is en ook ik doe het er maar bij naast een drukke baan als leraar/ict coordinator...
Kon helaas niet komen daar schoolzaken zich niet altijd laten sturen/plannen.

gr theo

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: mahara en language

door Ger Tielemans -
Theo, draai jij Mahara onder MySQL?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: mahara en language

door theo leenders -
Hoi ger,
\
Ja maar wel op Linux Suse. De php versie moet wel hoog zijn anders draait Mahara niet. Geen Json

gr theo

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: mahara en language

door Ger Tielemans -

Wat bedoel je met geen JSON?

 http://www.json.org/json-nl.html

Ik zie in Moodle/lib dat JSON een van de bibliotheken is die Moodle standaard meeneemt voor het omzetten van bestandsformaten. Stoort dat Mahara? Waneer is JSON actief?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: mahara en language

door theo leenders -
Ik had een php versie 5.x.x die nog geen json module laadde. Een upgrade naar 5.2.x was voldoende om mahara aan het werk te krijgen.
Moodle en mahara werken prima naast elkaar.

gr theo

Gemiddelde van de beoordelingen:  -