Inrichten van Moodle Site

Inrichten van Moodle Site

door Jeroen Meijer -
Aantal antwoorden: 3

Ik heb een vraag over Moodle. Heb lang gezocht, maar kon niet precies vinden wat ik wilde.

Ik ben een Moodle aan het inrichten voor een school. Ben zelf docent en heb dit in het eerste leerjaar getest. Wat ik wil is dat als je inlogt je op Moodle komt met de beginpagina en algemeen nieuws.

Hierna wil ik dat leerlingen door kunnen klikken naar hun leerjaar via het menu, waar ze opnieuw komen op een soort startpagina met het nieuws voor hun leerjaar. Vanaf hier kunnen ze hun klas aanklikken en daarna het vakgebied.
Ik weet niet goed hoe ik dit kan bereiken en of dit wel mogelijk is. Het zou erg handig zijn als er per leerjaar aparte nieuwsberichten gezet konden worden.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jeroen Meijer

Re: Inrichten van Moodle Site

door Ger Tielemans -

Als je heel veel code verandert, kun je wat jij wilt realiseren. Er is ook een andere benadering: eerst kijken wat Moodle standaard kan.

Denk met me mee:

  1. Op de voorpagina kun je voor iedereen algemeen nieuws plaatsen.
    Er is daar zelfs een algemeen forum voor. Kies dan bij instellen van de voorpagina voor het eerst tonen van 3 of meer nieuwsberichten en toon daaronder de categorieën, geen cursussen.
  2. Zet de settings zo dat de leerling na inloggen altijd op zijn persoonlijke "MY-Page" komt.
  3. Op die pagina kun je met Sticky Blocks de blokken plaatsen die je daar altijd aan alle ingelogde gebruikers wil tonen: bijvoorbeeld een HTML-blok met handige weblinks, enz... Je kunt ook vaste rss-blokken plaatsen met kanaal-info voor allen.
  4. maak bijvoorbeeld ook informatieblokken per locatie of leerjaar en laat de leerling zelf het juiste blok op zijn eigen pagina plakken. (zie de handleiding voor het zelf maken van blokken) 
  5. Er zijn ook programma's waarmee je zelf RSS-feeds kunt maken:
    heel vroeger glimlach gebruikte ik daar het programma zFeeder voor (http://zvonnews.sourceforge.net/), maar dat is erg gedateerd.
    Een programma als Wordpress of een andere blog kan ook newsfeeds genereren, maar danmoet een Wordpress per kanaal inrichten..
  6. of google op rss creator
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Inrichten van Moodle Site

door Jeroen Meijer -

Bedankt voor je antwoord! Ondertussen ben ik al iets verder wat betreft mijn hulpvraag. Ik heb de voorpagina gehouden zoals die eigenlijk is. De leerlingen kunnen daarna klikken naar leerjaar 1. Ik heb van dit leerjaar een 'course' gemaakt in forumformat. De leerlingen hebben geen rechten om een discussie te openen dus functioneert dit weer als een algemeen informatieforum wat ze alleen kunnen lezen. Vanaf deze plaats gaan ze verder naar hun vakgebieden. (andere cursussen)

Waar ik nu nog tegenaan loop is dat er op de 'cursus' leerjaar 1 geen kalenderinformatie van andere cursussen wordt getoont, omdat het zelf ook een cursus is. Weet iemand misschien hoe ik dat op kan lossen?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -