Wintoets online in Moodle

Wintoets online in Moodle

door Goof Breukel -
Aantal antwoorden: 14
Hallo, heeft iemand ervaring met Wintoets online in Moodle. Ik weet dat Hot Potatoes in Moodle kan als activiteit maar hoe zit het met de onlineversie van Wintoets? Die biedt nl. veel meer mogelijkheden.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Goof Breukel

Re: Wintoets online in Moodle

door Henk Visser -
Beste Goof,

Ik ben vorig jaar met Wintoets 3.1 Pro voor het netwerk aan de gaan gegaan. Ik heb samen met twee andere docenten wat toetsen voor Engels (vmbo) gemaakt een erg tijdrovend werkje. De import (of export zo je wilt) naar Moodle heb ik 1 maal gedaan en dat viel tegen. Wintoets online heb ik nog niet goed bekeken, maar ben wel erg benieuwd naar de bevindingen van gebruikers.

Nu ik Moodle gebruik ben ik inmiddels ook toetsen gaan maken. Wintoets kan meer denk ik. Moodle is veel van hetzelfde, de broodnodige variatie moet komen van een programma als Wintoets of Question Mark Perseption.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Henk Visser

Re: Wintoets online in Moodle

door Peter de Splenter -
Ik heb op de I&I conferentie in Lunteren een demo gezien van de nieuwe Wintoets 4.0 (EXP) en deze kent Flash/SCORM-export, voor export naar en integratie binnen alle bekende elo's als leerobject. Inclusief overnemen inlog uit elo en teruggeven van werktijd en score na afloop. [gereed voor SCORM 1.2]

zie: http://www.drp.nl/wintoets/?pageId=709
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter de Splenter

Re: Wintoets online in Moodle

door Allard Bijlsma -

Als maker van WinToets en gever van bovengenoemde presentatie op de I&I het volgende:

WinToets 4.0 EXP kan ruim 30 vraagtypes, honderden lay-outs en tientallen mogelijkheden als adaptief toetsen, at random toetsen, bladeren, tips en commentaar, bronnen als afbeelding, MP3 en FLV, wachtwoordbeveiliging meenemen naar SCORM 1.2 (Moodle) of 1.3. Elk vraagtype dat tot voor kort in 3.1 zat wordt ondersteund, inclusief ordening, hotspots en matching. De vele miljoenen toetsvragen die al in omloop zijn kunnen zo binnen Moodle gebruikt gaan worden. Hiervoor hebben wij WTAfname volledig nagebouwd in Flash. Er is een batchexport, zodat op basis van interne metadata (max. 25 velden) in een actie alle SCORM-packages kunnen worden gegenereerd. Elke SCORM toets kan met vooledige behoud van lay-out e.d. weer teruggelezen worden in WinToets 4.0. Versie 4.0 genereert automatisch IEEE LOM NL om uitwisseling mogelijk te maken.

Deze versie is verkrijgbaar vanaf januari 2008 en wordt in volgorde van aanvragen uitgeleverd. 4.0 EXP is een duurdere variant van 4.0 PRO die tegelijkertijd zal uitkomen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Allard Bijlsma

Re: Wintoets online in Moodle

door Peter-Anne Wissema -
Ik werk al een aantal jaar met wintoets (nu 3.1 pro) en ga zeker overstappen naar 4.0.
Werken met wintoets en moodle wordt steeds leuker knipoog grote grijns

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Wintoets online in Moodle

door Ger Tielemans -
Het gebruik van de rijke keuze aan Wintoets-vragen binnen Moodle maakt het tot een zeer interessant extra instrument: wat zijn de verschillen tussen de gewone 4.0 en de pro versie? (Wat worden de prijzen?)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Wintoets online in Moodle

door Allard Bijlsma -

4.0 PRO: netwerkopvolger van 3.1 PRO. Kan alles wat 3.1 PRO kan en vele dingen meer, zonder geintegreerd werken met een formule-editor, spraak opnemen bij elke vraag, e.d. Dit is een gratis upgrade voor huidige gebruikers van 3.1 PRO. Doel is 4.0 PRO te positioneren voor starters en huidige gebruikers zonder al te veel extra wensen.

4.0 EXP: nieuwe en uitgebreidere versie met nieuwe SCORM/FLASH-, FLASH-, ELO-, iPOD iQuiz-, ACTIVote-, SMART Senteo-exports. Verder: nieuwe opdracht- en gamesvraagtypes voor gebruik binnen een netwerk. Ook: aangepaste en automatisch toevoegen van IEEE LOM NL. Geheel klaar voor nieuwe competentiestructuur MBO vanaf 2010. Overstapprijzen vind je in de site www.drp.nl/wintoets/. In 2008 zullen nog een 30-tal nieuwe vraagtypes volgen in 4.0 EXP. 4.0 EXP wordt daarmee de versie voor de veeleisenden gebruiker, die het programma als database wil gebruiken voor exports op maat naar een systeem naar eigen keuze.

Als men bij Moodle nog specifieke exports wenst naar Moodle-toetsmodule, dan willen we die nog wel maken (begin 2008). We zien voorlopig echter meer in de SCORM-koppeling omdat wij dan door kunnen bouwen aan WTFlash 4.0, zonder dat een Moodle-gebruiker daar last van heeft. Zoals men gewend is blijven we maandelijks updates uitbrengen de komende jaren. Tussentijdse wensen kunnen we dus altijd nog verwerken.

Al onze andere producten krijgen begin 2008 ook een FLASH/SCORM-export. Dus ook EduBouwdoos ((beeld)woordenboeken, databases, diashow, e.d.) en MijnEigenReeks (kookboek, muziekjukebox, eigen onderzoek en veel meer).

Begin 2008 komen we met een ruim aanbod van allerlei producten, waarmee SCORM-leermaterialen zijn te ontwerpen. Zoals de nieuwe Mediator 9 [verschijnt december]. Overal maken we cursussen bij en gaan we trainingen verzorgen. FLASH en SCORM worden zo de basis voor veel pakketten.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Allard Bijlsma

Re: Wintoets online in Moodle

door Ger Tielemans -

Ik kan me helemaal vinden in je keuze voor een sterke SCORM/Flash structuur met een onafhankelijke database. Het geeft de school veel meer speelruimte bij de inrichting.

(Alleen de beperking dat je de SCORMS - die je kunt maken met je eigen pakket van 900 euro - niet vrij mag verspreiden onder een CC licentie, houdt me af van aanschaf van de Expert versie. ) 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Wintoets online in Moodle

door M van Adrichem -
Is er helemaal geen manier om SCORM pakketten te mogen verspreiden die je maakt met wintoets?

Ik vind het namelijk een ideale oplossing voor ons bedrijf, maar als je geen scorm pakketten mag verspreiden ermee, zitten we met een probleem.

En als het echt niet mag, is er dan een ander programma die ongeveer hetzelfde werkt, waar het wel mee mag?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op M van Adrichem

Re: Wintoets online in Moodle

door Christian Bokhove -

Dat zou denk ik alleen kunnen als je een licentie-overeenkomst (soort royalties) sluit met De Rode Planeet (ik heb niets met ze te maken, en dit is speculatie).

Hot potatoes exporteert ook naar SCORM. Kan inderdaad minder. Exe heeft een meerkeuzevraag export voor SCORM. 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Henk Visser

Re: Wintoets online in Moodle

door Hans de Zwart -
Hoi Henk,

Mijn werkgever, Stoas Learning, is in Nederland de distributeur van Questionmark Perception (QMP).

Wist je dat er een koppeling bestaat tussen QMP en Moodle? Hierdoor kun je een QMP-toets naadloos in je Moodle installatie integreren.

De koppeling werkt op dit moment voor Moodle 1.6. Er wordt nu gewerkt aan een versie van de koppeling die werkt met Moodle 1.9.

Vriendelijke groet,

Hans
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Wintoets online in Moodle

door Henk Visser -
Hallo Hans,

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik heb al wat aardige QMP toetsen gezien. Volgens mij betaalt Edudelta Onderwijsgroep (evenals een groot deel van alle AOC's) al aardig mee aan die koppeling dus laat maar eens wat zien zou ik zeggen.

Nodig mij maar eens uit voor een QMP sessie, ik zou er graag eens mee kennismaken.

Groeten,

Henk
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Henk Visser

Re: Wintoets online in Moodle

door Hans de Zwart -
Hoi Henk,

Questionmark is de verantwoordelijke voor de koppeling/intergratie. Als ik me niet vergis (ik weet het niet 100% zeker) zal deze gratis beschikbaar komen.
Ik zorg ervoor dat er iemand van Stoas contact met je opneemt...

Vr. groet,

Hans
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Henk Visser

Re: Wintoets online in Moodle

door Erik Jansen -
L.S.

in Wintoets kan veel maar niet alles is uit te voeren naar Moodle. Als de vraagvrom niet al te moeilijk is, meerkeuze, simpel invullen, kruiswoordpuzzeltje o.i.d dan is hot pot ook goed te gebruiken. Voordeel dat deze toetsen (hot pot) goed in te lezen zijn in Moodle. Werk daar al twee jaar mee.

M.vr.gr.

Erik Jansen
Gemiddelde van de beoordelingen:  -