Това е превод на отговорът публикуван от мен по темата LMS vs LCMS vs CMS vs VLE от форума General Questions about Technology and Pedagogy в раздел Tech&Pedagogy. Въпросът е интересен и фундаментален. Темата е стартирана от Mark Cornwell на четвъртък, 22 февруари 2007 в 06:21 . Преводът е извършен от Таня Иванова "... Is Moodle a LMS, a LCMS, a CMS or indeed a VLE? Is it all of the above or none of the above? Were I to compare it to another "content-holding-class-gathering-content-making" tool... how would I define that it was one thing and the other tool was another? ..." Материалът ще бъде публикуван на Български и Атглийски език [on English]. Може да намерите същата статия и в http://88.87.24.147 Съпоставка на термините: Система за управление на учебния процес (СУУП), система за управление на учебното съдържание, система за управление на е-курсовете (CMS), виртуална среда за електронно обучение (СеО; VLE). Главната цел на системите за управление на учебния процес (СУУП; LMS) е да управлява обучаващите се, като следи тяхното развитие и прояви във всички учебни дейности. Системата за управление на учебното съдържание, от друга страна, управлява съдържанието или учебния материал, който се поднася на подходящ ученик в подходящия за него момент. СУУП е съкращение, което се употребява за обозначаване на софтуер, разработен с цел управлението на учебния процес на потребителя. Системата за управление на обучението далеч надхвърля традиционното водене на дневници и учебни протоколи. Допълнително достойнство на СУУП е широкия диапазон на допълнителни приложения, които се предлагат, например, записване в програма за обучение, водена от наставник, учебни процедури от типа на заявка за участие на потребителя, неговото приемане, поместването му в списъка с чакащи, осигуряване на обучение и оценяване в мрежата, управление на продължително професионално обучение, съвместно обучение и управление на ресурсите за обучение. Това са само част от допълнителните измерения на водещите системи за управление на обучението. Системата за управление на учебното съдържание е среда с много участници, в която тези участници могат да създават, съхраняват, да ползват многократно, управляват и набавят учебно съдържание от едно основно хранилище за материали. Основните черти на системата за управление на съдържание са поместени в списъка по-долу. Тези характеристики може да се използват като критерии за определяне дали даден софтуерно приложение би могло да се обозначи като система за управление на съдържание. Основния разграничителен белег на системите за управление на съдържание е дали се предлага възможност за многократно ползване на учебното съдържание и дали като цяло е изградено и ориентирано към учебния материал. На практика системите за управление на учебния процес и системите за управление на съдържанието имат съвсем различни функции. По ирония на съдбата те имат подобни названия и сходство в абривиатурите си, което единствено задълбочава объркването сред потребителите на електронното обучение. Понякога да се долови разликата между двете може да се окаже трудно, тъй като повечето системи за управление на съдържанието съдържат в себе си и системи за управление на учебния процес. Освен че системата за управление на учебния процес може да бъде вградена към системата за управление на съдържанието, между двете съществува и известно застъпване по отношение на целите и възможностите им. Таблицата отдолу се основава на анализи както върху системите за управлението на учебния процес така и върху системата за управление на съдържанието. Докато някой продукти имат приложимост, с която преминават отредените им граници, ние откриваме, че повечето системи главно са концентрирани в собствената си област. Обща характеристика на системите за управление на съдържанието Учебното съдържание може да бъде използвано многократно в курсовете, учебните програми или в цялата организация. То не е тясно обвързано със специфична схема и може да бъде преработено в различни формати – електронно обучение, дискове, обучение на базата на разпечатки и всякакви дигитални устройства. Съдържанието се съхранява в едно основно хранилище за бази от данни. То може да се представя и съхранява като XML. Може също да бъде маркирано за бързо откриване. Предварителни тестове и крайни тестове могат автоматично да бъдат извлечени от отговорите на тестовите въпроси, развити за първоначално обучение. Освен това, системата може да определя теста и обучението в зависимост от постиженията (адаптивно обучение). Системата управлява процеса на доразработване като предоставя възможност и средства за управление на средата от множество участници. Предоставя още възможност за контрол на версията и възможности за съхраняване на предишни версии на съдържанието. Осигурява възможности за бързо откриване на търсената информация в хранилището, както и възможност за съвместяване със независима система за управление на учебния процес. Включва механизъм за поднасяне на съдържанието, като автоматично то се настройва в зависимост от профила на потребителя или групата от потребители, и биват прибавяни инструменти за навигацията, средства за съвместна работа и интерактивен интерфейс. Системата за управление на курсовете е средство за обучаване Системата за управление на курсовете стана широко достъпна през 1997г и оттогава нейната популярност и приложения нарастват чувствително. Софтуерните решения бяха широко възприети от колежи и университети в цялата страна. Бяха усвоени от много фирми за електронно обучение, които предлагат програми за начално и основно образование, както и за фирмено обучение. Системите за управление на електронни курсове спрямо системите за управление не учебния процес. На пръв поглед системите за управление на курсове и системите за управление на учебния процес изглеждат еднакви. И двете дават възможност да се записват участници в курсове, да се провежда общуване с ученици, да се следи тяхното поведение и да им се пускат учебни материали. Но двете са разработени с различни цели. Макар че използването на една система за цели, за които тя не е била първоначално предназначена, може да се стори вълнуващо, в последствие може да възникнат затруднения. За да сте сигурни, че сте подбрали вида система, която най-добре отговаря на вашите нужди, тази статия предоставя съпоставка между системата за организиране на електронни курсове и системата за организиране на учебния процес. Виртуална учебна среда, система за управление на учебния процес, система за подпомагане на учебния процес…все близки по смисъл термини. Виртуалната учебна среда е компютърна програма, чрез която се осъществява компютърно или електронно обучение. Подобни системи понякога биват обозначавани като системи за управление на учебния процес, системи за управление на курсове, системи за управление на учебното съдържание, управляема учебна среда, система за подпомагане на учебния процес или учебна платформа. Става въпрос все за обучение, при което комуникацията се осъществява посредством компютър, или иначе казано дистанцирано обучение. Като по-точен термин може да се приеме виртуална среда за обучение вместо виртуална учебна среда. Така се отстраняват всички неясноти и се набляга на това, че не обучението, а средата е виртуална. В САЩ системата за управление на електронните курсове и системата за управление на учебния процес са често използвани термини, но системата за управление на учебния процес по-често се свързва със софтуер за водене на фирмено обучение, не толкова за образователни програми в традиционните образователни институции. В Великобритания и много европейски страни понятията виртуална учебна среда и управляема учебна среда са предпочитани, макар че е важно да се уточни, че двете са съвсем различни неща. Виртуалната учебна среда може да се приеме като подсистема на управляемата учебна среда, под която се разбира по-мащабната инфраструктура от информационни системи в една организация, която поддържа и прави възможно електронното обучение в по-широк мащаб. Ако трябва да сме съвсем изчерпателни, би могло да се каже, че понятието „управляема учебна среда” включва и физическата среда на обучението, или училището. Бекта във Великобритания въведе термина „учебна платформа”, което съдържа в себе си както понятието за управляема учебна среда, така и понятието за виртуална учебна среда, по начина по който те биват разбирани в училищния сектор. Понятието учебна платформа обхваща широк диапазон от ICT системи, които се използват за осъществяване на обучението. Посредством учебна платформа заедно биват обединени хардуер, софтуер и поддържащи услуги с цел изграждането на по-ползотворни методи на работа във и извън класната стая. В основата на всяка една учебна платформа е залегната идеята за личното онлайн пространство, нужно за обучението на ученика. Изискване към това пространство е да предлага достъп на учителя и ученика до складирана информация, материали за електронно обучение, възможност за общуване и взаимопомощ с връстници и начин за проследяване на развитието на обучаемите. Колежът Грийнхед е един от най-известните потребители на виртуалната учебна среда. Там тя е широко използвана като от студенти така и от преподаватели. Бекта не пропусна от отбележи този факт на церемонията си по връчване на награди. Системите за управление на електронни курсове са идеални за обучение на групи в университети и други академични среди. Възможностите за комуникация, които те предлагат са подходящи за дългосрочно, академично дистанционно обучение, което се води асинхронно и при което на студентите е нужно време за продължителна подготовка. Тези системи включват модули за асинхронно електронно обучение с анимирани филмчета ( Flash ) и разказани лекции, които могат да се запишат в други формати. Освен това, макар да притежават възможности за водене на учебна статистика, системите за управление на курсове не са проектирани да вписват новопостъпили за обучение, да водят статистика на оценките, чрез тях да се извършват плащания и други подобни административни функции. По-късни версии на тези системи предлагат всички или по-голямата част от тези възможности, но понеже повечето университети са направили дългосрочни инвестиции в други системи, които да поемат административните задачи, малко вероятно е тези функции да се прехвърлят на системата за управление на курсовете. За разлика от системата за управление на курсове, системата за управление на учебния процес е подходяща за програми за електронно обучение, които са част от други системи като системата за управление на учебното съдържание. По същия начин, системата за управление на учебния процес може да поеме по-голям брой задачи от системата за управление на курсове, тъй като такъв е бил първоначалния и замисъл. Един клиент веднъж запита защо университетите и други академични среди не могат да използват системите за управление на учебния процес. Отговорът е, защото образоването и обучаването са два различни типа учебни дейности и следователно системите, които ги осъществяват, се различават из основи. Тъй като целта на образоването е изграждането на дълготрайно знание, системите с такива функции са предназначени за дългосрочно академично обучение. От друга страна, тъй като обучението цели изграждането на познание за непосредствено прилагане, системите за управление на обучението са разработени да поддържат голям брой краткотрайни във времето курсове. С други думи въпреки че електронното обучение се прилага като в академичните така и в професионалните среди, типа на самото обучение, начините на оценяване и водене на учебни статистики се различава значително между двете. Извода е, че трябва да бъдат разработени две различни системи, които да покриват нуждите на тези две среди. LMS vs. LCMS vs. CMS vs. VLE
|
|
CMSs provide instructors with the ability to perform the following tasks:
-
Place course materials online. Most CMSs provide pre-programmed buttons for the course syllabus, course schedule, and course materials linked to specific lessons, such as copies of readings and PowerPoint slides from lectures.
-
Track student progress through assessment features, which enable instructors to give quizzes and tests online, and an online gradebook, where instructors can post student grades.
-
Discussion board, where instructors and students can discuss readings and continue class discussions between formal class sessions.
-
Other communications tools, which let instructors send announcements to classes and communicate individually with students
-
Lock box for students, where students can store class materials in a safe place—either a presentation to give later in class or backing up class assignments in a safe place.
-
Course statistics, which provide information on the use of the course site, including who used the course site and when.
Comparing CMSs and LMSs
Because they were initially designed for different environments—CMSs for universities and other academic environments and LMSs for workplace learning environments—the two systems have several distinct differences.
Differences among LMSs and CMSs
|
Course Management Systems (CMS) |
Learning Management Systems (LMS) |
Support for ongoing classroom courses |
ü |
|
Enrollment |
|
ü |
Automatically generated confirmation notes |
|
ü |
Course catalog |
|
ü |
Skills management list |
|
ü |
Checks for prerequisites before allowing enrollment |