e-portfolio

e-portfolio

door theo leenders -
Aantal antwoorden: 16
Er is landelijk een e-portfolio afspraak gemaakt http://e-portfolio.kennisnet.nl/ over de inhoud en hoe deze te structureren, metadateren conform IMS standaarden etc. Je hoeft niet alles letterlijk over te nemen maar de structuur moet uitwisselbaar zijn.

Zo wordt het mogelijk een portfolio mee te nemen naar andere scholen die zich ook aan deze standaard dienen te houden. Nog afgezien van welke elo's zich hiermee gaan bezighouden (er zijn al enkele namen genoemd, treeships ofzoiets,) vroeg ik mij af of de moodlegroep/Stoas hier iets mee gaat doen.

Kunnen we hiervoor misschien de database functie gebruiken? Ook de mahara variant etc zouden zich moeten houden aan de standaard zodat we straks niet alles op papier moeten afdrukken om uitwisseling mogelijk te maken?
Overigens zou ik ook even op www.eldvo.nl kijken voor het doorstroommodel naar andere scholen. Ook landelijk afgesproken!
Graag wat reactie of info.

theo


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: e-portfolio

door Hans de Zwart -
Hoi Theo,

Stoas Learning heeft samen met een adviespartner, een aantal VMBO's en twee ROC's bij kennisnet een subsidieaanvraag gedaan in het kader van de afspraak e-Portfolio. De techniek van de oplossing was gebaseerd op Moodle en Mahara.
Helaas is de subsidie afgewezen...

De database functie zal niet voldoende mogelijkheden bieden voor een goede export, dat heeft nog wel wat meer voeten in de aarde.

Mochten er een aantal scholen zijn die hier iets mee willen, dan zouden die scholen de koppen eens bij elkaar moeten steken.

Vr. groet,

Hans de Zwart
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: e-portfolio

door theo leenders -
Dat is jammer. Er zijn meerdere projecten waaronder ook met n@tschool dus... Ook OpenSourcefortfolio is ergens partner.
Op zich denk ik dat iedere school die met Moodle werkt en deze ook wil gebruiken als portfolio hierbij gebaat zou zijn.
Wij willen wel meedenken maar hebben geen heel groot budget.

theo

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: e-portfolio

door Isabelle Langeveld -
Is MyStuff geen goede oplossing? Is hier te halen en in elk geval vanuit Moodle te benaderen/koppelen. Als je hebt geinstalleerd kun je een knop krijgen vanuit Moodle naar de MyStuff-omgeving. Ik heb het zelf niet gedaan, alleen het resultaat gezien. Het lijkt mij een goed gestructureerd en prettig bruikbaar portfolio. Maar ik heb me ook nog niet verdiept in de standaardisering en export ervan. Ik ga het voorlopig alleen in een commerciele vakopleiding gebruiken. Wij zitten niet in een doorstroomketen.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Isabelle Langeveld

Re: e-portfolio

door Ger Tielemans -
Ik wacht ook op MyStuff, maar ben verbijsterd dat een dergelijke gefundeerde aanvraag is afgewezen. (Vooral als je ziet wat WEL is toegewezen: blijkbaar heb je niet opgeschreven dat de kinderen het erg leuk vinden, want dat lijkt als je naar de toewijzingen kijkt een van de doorslaggevende criteria.)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: e-portfolio

door Goof Breukel -

Ik ben nog verder op zoek gegaan en heb Mahara (Open source portfolio) gevonden. Zie http://demo.mahara.org/about.php 
De informatie van deze module is wat uitgebreider dan My Stuff, er zitten bijv. handleidingen bij. Een gedegen onderzoek naar de integratie met Moodle, verschillen tussen deze Open Source-systemen zou een uitkomst zijn.

We gebruiken nu de Wiki's als portfolio (aanrader van iemand van dit forum). Leerlingen kunnen daar ook bestanden aan hangen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Goof Breukel

Re: e-portfolio

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Wat ik als voorbarige informatie (of is het dan desinformatie) kan meegeven, is dat er gedacht wordt aan een zeer goede integratie/connectie met een portfolio naar Moodle 2.0 toe. Eén van de kandidaten waarnaar gekeken wordt is Mahara. Wie goed zoekt in Moodle, ziet dat er bijvoorbeeld al een Mahara icoontje inzit glimlach

Als je een jaar kunt wachten, zou ik wachten, indien niet denk ik dat je met Mahara goed zit naar de toekomst toe.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: e-portfolio

door Ger Tielemans -
Is Mahara niet Postgress based? komt er een mySQL variant?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: e-portfolio

door Hans B0s -

Volgens de website op www.mahara.org zou MySQL moeten werken.

Echter, die zelfde website geeft ook aan dat er serieuse problemen zijn met servers op het Windows platform. En dat hierin op korte termijn geen veranderingen zijn te verwachten?

Postgres 8.1+ or MySQL 5.02+

Het idee om MyStuff eens te problemen sprak me overigens wel aan. Echter ik begrijp stap nr. 3 niet. Enig idee wat hier moet gebeuren?

To get to MyStuff after installation:

  1. Add the MyStuff activity to one of the Moodle Site blocks; this will then give you a link to MyStuff

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: e-portfolio

door theo leenders -
gewoon een activiteit kiezen en mystuff.

gr theo
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: e-portfolio

door Hans B0s -

Bedankt, gevonden.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: e-portfolio

door theo leenders -
Kun je me wel op de hoogte houden of het bij jou werkt?
Ik kan alle bladen zien maar zodra ik iets wil uploaden volgens het mooie
overzicht dan krijg ik een lege blz.

gr theo


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: e-portfolio

door Hans B0s -

Als admin krijg ik een lege pagina.

en als leerling de melding: You do not have the permission to access MyStuff

En hoe dat nou precies zit met rollen e.d. is me niet helemaal duidelijk. De lijst op http://www.open.ac.uk/mystuff/?page_id=4 heb ik geprobeerd maar kennelijk doe ik nog iets fout?

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans B0s

Re: e-portfolio

door theo leenders -
Ik heb mahara geinstalleerd maar krijg een foutmelding dat json niet aanwezig is. Ik heb een redelijk nieuwe suseversie, 10.2 en weet niet hoe je deze json aan de praat krijg dus kan ik mahara niet openen.

theo

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: e-portfolio

door theo leenders -
Ik heb net MyStuff geprobeerd. Ziet er goed uit om mee te beginnen.
Kan alle items zien maar echter niks nieuws uploaden want dan krijg ik een leeg scherm. Communicatie naar Mystuff is mij nog niet duidelijk.
Overigens is het vreemd dat we 80% vd gegevens uit school voor het portfolio weer gaan pompen in een vreemd systeem terwijl de leerlingenadministratiepakketten dat voor ons zouden moeten regelen. Ze hebben zich al vastgelegd aan de landelijke norm van het ELD en e-Portfolio met betrekking tot metadatering, IMS en nog meer van die standaards. Zie oa. www.eldvo.nl
Hoe gaan wij die 80% inlezen en er later weer achter komen dat de nieuwe school er niks mee kan in hun systeem...

theo
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: e-portfolio

door Gertjan Goossens -

Vanuit het netwerk van Elosscholen (Nationaal - vanaf 08 30 scholen en Europees- ong. 200 scholen), het Europees Platform voor het Nederlands onderwijs en het netwerk van tto-scholen wordt ook gewerkt aan een Portfolio waarin Europese en Internationale competenties op het gebied van o.a. de moderne vreemde talen, kennis van Europa, communicatie en samenwerking, kunst en cultuur en reflectie aan de orde komen. Het bijhouden van deze portfolio's is voor leerlingen die uiteindelijk een Elos-certificaat of Certilingua diploma willen halen verplicht.

We zijn op een punt aanbeland waarop we keuzes moeten maken;

  • keuze voor gebruik in een digitale leeromgeving - SCORM (uitwisseling tussen scholen/opleidingen mogelijk maken)
  • keuze voor een webbased versie, zoals bv het Europees taalportfolio en Europass

Heel toevallig zag ik deze discussie en het lijkt me heel zinnig om me te conformeren aan de richtlijnen aan de afgesproken richtlijnen omdat anders een veelheid aan PF's zal ontstaan.

Graag reacties

Gertjan Goossens, voorzitter werkgroep ELOS Portfolio

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Gertjan Goossens

Re: e-portfolio

door Ger Tielemans -

Ook op het gebied van ELO's zijn standaards voor uitwisseling in de maak: De normcommisie leertechnologieen van het Het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) heeft nu een Nederlanse Technische Afspraak (NTA 2035) opgenomen. 

Deze afspraak  - in de wandelgangen E-portfolio NL genoemd - beschrijft het toepassingsprofiel (format) waarmee op basis van de internationale afspraak IMS ePorfolio, eportfolio's uitgewisseld kunnen worden tussen scholen en instellingen zoals het arbeidsbureau.

Je kunt het pakket van 77 pagina's bij NEN downloaden:

http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatcher.Dispatcher?id=256863

    

Gemiddelde van de beoordelingen:  -