ÆØÅ i Wiki

ÆØÅ i Wiki

ved Per Hessellund -
Antal besvarelser: 4
Jeg er stødt ind i et træls problem...
Jeg har to installationer med Moodle den første kører med Moodle 1.8, og den anden med 1.8.2+. Den anden som kører på en anden server, som ikke kan håndtere hvis et link i wiki-modulet indeholder æø eller å. Hvis jeg laver de samme link på den første installation fungerer de fint.
Hvor ligger problemet er det en bug i Moodle, en indstilling som jeg har overset eller er det en indstilling på serveren?

Mvh. Per
I svar til Per Hessellund

Ang: ÆØÅ i Wiki

ved Kalle Nielsen -
Jeg har ikke noget godt svar.
I mine 1.8.2 installationer kan jeg godt oprette wiki-sider med æøå i sidenavnet, men så forsvinder referencelinks i bunden af siden, hvilket gør det sværere at navigere.
Vi må formode, at problemet forsvinder når n-wiki (eller anden wiki) bliver standard i en kommende version (måske 2.0).

Man kan reducere problemet ved at give wiki-linket både en side-titel og et side-navn. Sidetitlen må nemlig gerne indeholde æøå, fx sådan:
[Min side med æøå|Min side med aeoeaa]
Linket som brugerne ser hedder så: 'Min side med æøå' , og hvis man så indstiller wikien til ikke at vise side-navnet øverst på hver side, så oplever de fleste brugere ikke problemet.

Desværre vises sidenavnet stadigvæk i fx sitemap-visningen, så selv om ovenstående afhjælper problemet, så fjerner det ikke problemet.

Er der nogen der har løsningen på problemet?
I svar til Kalle Nielsen

Ang: ÆØÅ i Wiki

ved Per Hessellund -

Tak for tippet med link-metoden - den kendte jeg ikke.

Jeg tror ikke mit problem stammer fra koderne i moodle, jeg tror problemet ligger et eller andet sted i opsætningen af apache-serveren og mysql.

Samme problem opstår når jeg bruger søgefeltet i "søg i forummer". Hvis jeg søger med ord indeholdende æ, ø eller å fremkommer fejlen

<>The page cannot be displayed >

/td>

/tr> <>Explanation: >There is a problem with the page you are trying to reach and it cannot be displayed. /td>

<>Technical Information (for support personnel)>

Error Code: 500 Internal Server Error. The request was rejected by the HTTP filter. Contact the server administrator. (12217)

Ved søgning på ordret "ål" sendes en url der ser således ud:
http://www.aams-test.dk/course/search.php?search=%C3%A5l

For mig at se ligner dette mest en opsætningsfejl af apache eller mysql.

Mvh. Per

/font>

I svar til Kalle Nielsen

Ang: ÆØÅ i Wiki

ved Per Hessellund -
Nu er problemet løst stort grin
Der skulle ændres på nogle indstillinger i Apache og så skulle ISA-serveren indstilles så den tillod æøå i header.

Jeg har imidlertid den samme fejl som du har med referencelink der er væk. det går som du er inde på også ud over sitemappen...
...en alvorlig bug død

Mvh. Per