Moodle in het basisonderwijs

Re: Moodle in het basisonderwijs

door Jan Dierckx -
Aantal antwoorden: 0

Onze school gebruikte Moodle voor de leeftijd 12-18, dus kan ik je niet echt helpen met vragen 2, 3 en 4.

Vraag 1 dan.

Er is ooit een aanzet geweest om op het Nederlandstalige moodle.org ook lesmateriaal uit wisselen, maar dat is nooit een succes geworden. Waarschijnlijk omdat materiaal online zetten toch nog altijd wat extra werk vraagt, maar misschien ook omdat

  • er weinig Nederlandstalige scholen moodle gebruiken. Het doelpubliek is dus kleiner dan bij andere leeromgevingen.

  • Moodle niet toelaat om aparte activiteiten uit te wisselen tussen leerkrachten en tussen scholen. Wat wel kan is de backup/restore functie gebruiken om hele vakken over te zetten. Ik moet wel vermelden dat door de vele problemen met versie 1.7, ik nog niet echt naar die versie heb gekeken. Misschien zit die functie er nu wel in.

  • Moodle eerder vertrekt vanuit de visie dat kennis wordt opgebouwd door de interactie van leerlingen en leerkrachten waardoor je als Moodle leerkracht minder kant en klaar materiaal gebruikt. (Dan nog zou het handig zijn om niet elk jaar opnieuw manueel al je vakken te moeten leegmaken en klaarzetten voor een nieuwe groep leerlingen)

Iets waar we op onze school te weinig mee hebben rekening gehouden is het feit dat je materiaal ontwikkeld voor de ene leeromgeving moeilijk kan gebruiken in een andere leeromgeving. Wat gebeurt er als de vrijwilliger die zich met Moodle bezighoudt op een gegeven moment vertrekt / afwezig is? Vandaar de aansporing op onze school om zoveel mogelijk materiaal als html-pagina / Hotpotatoes-oefening / Scorm te ontwikkelen. Dit zijn standaarden die ook buiten Moodle bruikbaar zijn. Jammer genoeg haalt deze zelf gekozen beperking wel veel van de charme van Moodle weg.

Succes!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -