Vogelbekdier in GIFT (test)

Vogelbekdier in GIFT (test)

door Jeroen van Ham -
Aantal antwoorden: 8
Om meerkeuze en andere vragen in de test te importeren (in GIFTformaat)heb ik de volgende test gemaakt in kladblok zodat dit eenvoudig geinporteerd kon worden:


Samen met de miereneter behoort het vogelbekdier tot de{=Monotremen =monotremen}

Het Vogelbekdier is een zoogdier. Een algemene eigenschap van een zoogdier is dat het {~eieren legt ~een buidel heeft =levenbarend is}

Het woord {~anatinus =monotreem ~monomeer} komt uit het Grieks en betekent één gat.

Monotremen komen alleen in Australië voor.{TRUE}

Noem de naam in het Latijn van het Vogelbekdier{=ornithorhynchus anatinus =Ornithorhynchus anatinus}

Het probleem bij het importeren doet zich voor bij Australië omdat de ë een speciaal karaker is wordt de rest van de zin na ë weggelaten.
Hoe is dit beter in te stellen/ op te vangen?
Hierboven ziet u alle vormen van de test in GIFT-formaat, leuk om snel tests voor te bereiden maar dan moet Moodle wel meewerken.

Jeroen
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jeroen van Ham

Re: Vogelbekdier in GIFT (test)

door Christian Bokhove -
Werk het als je ipv. ë ë gebruikt?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Vogelbekdier in GIFT (test)

door Jeroen van Ham -
Ja, \natuurlijk kan ik ë gebruiken ipv ë , nog niet geprobeerd maar het idee van het importeren zou het gemak en de gebruiksvriendelijkheid ten goede moetn komen. Straks gaan docenten er mee aan de slag die ieder speciaal teken zoals é ê ë etc. moeten vervangen voor dergelijke codes. Ligt het niet aan de iso instellingen van Moodle? Ik heb dat ook gemerkt bij Joomla, als je daar niet de juiste iso of utf code in het template hebt staan wordt een woord als Enquête ook iets heel raars. Import zou speciale karakters moeten ondersteunen, denk eens aan de mensen die eeen test voor een taal willen importeren.

Groet,
Jeroen
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Vogelbekdier in GIFT (test)

door Jeroen van Ham -
Zo ziet een gedeelte van de test er uit na upload:
Het woord _____ komt uit het Grieks en betekent ��n gat. Daar moest natuurlijk één staan.
Moodle is nieuw voor mij maar ik ben niet onverdeeld enthousiast over de onderliggende technologie, sorry dit had natuurlijk allang opgelost moeten zijn als een elo al zo lang uit de ontwikkelings fase is!
Of ben ik nou zo kritisch?
Jeroen
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jeroen van Ham

Re: Vogelbekdier in GIFT (test)

door Ger Tielemans -

Vreemd, je kiest een ELO waar gewone docenten op simpele wijze door vragen te beantwoorden en prompts op te volgen complexe testen kunnen maken en dan ga je voor hen ingewikkelde methodes bedenken als GIFT-import, waarbij elke typefout in je bestand de hele import kan verstoren. (Als je dit toch wil: er zijn ook macro-sets in Word en Excel voor Gift.)

Zou het kunnen dat de (deel-)systemen waarop je werkt verschillende charactercode sets ondersteunen en die code onder water meesturen? (zie www.unicode.org)

Wij hebben bijvoorbeeld zo'n storing bij importeren van produkten die eXe aflevert: op het hoogste niveau keurig école, maar een niveua dieper mis.. (of omgekeerd)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Vogelbekdier in GIFT (test)

door Jeroen van Ham -
Laten we bij het begin beginnen Ger,ik kwam een pagina tegen op deze site waar uigelegd wordt hoe je vragen kunt importeren (Aikenopmaak) in een test. Is het kader "snel meerkeuze vragen maken in Moodle" Ik denk "handig" maarrr Aiken opmaak wordt al lang niet meer ondersteund dus dan kom je terecht bij GIFT. GIFT lijkt een interessant alternatief met als voordeel veelzijdigheid. Achteraf blijkt import helemaal niet zo ideaal concludeer ik voorzichtig. Toch vraag ik mij af waarom er dingen over aiken opmaak op deze website staan als Moodle het niet meer ondersteund.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jeroen van Ham

Re: Vogelbekdier in GIFT (test)

door Ger Tielemans -

..Achteraf blijkt import helemaal niet zo ideaal concludeer ik voorzichtig.

Aiken is speciaal gemaakt voor een van de eerste (betalende?) schoolgebruikers van Moodle in the USA.

Alsof de duivel ermee speelt: uitgerekend vandaag staat deze school bij Moodle.org in de spotlight-box: http://www.aiken.moodlerooms.com/

Daar in de USA wordt weinig met diakritische tekens gewerkt - het Spaanse zuiden (Californië en Texas) uitgezonderd - waardoor de kans dat dit aspect volledig getest wordt kleiner is. Ik denk dat jouw voorzichtige conclusie best steviger mag, daar wil ik niets op afdingen:

De beste procedure is om dit zorgvuldig in de Tracker te melden, omdat een Open Source produkt met een zo grote community alleen dan daar zijn voordeel van trekt: http://tracker.moodle.org/

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jeroen van Ham

Re: Vogelbekdier in GIFT (test)

door Christian Bokhove -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Vogelbekdier in GIFT (test)OPGELOST

door Jeroen van Ham -
Bedankt voor de link Christian, dit blijkt de oplossing te zijn! Als je verder lees op het Engelstalige forum begrijp je dat er behoorlijk in het duister wordt getast: Zit het probleem in ms Word of Excel? Eindelijk komt het verlossende antwoord: Maak de GIFT vragen in kladblok en sla op als UTF-8 !!!! Ik heb het geprobeerd en de tekens als ' en " en ë werken!

Ik stel mijn test beschikbaar aan ieder die het ook wil proberen:

Samen met de miereneter behoort het vogelbekdier tot de{=Monotremen =monotremen}

Het Vogelbekdier is een zoogdier. Een algemene eigenschap van een zoogdier is dat het {~eieren legt ~een buidel heeft =levenbarend is}

Het woord {~anatinus =monotreem ~monomeer} komt uit het Grieks en betekent één gat.

Monotremen komen alleen in Australië voor.{TRUE}

Noem de naam in het Latijn van het Vogelbekdier{=ornithorhynchus anatinus =Ornithorhynchus anatinus}

Jeroen

Gemiddelde van de beoordelingen:  -