Speciaal basisonderwijs

Speciaal basisonderwijs

door Kasper de Beer -
Aantal antwoorden: 2

Hallo,

Ik heb nu wat gestoeid met Moodle onderweg en ken de meeste basishandelingen. Ik geef les aan kinderen die dyslectich, ADHD, PDD NOS, gehoorgestoord, spraak/taalprobleem, autisme of een probleem hebben in het autistich spectrum. Om een aantrekkelijke, begrijpelijk en leerzame cursus (lessen) te maken voor mijn kinderen dien ik de lessen te ondersteunen met video's, foto's, picto's, gebaren, audio en tekeningen. Wanneer ik informatie zoek hoe ik dit in een les kan verwerken dan kom ik direct in info pagina's die de ene na de andere vakterm over het scherm gooien. Het ontneemt mij de lust om verder te zoeken. Er zullen toch ook mensen zijn die in vereenvoudige taal helder kunnen uitleggen hoe video, foto's enz in een les worden ondergebracht. Wellicht een stappenplan. Doe dit en doe dan dat. Wie kan mij helpen?

Uitgaande van wat een kind wel kan, wil ik lesgeven. Helaas worden de kinderen nu afgetest op de dingen die ze niet kunnen. Cito toetsen. De kinderen raken zeer gefrustreerd steeds dezelfde Cito toetsen te maken en steeds tot de conclusie te komen dat deze te moeilijk is. Weer een onvoldoende, dan maar over een half jaar weer dezelfde toets. Toetsen kunnen ook anders gemaakt worden die veel dichter bij hun kennis liggen, zodat zij succeservaringen opdoen.

Ik wil graag met een portfolio werken, waarin de kinderen kunnen laten zien wat ze wel kunnen. Door een digitaal portfolio te hebben, waarin video, foto's enz. verslag doen van hun competenties. Zodat ouders, grootouders en overige geinteresseerden, gemakkelijk kunnen zien wat de vorderingen van het kind zijn, daar waar het kind zelf trots op is. Hoe krijg ik een dergelijke portfolio in mijn moodle omgeving?

Het leukste voor mijn kinderen is als beloning een sticker, een spelletje spelen.

Kan dit ook worden geintegreerd.

Ik vraag veel, maar het is voor een doelgroep die vaak vergeten wordt om dat het commercieel niet interessant is. Juist deze doelgroep is zeer gebaat bij ondersteuning in het leerproces.

Ik zoek iemand die mij technisch wil ondersteunen.

Groetjes Kasper de Beer

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kasper de Beer

Re: Speciaal basisonderwijs

door Peter-Anne Wissema -
Ik ben zelf werkzaam in het vo en werk daar met basisberoepsgerichte leeringen die allen LWOO hebben (en dus ook een heel scala aan leerproblemen).
Als je met leerlingen wilt werken aan een portfolio, zou je kunnen denken aan een wiki. Die lijkt vrij ingewikkeld, maar ik leg hem aan mijn leerlingen in 10 minuten uit.
Voordeel is dat je daar vrij makkelijk media enz in kunt krijgen.
Misschien daarbij ook nog een leuke tip:
Kijk eens op deze link
Je kunt daar interactieve puzzels maken van eigen foto's. Je krijgt daar de code ook van die je gewoon in moodle kunt plakken.

in de bijlage vindt je een zip van een basisplan voor een portfolio.

Succes en denk maar zo: Iedereen die nu zo ver gevorderd lijkt, is ook zo als jij begonnen. Leg desnoods de handleiding gewoon aan de kant en ga klikken en proberen!
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Kasper de Beer

Re: Speciaal basisonderwijs

door Henk van Brussel -

Dag Kasper,

Als je niet per se een module of aanpassing in Moodle wilt gebruiken, kun je natuurlijk ook kiezen voor een link naar een extern portfolio.
Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden, maar vaak wel betaald.
Als je de beschikking hebt over een server kun je ook zelf een portfolio draaien. Je bent dan volledig vrij om het portfolio zo in te richten als dat jijzelf wilt, met de functies die jij wilt.
Ik heb zelf goede ervaringen met OSPortfolio uit het Sakaiproject ( http://demo.osportfolio.org/portal/site/) .

Via Site Info bij www.artimoes.nl krijg je een indruk van de wijze waarop ik dat portfolio ingericht heb en gebruik.

Groet,

Henk van Brussel

Gemiddelde van de beoordelingen:  -