Waarom is iedereen zo weg van een electronisch schoolbord (EB)

Re: Waarom is iedereen zo weg van een electronisch schoolbord (EB)

door Ger Tielemans -
Aantal antwoorden: 0

Tabletje van 60 euro bij de media markt van Wacom, kun je thuis ook nog eerst mee oefenen: wanneer oefen je met het Smartboard?

Er is heel veel mis met alleen maar frontaal lesgeven.
Een Smartboard kan dan als schaamlap dienen: "Kijk ik doe modern."  

  • ..zelfs als je de zaak registreert: een ziek leerling kan het alsnog afspelen, maar als je het niet snapt kun je het geluid bij het afspelen extra hard zetten, maar het helpt echt niet.
    (Het is als gaan schreeuwen tegen een toerist die je niet begrijpt..)
  • ..meerwaarde krijgt het pas als je hetzelfde nog een paar keer opneemt maar dan op een andere manier uitgelegd.

Als je bedoelt dat je met een Smartboard heel goed/beter verkorte instructie kunt geven, de moeilijke punten kunt aanstippen en dan iedereen aan het werk zet en aan het eind een of meer leerlingen hun oplossing centraal laat presenteren met het Smartboard, dan benut je smartboard echt. kortom waar hebben we het onderwijsinhoudelijk over?


p.s. mijn eerste computer was een HongKong-imitatie van een Tandy model-I. (De Aster had dat concept ook gestolen) Met die zeer bescheiden computers heb ik in 1986 creatieve docenten betere dingen zien doen dan wat je nu om je heen ziet gebeuren met ICT! De techniek is verbeterd, de kennis van didactiek...

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -