MoDUL-projektet: åbne standarder og e-læring for alle!

MoDUL-projektet: åbne standarder og e-læring for alle!

ved Nicolai Winther-Nielsen -
Antal besvarelser: 12

Til deltagerne i Dansk Moodle!

Videnskabsministerens offentliggørelse af den nationale strategi for e-læring 2007-9 den 21. juni førte til en meget spændende diskussion om et Dansk e-læringsprojekt baseret på Moodle?

Fire repræsentanter fra den danske Moodle gruppe mødtes på Randes Folkebibliotek den 27. juni, og vi besluttede os for, at vi ville godt gå videre med at planlægge et projekt om at få digitaliseret undervisning i åbne standarder og fremme intiativer til videndeling og kvalificerende livslang kompetanceudvikling.

Projektets idé er oplagt. Fra egen årelang praksis ved vi, at Moodle er et fleksibelt og veludviklet bud på en fælles platform: det er Web 2.0 teknologi, målrettet sociale læringsstrategier, og verdens største og prisbelønnede open source e-læringsplatform. Vi sidder altid med de nyeste åbne teknologier og support fra et dansk brugerfællesskab og det store internationale fælleskab af udviklere og undervisere, og gode professionelle firmaer. Derfor ønsker vi at bruge Moodle som en teknologisk platform, der kan gøre e-læring mere tilgængelig og åben for alle, og integreres med mange andre løsninger. Vi ser den åbne og fleksible standard som vejen frem for at også små og mellemstore partnere kan være med til at udvikle gode og spændende projekter, som kan stilles frit tilgængeligt i et åbent miljø, og samtidig kan bruges af private og kommercielle udbydere.

Arbejdstitlen for dette nye projekt er MoDUL - Moodle Danmark' Udvikling og eLæring. Vor vision er: "Større anvendelse, højere kvalitet i kompetanceudvikling og åben læring for alle!" Dorte Nielsen, lektor på Danmarks Biblioteksskole Aalborg, har formuleret følgende i universitetsnetværket:

En af de ting, der ville være interessant ved projekter omkring brug af LMS’er var en databank med learning objects, der var platform-uafhængige. Det betyder, at disse bør ligge i nogle bredt kompatible standarder som fx SCORM. Et interessant kursusmodul er også LAMS. Jeg regner med at den projektgruppe vi er ved at få i gang blandt Moodle-brugere, vil fokusere på oven-source-problematikken. Dels på LMS’er, dels på de learning objects, der skal kunne bruges i LMS’erne. Open source vil betyde stor mulig udbredelse, fordi alle kan være med.

Efter lanceringen af projektet den 6. juli vil information og samarbejde foregå på tre planer:

  1. Først og fremmest vil vi opfordre alle interesserede Moodle-udviklere til at gå med ind i diskussionen på Forum MoDUL Forum, så vi kan samarbejde om at samle gode ideer og generere nye.
  2. Vi har udarbejet invitationsbrevet http://moodle.org/file.php/46/MoDUL/MoDUL-InvitationTilMoodleDanmark-070707.pdf, som man kan downloade og sende videre til potentielt interesserede partnere.
  3. Man kan få RRS feed fra det nye MoDULfora via http://moodle.org/rss/file.php/46/27289/forum/971/rss.xml

Vi vil gerne samle projekter inden for følgende områder:

  1. Universiteterne og videregående uddannelser: e-Lærings mål og digitalisering
  2. Uddannelser og kurser: digitalisering
  3. Private virksomheder: videndeling, digitalisering og opbygning af læringsfælleskaber
  4. Forvaltning: videndeling
  5. Folkebiblioteker: informationsvejledning
  6. Skoler: kursusmateriale
  7. Foreninger: værdiformidling
  8. Internationalt samarbejde: NGOer
  9. ...

En ansøgning skal kunne fremme e-læring via åben og gensidig inspirerende kollaboration om gode ideer i et socialt fællesskab, så vi sammen kan udbrede e-læring på alle niveauer, men det er også muligt at udvikle et privat projekt, hvis det har almen interesse.

To møder forbereder projektansøgningen

Det første initiativmøde på Moodle gruppens vegne fandt sted den 27. juni på Randers Folkebibliotek. Vi planlægger nu to yderligere regionale møder, hvor interesserede kan være med.

  • Et møde i København den 1. august kl. 15-19 satser på at involvere interesserede private virksomheder. Der er flere skoler og virksomheder i Københavnsområdet, som bruger Moodle, og vi ønsker på mødet at få indspil fra nye potentielle projektdeltagere. Nicolai Winther-Nielsen og Jens Gammelgaard er kontaktpersoner på dette møde.
  • Et møde på Aalborg Universitet den 28. august kl. 10-12. Vi forventer, at flere forskere relateret til Aalborg Universitet kan være interesserede i at byde ind på projekter. Nicolai Winther-Nielsen og professor Peter Øhrstrøm er kontaktpersoner på dette møde.

I projektet har vi nu oprettet en Wiki, hvor projektdeltagere kan arbejde sammen om at formulere projektets strategi og formulere elementerne til en ansøgning. Man kan søge om optagelse som deltager i Dansk Moodles samarbejdsfora, og man kan formulere en ansøgning på følgende måde:

  • juli sendes en ansøgning til Nicolai Winther-Nielsen (nwn(at)dbi.edu)
  • august sendes en ansøgning til Jens Gammelgaard (kontakt(at)optimon.dk)

Hilsener fra initiativtagergruppen

Lektor Dorte Nielsen (Aalborg), infomationsvejleder Kalle Nielsen (Randers), direktør Jens Gammelgaard (Aarhus) og Nicolai Winther-Nielsen (København)

I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Ang: MoDUL-projektet: åbne standarder og e-læring for alle!

ved Jens Gammelgaard -
Billede af Translators

Til nye og nuværende deltagere i Dansk Moodle!

Vil lige gøre opmærksom på, at der er en forbedret udgave af invitationsbrevet tilgængelig.

Og det er I naturligvis fortsat hjertligt velkommen til at bruge i den videre formidling til interesserede, samarbejdspartnere og kollegaer, chefer, m.fl.

Hilsener fra initiativtagergruppen

Lektor Dorte Nielsen (Aalborg), infomationsvejleder Kalle Nielsen (Randers), direktør Jens Gammelgaard (Aarhus) og Nicolai Winther-Nielsen (København)



I svar til Jens Gammelgaard

Re: Ang: MoDUL-projektet: åbne standarder og e-læring for alle!

ved Nicolai Winther-Nielsen -

Vi "initiativtagere" fra mødet i Randers har været inde i en del overvejelser om, hvordan vi bedst kan øge forcen i initiavet og så samtidig få flere nye medspillere med ind i overvejelserne om, hvordan en god idé kan forbedres. Det følgende er mine egne bud og overvejelser. Håber I er med på en snak!

Vi fra Randers tænkte, at det var vigtigt, at nogen udarbejdede et udspil. Bagefter har jeg tænkt på, om vi måske har virket for bombastiske. Måske lykkedes det ikke at signalere tydeligt nok, at det var et opspil, som gerne skulle føre til debat og uddybning. Vi forsøgte at tage initiativ på gruppens vegne og i dens "ånd", men måske kunne vort udspil virke meget fastlåst og færdigt. Jeg tænkte, at en invitation skal nu engang være kort og præcis, når vi skal invitere folk meget konkret. Jeg skulle i min lancering dog nok have skrevet nogle flere linjer om, at det her er et oplæg, som vi håber kan bruges udadtil, men det skal naturligvis forbedres og ændres i takt med at nye interesserede påpeger nye ønsker og i takt med at vore foreløbigt to næste regionale møder giver nye indspil. Selv navnet MoDUL er bare en arbejdstitel og et udkast, omend nogen af os er brændt ret varmt på branding værdien i netop dette navn, der signalerer modularitet i åben udvikling og læring.

Derfor vil jeg personligt gerne understrege følgende:

Jeg håber at vort udspil opfattes som "intiativgruppens" klare udmelding med henblik på at invitere nye folk ind i diskussionen, så vi kan øge den fælles diskussion og idegenerering i vort åbne fællesskab!

Dernæst kan man altid diskutere "initiativgruppe" i denne sammenhæng. Uden initiativer sker der intet. Normalt - i 99% af tilfældene - sker ansøgnignsinitiativer ved at vennerne i institutionsnetværkerne forhandler for lukkede gardiner om at skrive det bedste forslag sammen med folk, som de altid omgås og som har de samme økonomiske interesser. På et eller andet tidspunkt vil ansøgerne også skulle gå i lukket forum, men lige nu bevarer vi størst mulig åbenhed, og vi har foreløbigt bare nomineret et par kontaktpersoner. Det ekceptionelle i MoDUL projektet er så, at vi først forsøger at arrangere en hel åben diskussion om åbne standarder og forsøger at skabe en fælles synergi, før vi på et eller andet tidspunkt må vælge at en bestemt gruppe passer godt sammen i et godt projekt, som har alle nødvendige kvalifikationer for at kunne løse videnskabsministerens problem med at e-læring er ulært. Vi ved jo, at nøglen er åbne standarder i fleksible systemer, som alle kan bruge, og det skal ansøgerne jo så også kunne dokumentere den dag, der skal søges.

Derfor vil jeg personligt gerne definere "initiativgruppe" på følgende måde:

Fire Moodlere tog et initiativ på Randers Folkebibliotek, men i dag er vi fem, og vi håber at blive flere. Sigtet med at mødes i København er ikke mindst at få hele Dansk Moodles opbakning og indspil. Alle Moodle folk kan naturligvis også møde op og nedstemme gruppen, og så vil det jo stå frit for os 4 at gå sole. Men visionen er, at Dansk Moodle - gamle garvede såvel som nye intersserede støtter af åbne standarder - vil arbejde med på at etablere og konsolidere initiativet. Det er ikke en fast gruppe, og den endelig ledelse af MoDUL kan blive meget anderledes. Det er jo svært at spå - især om fremtid!

Det har glædet os at se mange nye deltagere på listen, som vi ved følger med af initeresse for MoDUL-projektet. Vi håber også at det er i orden for alle deltagere, at vi lige beder om registrering til samarbejdsfora, i hvert fald i en forsøgsperiode. Nu kan man jo kigge med som gæst via RSS, og med denne service synes jeg selv kun at det er naturligt, at vi nu kan se hvem hinanden er. En god åben drøftelse vinder altid ved det sociale kendskab.

Derfor vil jeg personligt gerne støtte denne beslutning:

Jeg synes, at det kan være en god idé lige nu i en prøveperiode at fastholde, at vi en tid kører uden gæsteadgang. Det har undret mig tidligere at høre folk sige, at de var med i gruppen, men jeg har ikke kunnet se dem på deltagerlisten som følge af gæstelogin. En åben drøftelse vinder ved en åben præsens! Så i det mindste som forsøgsperiode stemmer jeg for denne løsning, som for mig at se sikrer større åbenhed, fordi vi kender vore samtalepartnere. RSS til trods! 

Alt i alt håber jeg derfor at vor form med at drøfte en ansøgning i et åbent forum vil have en positiv effekt, fordi den er meget usædvanlig og åben for alle, og at vi ønsker at få gode erfaringer med samspil på denne måde. Vi håber at alle vil bidrage til samtalen, og så håber vi, at nogen af os kan skrue landets bedste vinderprojekt sammen. I så henseende er der langt igen, men det her er jo også sommerferie.

På egne vegne - som bare én af dem, der mødtes i Randers

Nicolai

I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Ang: Re: Ang: MoDUL-projektet: åbne standarder og e-læring for alle!

ved Bente Olsen -
Jeg synes at det er en god ide med rss så jeg ikke behøver at logge ind for at følge med og ikke behøver unødig post i min indbakke. Men den skal laves om til at være en indlægs-rss og ikke en tråd-rss. I øjeblikket er den ikke særlig funktionel.

Mht. om vi skal tillade gæstelogin så skulle vi måske i stedet tænke i at skille projektet ud fra det danske moodle-forum som sådan og så lade moodle være den MUG, Moodle User Group, den plejer at være. Som du også skriver vil der under alle omstændigheder være behov for et selvstændigt møderum hertil. Og det forhindrer da ikke at vi orienterer om arbejdet her på moodle.org. Det kunne også gøres sådan at nyheder på vores eget site blev rss'et til moodle.org? Eller at moodle.org som nu stadig er vores udadrettede informationskanal mens vi samtidig havde et internt arbejdsrum. Interesserede vil så stadig kunne melde sig her og fortælle om deres erfaringer og ideer med en evt. deltagelse/samarbejde. Og dette vil understrege at Moodle er den platform, som har bragt os sammen, den ånd vi arbejder i og det system vi synes passer så glimrende til projektet. Til at begynde med vil jeg foreslå at alle de, der indtil dette øjeblik har deltaget i diskussionen melder positivt ind om de vil være med i en sådan projektgruppe.

Og faktisk synes jeg ikke at det at projektideen er opstået her også betyder at projektet som sådan nødvendigvis hører hjemme her. At projektet bliver bestemmende for om moodle skal have gæsteadgang eller ej er måske ikke helt rimeligt. Men lad høre hvad andre synes!
I svar til Bente Olsen

Re: Ang: Re: Ang: MoDUL-projektet: åbne standarder og e-læring for alle!

ved Ian Semey -
Jeg er enig med Nicolaj mfl. i at det er mest befordrende at man kan se hvem der er interesserede i projektet, og understøtter det ved at kræve at man skal være oprettet som medlemmer/kursister, for at deltage i projektet, og lukke for gæster så længe det er nødvendigt. Det er jo stadig gratis (og let) at blive medlem.

Samtidig synes jeg at Bente har en pointe i at man burde holde resten af den danske moodle åben for gæster (og dermed lurkers smiler, det er også en vigtig funktion - men ikke altid god når det handler om at skabe et community og starte et gruppebaseret projekt op.

Så både/og blinker

Mvh. Ian
I svar til Ian Semey

Ang: Re: Ang: Re: Ang: MoDUL-projektet: åbne standarder og e-læring for alle!

ved Jens Gammelgaard -
Billede af Translators
Dette kursus har nu adgang for lurkers blinker - og andre gæster uden brugernavn samt en anvendelig RSS.

MoDUL-relaterede forum og dokumenter flyttes ned i en underordnet emne-kasse og arkiveres med tiden.

Tak for alles input.
I svar til Nicolai Winther-Nielsen

Mødet den 1. august, København

ved Ian Semey -
Jeg har booket vores møderum til mødet i København den 1. august kl. 15-19.

Adressen er:

Gyldendal Akademisk
Sjæleboderne 2, 2. sal
1122 Kbh. K

Og mit tlf. er 3338 2829

Mvh. Ian

I svar til Ian Semey

Ang: Mødet den 1. august, København

ved Poul Bo B. Sørensen -

Hej Ian

Jeg er ikke helt sikker på tilmeldingsproceduren, men håber at det er nok at melde til her.

Fra Cyberkirken kommer vi tre. Bent Ø. Larsen, Peter Buch og undertegnede.

Mvh

Poul Bo B. Sørensen

I svar til Ian Semey

Re: Mødet den 1. august, København

ved Ian Semey -
Tak for et godt møde, det var dejligt at se så mange - og vi kunne alle være der, selv om det var lidt knebent.

Jeg kaster lige en ide ud:

Er det rigtigt forstået at formålet med projektet kan være at lave en fælles 'ressourcebank', en form for pakke ( dvs. et moodle smiler ) indeholdende forskellige kurser inden for de forskellige kategorier som Nicolai har nævnt, som dels viser forskellige eksempler på kurser, men samtidig er kurser som kan tages? Derved kan denne moodle-installation være starten på et nationalt sted (endnu en portal?) hvor alle har mulighed for at tilgå offentlige kurser eks. til flytningeintegration, borgerservice, bibliotekssøgning, osv. osv.

Det ville sige at en del af projektet er at etablere denne 'portal', mens de enkelte andre delprojekter sigter på at lave eksempler som skal indgå i portalen.

Portaltanken er dog mest en form for det offentliges henvendelse med information og e-læring, og her har jeg lidt svært med at se at private virksomheder ville lægge deres kurser ind - det er ikke den rigtige kontekst. Men tilsvarende vil en kommune sikkert heller ikke ønske at være tvunget til at lægge eks. deres informationskurser ud på et andet site end kommunens egen, dels for kommunens egen markedsføring, dels for at gøre det let for borgerne at finde frem til de informationer der gælder for dem.

Så måske kan man have forskellige tempi, en hvor man laver en national portal indeholdende eksempler, skabeloner, osv. , med instrukser i hvordan man kan bygge sine egne tilpassede sites. Og den nationale portal kan fungere som en digital database med læringsobjekter og LD-elementer.

Hvad siger I andre?

Mvh. Ian
I svar til Ian Semey

Om en fælles MoDUL-portal [Re: Mødet den 1. august, København]

ved Nicolai Winther-Nielsen -

Først tak for gode møderammer, Ian! Jeg er sikker på, at mødet vil gå over i vor story-telling som Gyldendal-mødet.

Dernæst er det en rigtig god idé at tænke i en fælles Moodle til showcases og læringsobjekter. Det kunne lyde som stedet, hvor projekter løbende kan præsenteres, og hvor der kan skabes diskussionsfælleskaber omkring det enkelte initiativ.

Hvis der er tale om et projekt, som vedrører intern videndelen i en virksomhed, vil der naturligvis være fortrolige aktiviteter, men den offentlige og målbare del af en ansøgning skal jo ud i det offentlige rum, og den del kan jo omtales inden for showcase sammenhængen.

På den måde betyder det så også, at der for enhver ansøgning, som accepteres under MoDUL-projektet skal ligge en plan for offentliggørelse. Det hjælper os også til at konkretisere, hvordan vi vil inddrage nye grupper personer i en yderligere udbredelse af åbnestandarder ud fra projektet, således at intentionen i den nationale strategi kan dokumenters.

Så det er en rigtig god idé for MoDUL rammen, og vi har allerede rammerne på MoDUL-samarbejdspladsen, hvor en sådan showcase sagtens kan ligge. Desuden kan der jo deles på tværs af Moodle-installationer, så det kan implementeres forskelligt projekt for projekt. I nogen tilfælde kan det måske være en fordel bare at linke fra MoDUL-portalen til de lokale installationer.

Så det er bestemt oplagt at tænke videre i de baner, synes jeg.

/Nicolai

I svar til Ian Semey

Ang: Re: Mødet den 1. august, København

ved Bente Olsen -
Jeg takker også for et godt møde, herligt at der er interesse for sagen! Jeg synes sagtens vi kunne have brugt en hel dag!

Jeg har gået og funderet over det med en kursusbank, men har, som du også er inde på, Ian, svært ved at se ideen. Til gengæld fik jeg den ide, at vi kunne have en frit tilgængelig Moodle, hvor enhver kunne oprette kurser. I denne kunne være to standardkurser, et Moodle-kursus for undervisere og et for kursusdeltagere. Mon der kunne være interesse for det? Det kunne evt. være med en regel om, at ubenyttede kurser slettes efter en nærmere bestemt periode. Det rammer måske ikke lige ned i elæringsstrategiens solar plexus, men hvad?

Herudover synes jeg det er en rigtig god ide med en database med elæringsobjekter, som vi næppe kan få for mange af. Om disse så skal være lokaliseret samme sted eller om de blot skal være tilgængelige på nettet er en anden sag. Nr. 1 er nok at de ligger samme sted og at man kan vælge enten at bruge dem direkte eller importere eller hente dem til eget brug, enten i en Moodle-installation, til et andet system eller til en arbejdsstation (elæring er i ministeriets forstand ikke kun netbaseret).

Indholdsleverandører kunne være såvel undervisere som virksomheder. Hvis ministeriet betaler gildet må det være et naturligt krav at vi alle har fri adgang til materialerne bagefter. Der vil naturligvis være udgifter til lagring og kategorisering, men spm. er om dette kunne være en biblioteksopgave?
De mest oplagte materialer kunne først og fremmest være til undervisning i de basale færdigheder som nævnes i elæringsstrategien. Men det kunne også dreje sig om undervisningsmaterialer til mange andre ting.

Det store spørgsmål er om tanken om at dele materialer vil kunne blive populær og om vi kan importere den amerikanske model, som Kristian omtalte. Altså, hvis jeg har forstået det korrekt, at der vil være præstige i at ens elæringsobjekter bliver brugt så meget som muligt.

/Bente