Brukerhåndtering

Brukerhåndtering

by Helge Bock -
Number of replies: 2

Jeg er administrator for vår nye moodle installasjon (installasjonen ligger eksternt), og følgelig helt ny i gamet. Jeg er lærer på Bryn barneskole i Bærum. Skjønner ikke helt hvordan man håndterer brukerne på en fornuftig måte. Jeg registrer elever, og har bl.a. laget nye felt hvilken skole de går på (Bryn skole har nemlig en grendeskole - Hammerbakken - med elever tom. 4. trinn.). Jeg finner imidlertid ingen steder der jeg kan spørre etter elever på f.eks. 4. trinn Hammerbakken. Jeg får bare valgt fra en liste der alle registrerte brukere, lærere og elever, blir listet opp i alfabetisk rekkefølge. Ikke særlig praktisk. Hva er det ikke jeg skjønner? Må det installeres en plugin, eller er det instillinger som er feil?

In reply to Helge Bock

Svar: Brukerhåndtering

by Thor Hauknes -
Hei Helge,
Jeg er også lærer i Bærum; på Løkeberg, og har kjørt en Moodle installasjon i 2 år for et internasjonalt samarbeide.
Jeg har begrenset erfaring, og det er sikkert flere måter å gjøre dette på.

Det jeg ville gjort, var å sette opp et kurs (course) for f.eks. 5.klasse.
I dette kurset melder du så inn de elevene som går der. På den måten har du jo en oversikt der.
Ellers kan jeg i mitt oppsett under Administration->Users->Accounts->Browse list of users klikke på f.eks land eller by og få elevene listet opp slik istedet for alfabetisk.

Dersom du ønsker det må du gjerne ta en tur til Løkeberg for å diskutere Moodle mer; det er et flott verktøy!
Jeg har akkurat satt soundpainters.org og delakerne der er overveldet av mulighetene.

mvh
Thor Hauknes