Vragen van een nieuwe "beheerder"

Vragen van een nieuwe "beheerder"

door Steven Boot -
Aantal antwoorden: 12
Goedemorgen,

Ik ben een nieuwe Moodle gebruiker. Als persoon die handig is met computers in het algemeen heb ik van school Moodle management gekregen (dat wil bij ons zeggen dat ik nieuwe vakken kan aanmaken en verder niets). Al snel kwam ik achter een aantal dingen die ik tot nu toe nog nergen heb kunnen vinden dus misschien dat iemand mij deze vragen kan beantwoorden?

  • Zou het mogelijk moeten zijn voor leerlingen (maar ook docenten) om ergens hun wachtwoord te kunnen veranderen? Nergens in de profiel settings staat er ook maar iets over.
  • Als een leerling (of docent) zich in heeft geschreven bij een vak (al dan niet met sleutel) is het dan mogenlijk om zelf ook weer uit dat vak te komen? Ik zie dat de docent van dat vak dit kan, maar ik vraag me af waarom?
  • Is er ergens een standaard lijst met security right groepen? Ik bedoel dus, er zijn leerlingen, docenten, iets wat ik dus nu ben ben erg gelimiteerde mogenlijkheden en de administrators.. zit er nog wat tussen of kan een admin per gebruiker meer of minder rechten geven?
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden,
Steven Boot, Meppel.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Steven Boot

Re: Vragen van een nieuwe "beheerder"

door Hans B0s -
Dag Steven,
Bij ons op school hebben we Blackboard en wel school/organisatie breed. Met praktisch gezien totaal geen mogelijkheden om nog iets mee te doen. Het systeem is dan ook op sterven na dood...
Om die reden maak ik gebruik van Moodle en doe de hosting ook (nog) zelf.
De mogelijkheden zijn:
Mogelijkheid Niet ingesteld Toelaten Verbieden Blokkeren Risico's
Hoofdsysteem
Toelaten alles te doenmoodle/site:doanything Configuratierisico XSS-risico Privacy-risico Spam-risico
Site configuratie wijzigenmoodle/site:config Configuratierisico XSS-risico Privacy-risico Spam-risico
Alle berichten op de site lezenmoodle/site:readallmessages Privacy-risico
Cursus aanmaken goedkeurenmoodle/site:approvecourse XSS-risico
Importeren van andere cursussen in een cursusmoodle/site:import XSS-risico Privacy-risico Spam-risico
Cursussen backuppenmoodle/site:backup XSS-risico Privacy-risico Spam-risico
Cursussen terugzettenmoodle/site:restore XSS-risico Privacy-risico Spam-risico
Beheer blokken op site niveaumoodle/site:manageblocks XSS-risico Spam-risico
Toegang voor alle groepenmoodle/site:accessallgroups
Altijd volledige namen van gebruikers zienmoodle/site:viewfullnames
Rapporten bekijkenmoodle/site:viewreports Privacy-risico
Inhoud als veilig beschouwenmoodle/site:trustcontent XSS-risico
Nieuwe gebruikers uploaden van een bestandmoodle/site:uploadusers Privacy-risico Spam-risico
Gebruikers aanmakenmoodle/user:create Privacy-risico Spam-risico
Gebruikers verwijderenmoodle/user:delete Privacy-risico
Gebruikersprofielen updatenmoodle/user:update Privacy-risico Spam-risico
Gebruikersprofielen bekijkenmoodle/user:viewdetails
Verborgen details van gebruikers bekijkenmoodle/user:viewhiddendetails Privacy-risico
Toewijzen van rollen aan gebruikersmoodle/role:assign
Rechten voor anderen overschrijvenmoodle/role:override XSS-risico Privacy-risico Spam-risico
Aanmaken en beheren van rollenmoodle/role:manage XSS-risico Privacy-risico Spam-risico
Eigen rol kunnen opzeggenmoodle/role:unassignself
Verborgen roltoewijzingen zienmoodle/role:viewhiddenassigns
Schakel over naar andere rollenmoodle/role:switchroles XSS-risico
Blogitems bekijkenmoodle/blog:view
Niewe blog items makenmoodle/blog:create Spam-risico
Officiële tags beherenmoodle/blog:manageofficialtags Spam-risico
Persoonlijke tags beherenmoodle/blog:managepersonaltags Spam-risico
Items bewerken en beherenmoodle/blog:manageentries Spam-risico
Eigen kalenderitems beherenmoodle/calendar:manageownentries Spam-risico
elijk welke kalenderitems beherenmoodle/calendar:manageentries Spam-risico
Links naar documentatie buiten deze site tonenmoodle/site:doclinks
Ga naar een Moodle op afstandmoodle/site:mnetlogintoremote XSS-risico Privacy-risico
Bloks op Mijn Moodle beherenmoodle/my:manageblocks
RSS-client
Maak private RSS-feedsblock/rss_client:createprivatefeeds
Maak gedeelde RSS-feedsblock/rss_client:createsharedfeeds Spam-risico
Beheer eigen RSS-feedsblock/rss_client:manageownfeeds
Beheer alle RSS-feedsblock/rss_client:manageanyfeeds Spam-risico
Authorize.net Kredietkaart toegang
Beheer betalingenenrol/authorize:managepayments Privacy-risico
Gebruikers
CSV-bestand uploadenenrol/authorize:uploadcsv XSS-risico
Gebruikers
Gebruikersprofielen bewerkenmoodle/user:editprofile Spam-risico
Berichten van alle gebruikers bekijkenmoodle/user:readuserposts
Blogs van alle gebrukers bekijkenmoodle/user:readuserblogs
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Steven Boot

Re: Vragen van een nieuwe "beheerder"

door theo leenders -
Een eerste reactie,

Als een docent of leerling is ingelogd staat bij inloggen zijn naam. Als je daarop klikt kun je je eigen profiel bijwerken, dus ook je wachtwoord.
Afhankelijk van de aanwezige linker en rechtermenu's kun je in beheer je afmelden van een cursus.
Ik weet niet welke versie je gebruikt maar vanaf 1.8 is er veel variatie in rechten te creeren. In 1.6 veel minder.
Een docent heeft alle rechten in zijn cursus, daarbuiten niet.

theo

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: Vragen van een nieuwe "beheerder"

door Steven Boot -
Dank aan beide heren die antwoorden al op zo'n korte termijn.

De tabel is erg handig, maar als antwoord op Theo Leenders - wij hebben dus niet zo'n optie bij wijzigen van profiel voor wachtwoord. Mischien heeft de installateur van onze moodle die optie uitstaan. Ik zal nog eens met iemand van het ICT beheer van de scholengroep aan de telefoon gaan hangen.

Steven.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Steven Boot

Re: Vragen van een nieuwe "beheerder"

door Hans de Zwart -
Of je als gebruiker een wachtwoord kunt wijzigen hangt af van de methode die gekozen is voor het authenticeren. Veel scholen zullen een koppeling met de LDAP-server maken en laten het wijzigen van het wachtwoord dan ook over aan de standaard procedures die hiervoor m.b.t. de LDAP gelden.

Succes!
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Vragen van een nieuwe "beheerder"

door Peter-Anne Wissema -
Daarbij lijkt het erg of degene die het pakket voor jou geïnstalleerd heeft jou niet een admin heeft gemaakt, dat zou hij dus wel moeten doen. Het is lastig werken als je hooguit docentenrechten hebt.

Met welke versie zijn jullie aan de gang?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: Vragen van een nieuwe "beheerder"

door Steven Boot -
Heb ik net meer rechten als een docent. Ik kan nieuwe vakken aanmaken en met die vakken docenten maken en weghalen enzo. Maar omdat ik ook aanspreekpunt ben voor alle problemen met moodle loop ik elke dag wel weer tegen dingen aan die ik nog niet weet of blijkt niet te kunnen zonder admin rights.

Overleg met de leiding is hier al mee opgestart. In de tussentijd was ik ook zelf op zoek naar welke moodle versie er wordt gebruikt, maar dat lijk ik nergens te kunnen vinden. Enige tips?

Steven
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Steven Boot

Re: Vragen van een nieuwe "beheerder"

door Herbert Keijers -
Als je met de muis op de startpagina, helemaal onderaan, over het logo van Moodle "hovert" dan krijg je de tooltip te zien.
Deze geeft de versie weer.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Steven Boot

Re: Vragen van een nieuwe "beheerder"

door Steven Boot -
We zijn erg modern met versies zie ik.. We draaien 1.6.4. Tijd voor een update?

Steven
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Steven Boot

Re: Vragen van een nieuwe "beheerder"

door Herbert Keijers -
Als je in de 1.6 branche blijft zou ik upgrade naar versie 1.6.5+ . Dit is volgens mij de laatste stabiele versie in deze reeks.

Mocht het "hoveren" niet werken, zoals Guido aangeeft, vind je de versie in het bestand version.php in de root van je installatie.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Steven Boot

Re: Vragen van een nieuwe "beheerder"

door Pieter van der Hijden -
  • Wachtwoord wijzigen: Als een gebruiker naar het eigen profiel gaat (NIET: profiel bewerken) staat onder aan het scherm een knop "wachtwoord wijzigen".
  • Unenrollment: als een gebruiker binnen een cursus naar het eigen profiel gaat, staat onder het profiel ook een knop met "zeg mijn lidmaatschap van cursus ..." op.
  • Ja, ga naar beheer/gebruikers/rechten waar je de oer-rechten voor diverse rollen ziet staan en ook nieuwe rollen kunt definiëren; advies: lees er eerst meer over in de Engelstalige documentatie vóór je je er aan waagt.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -