Fejlmeddelelse
Antal besvarelser: 8Jeg har oprettet en opgave og vil tjekkek, hvordan den tager sig ud for en kursist. Kursisten løser opgaven og uploader en fil, hvilket resulterer i følgende fejlmeddelelse:
ERROR: Could not find or create a directory (/srv/www/vhosts/e-uv.dk/subdomains/sprogsyd/httpdocs/moodle/moodledata/2/moddata)
Hvordan løser jeg det problem?
På forhånd tak.
/Per Bjørnholt
Ang: Fejlmeddelelse

Nej, systemet skal selv oprette 'moddata'-mapperne i den rigtige kursusmappe (i dit tilfælde '2').
Hvad sker der hvis du i et forum opretter et indlæg med vedhæftet fil?
- Vedhæftede filer gemmes normalt også automatisk i moddata-mapper, og plejer at foregå helt uproblematisk.
Et par nysgerrige spørgsmål:
- Anbefaler domaindirect ikke nyeste version?
- Det ser ud til, at /moodledata mappen ligger ude i webmappen. Har du selv placeret /moodledata ude i webmappen i stedet for som anbefalet i niveauet under webmappen?
Jeg har muligvis fundet problemet:
Fra Moodle-dokumentation:
CPanel and webhosts: On cPanel systems you can use the "File Manager" to find the folder, click on it, then choose "Change Permissions". On many shared hosting servers, you will probably need to restrict all file access to your "group" (to prevent other webhost customers from looking at or changing your files), but provide full read/write access to everyone else (which will allow the web server to access your files). Speak to your server administrator if you are having trouble setting this up securely. In particular it will not be possible to create a usable data directory on sites that use a PHP feature known as "Safe Mode".
(Kilde: http://docs.moodle.org/en/Installing_Moodle#Check_PHP_settings 20070825)
Fra domaindirect.dk dokumentationen:
Hvordan er safe-mode?
Safe-mode er sat til on af hensyn til sikkerheden og det kan ikke ændres.
Joomla kører fint med safe-mode sat til on, vi har lavet denne guide til installering af Joomla.
Sidste opdatering: 2007-05-03 00:51
Forfatter: DomainDirect.dk
Revision: 1.1
(Kilde: http://faq.domaindirect.dk/index.php?action=artikel&cat=14&id=13&artlang=da 20070825)
Jeg ville tage en snak med webhotel-udbyderen, hvis jeg var dig
Det er jo afgørende for den folkelige Moodle-udbredelse at den kan køre problemfrit hos alle større webhotel-udbydere.
Good luck og meld gerne tilbage om resultatet.
Jeg har sendt en forespørgsel til Domaindirect og er spændt på, hvad de siger.
Ellers må jeg flytte og tror det bliver til servage.net, da de tilbyder både on og off.
Jeg melder tilbage med Domaindirects svar.
/Per
Re: Ang: Fejlmeddelelse
Når du ikke har fulgt op på tråden - Betyder det så at domaindirect.dk ændrede Safe Mode eller på anden måde løste problemet?
Ang: Re: Ang: Fejlmeddelelse
Hej Erik
Det ser ud til at det er meget længe siden Per har været her forbi, men jeg kan fortælle at der nu er frit valg hos domaindirect når det gælder indstillingen på safe mode.
Bente