thuisserver opzetten

thuisserver opzetten

door mark koren -
Aantal antwoorden: 14
Dit schooljaar ben ik met daverend enthousiasme begonnen met Moodle te werken. Ik heb voor 5en 6 VWO sites opgezet. De school heeft echter besloten niet met Moodle verder te willen en een commercieel elo op te gaan zetten. Ik wil mijn tijd die ik heb geïnvesteerd echter niet verloren laten gaan en wil thuis een Moodle server opzetten.
Ik ben op zoek naar iemand die hier ervaring mee heeft. Is dit mogelijk, moeilijk?

Dank
Mark
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op mark koren

Re: thuisserver opzetten

door Pieterjan Heyse -
Mark,

dit is helemaal niet moeilijk, maar dat hangt af van je pc kennis uiteraard. Heb je al een toestel waarop je de web en database servers kan installeren?

Misschien kan je overwegen om ergens een goedkope hosting account te nemen, waar je moodle installeert? Zo hoef je geen stroom en pc ter bechikking te stellen. Er zijn hier genoeg mensen die dit doen en bij lage gebruikersaantallen is dit zeker aan te raden.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op mark koren

Re: thuisserver opzetten

door Christian Bokhove -
Ik zou ook een hostingprovider voor enkele euro's inhuren. Wil je dat niet dan kun je bij de downloads van Moodle.org complete WAMP (windows, apache, mysql, php plus moodle) dustributies downloaden.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: thuisserver opzetten

door mark koren -
dank jullie wel. genoeg ideeen.
Ik ga informeren en ik zal jullie op de hoogte houden.

erg bedankt

mark koren
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op mark koren

Re: thuisserver opzetten

door Pieter van der Hijden -

Jammer, dat je school een andere keuze heeft gemaakt. Moodle thuis op een netwerkje installeren is iets moeilijker dan een standaard pakket installeren, maar wel te doen.

Gebruik de Moodle distributie incl. XAMPP. Die bevat meteen Apache, MySQL en PHP. Via XAMPP-Control kun je beide pakketten inschakelen. Op mijn desktop zit Skype daarbij in de weg. Als Skype uit staat, draait Apache probleemloos. Vervolgens kom je via http://localhost bij je Moodle startpagina. Je eigen computer is dan tegelijk server en client. Andere computers in je thuisnetwerk kunnen er ook bij. Geef je PC een naam, bijv. PC99 en via http://pc99 is Moodle te bereiken.

Als je niet vertrouwd bent met dit soort zaken helpt het er een handige buurman/vrouw bij te halen.

Succes.

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op mark koren

Re: thuisserver opzetten

door H Hak -

Je moet een vast  IP adres hebben van je provider.
Handig om ook een domeinnaam te nemen c.a. € 10,-- per jaar
Zoiets als www.marktrektzijneigenplan.nl
Op je router een NAT port redirect maken naar je server/computer die een vast ip adres moet hebben. (zoiets als 192.168.0.50)

Daarna richt je een computer in. (Windows of Linux (+LAMP))
Daarna installeer je Moodle.
Daarna maak je backups van al je werk op de huidige Moodle
Daarna importeer je dit in je nieuwe Moodle.

Wordt je er echter gelukkiger van?
Je bent nog geen jaar bezig dus het overzetten van materiaal zal vast minder werk zijn.



Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: thuisserver opzetten

door Guido van der Waals -

Beste Mark,

Mijn school werkt op dit moment met Moodle. Maar met de komst van een geheel nieuwe staf komt de vraag weer: moet de school niet over naar een "echte" elo. MOcht mijn school overstappen dan zal ik mij ook gaan aanpassen. Al mijn werk in/voor Moodle is echt niet zinloos. Natuurlijk is het vullen van een leeromgeving een tijdrovend klusje, maar essentieler is het uitdenken hoe je je elo wilt hebben.

Als docent wiskunde ken ik weinig elo's met wiki's die een algebrafilter kennen. Ook ken ik niet een elo die een meetkunde pakket als geogebra volledig geintegreerd heeft. Dus bij een overstap naar een andere elo, ga ik er zeker op achteruit. Toch zou ik niet bij Moodle blijven.

Begin nooit aan een eigen server! IN het onderwijs moet je elo een betrouwbaarheid hebben van 99,999%. Die zul je nooit in een thuissituatie halen. Wanneer je toch verder zou willen, stap dan over op een hostingbedrijf. Ik ken er wel een paar.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: thuisserver opzetten

door Jan Lange, de. -
Hoi Guido,

Waarom zou je niet bij Moodle blijven?

Over "eigen server" helemaal gelijk. De betrouwbaarheid van 99% zal mogelijk nergens gaan lukken maar zal zeker meer zijn dan een eigen server. Daarbij kost uitbesteden meestal erg weinig.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Lange, de.

Re: thuisserver opzetten

door Guido van der Waals -

"Toch zou ik niet bij Moodle blijven"

Mocht de school kiezen voor een andere elo dan ga ik echt niet als eenling "moeilijk" doen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: thuisserver opzetten

door Ger Tielemans -

Ik ben het met Guido eens:

  • de school moet garant kunnen staan voor de continuiteit
  • de school moet waken over de privacy van leerling en docent
  • de docenten en leerlingen hebben belang bij een eenduidige benadering (een systeem, alles op een plaats, dan maar die andere)
  • het beste wat je kunt doen is proberen in die andere elo te realiseren wat je allang in Moodle kan.. geïnspireerd door Moodle kan een creatief mens erg veel bereiken
  • en last but not least: als de leverancier beweert dat iets technisch niet kan, laat je hem het tegendeel zien op je thuis-Moodle, moet je kijken hoe snel zelfs die commerciele jongens (en meisjes) kunnen bewegen.

Een troost: de opvolger van je huidige baas komt wel weer tot een beter inzicht glimlach

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: thuisserver opzetten

door Hans B0s -

{

Begin nooit aan een eigen server! IN het onderwijs moet je elo een betrouwbaarheid hebben van 99,999%. Die zul je nooit in een thuissituatie halen. Wanneer je toch verder zou willen, stap dan over op een hostingbedrijf. Ik ken er wel een paar.

}

Op dit moment heb ik moodle nog op een thuisserver draaien echter ik wil deze graag overzetten naar een betrouwbare hostingprovider. Welke kun je me adviseren?

Hans.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op mark koren

Re: thuisserver opzetten

door theo leenders -
Hoi mark,

Nou je leest het wel, op zich niet moeilijk maar hier wat ervaringstips.
Ikzelf heb ruim anderhalf jaar lang thuis een moodle gedraaid op een linuxbak.
(Je kunt ook Windows met Xampp gebruiken). Na verloop van tijd had ik 345 gebruikers en dat geeft dan wel wat verantwoordelijkheden.
Wat is er nodig:
Een redelijk duur internetaccount met 1MB upload en domeinnaam. De meeste abonnementen hadden dat toen zeker niet voor 9,95 en nog steeds niet dus let op de uploadsnelheid.
Een stabiele PC die dag en nacht draait. Ik heb daarvoor een 2e hands HP workstation X6000 staan met Xeon processor. Draait nu al 3 jaar non/stop.
Een backup verhaal. Raid 1 controller of een gedisciplineerde backup.
Moodle map, datamap en sql database.

Kortom allerlei ongemakken en kosten die je niet kunt verhalen. Als je stevig bent ingeburgerd in de klassen en je gaat er lessen afhankelijk van maken moet je bovenstaande in orde hebben en houden.
Blijft het een extraatje voor jou en je leerlingen, dan zou ik het zeker bijhouden om ervaring op te doen. En wat betreft de keuze van je school, Fontys is van Blackboard overgestapt naar Moodle dus wat nou commercieel...

success theo
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op mark koren

Re: thuisserver opzetten

door Jan Dierckx -
Als je vindt dat Moodle mogelijkheden biedt die de commerciële elo niet heeft, ga dan verder met een eigen Moodle bij een hosting provider.

Als het je, zoals je hier schrijft, enkel gaat om de tijd die je al in je eigen Moodle hebt gestoken, zou ik toch aanraden over te stappen. De tijd die je extra besteedt aan het converteren van bestaand materiaal is niets in vergelijking met de tijd die je nodig hebt om een eigen Moodle jaar na jaar draaiende te houden. Zoek even op de Moodle forums naar problemen met backups die plots niet meer terug te zetten zijn, mislukte upgrades, een versie van Moodle die plots wat minder is, de ondersteuning voor een module (workshop, wiki) die plots wegvalt, enz...

Al deze problemen zijn natuurlijk op te lossen, maar vragen veel energie en tijd. Misschien steek je die tijd liever in het onderhoud / ontwerp van boeiend leermateriaal?

En denk je ook even aan de leerlingen? Als elke docent er zijn eigen elo op na houdt, dan ben je als leerling al gauw met een notitieblok met gebruikersnamen / wachtwoorden op stap.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Dierckx

Re: thuisserver opzetten

door Christian Bokhove -
Ik ben zeer pro-moodle maar mijn core business is onderwijs en lesgeven. Net als bij Guido zal dát dus voorrang krijgen en niet het middel.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op mark koren

Re: thuisserver opzetten

door Henk van Brussel -
Een soortgelijke ervaring als die van Mark heeft mij doen besluiten tot een enigszins eclectische handelwijze. Misschien ook een tip voor Mark. 
Door schade en schande wijs geworden gebruik ik onderdelen van programma's, maar ook stand-alone programma's voor de ontwikkeling van lesstof, toetsing, portfolio et cetera en heb dat ondergebracht in een leeromgeving waarvan Moodle de kern is.
Ik ben zodoende niet afhankelijk van één bepaalde ELO, maar ik werk ondertussen wel met veel plezier met Moodle; naast de officiële ELO die door de school gebruikt wordt.
Daarin is de structuur van mijn studieprogramma ondergebracht, maar met een link kom je keurig in "mijn" Moodle.
Een stukje persoonlijke invulling door een herkenbare, eigen leeromgeving, desnoods ingebed in de oficiële ELO, ervaar ik niet als een probleem, terwijl de vrijheid die een eigen installatie van Moodle mij biedt veel ergernis voorkomt. 
Gemiddelde van de beoordelingen:  -