Cluster gebruik

Cluster gebruik

door Jeroen van Ham -
Aantal antwoorden: 5
Dit is misschien een heel onnozele vraag. In de les module kan je een cluster toevoegen. Wat kan je er eigenlijk mee. Wat is de praktische toepassing? Is het voor een absolute sprong? Wie kan een nieuwkomer helpen?

Alvast bedankt!
Jeroen
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jeroen van Ham

Re: Cluster gebruik

door Hans de Zwart -
Hoi Jeroen,

De les-module wordt vanwege zijn complexiteit niet zo heel veel gebruikt en er is dus ook niet zoveel kennis over.

In de documentatie zie ik dat een cluster werkt als een soort willekeurige pagina. Er wordt dus een willekeurige pagina uit het cluster getoond.

Ik neem aan dat je deze pagina al kent?

http://docs.moodle.org/en/Clusters

Vr. groet,

Hans de Zwart
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Cluster gebruik

door Jeroen van Ham -
Hallo Hans, Bedankt. De Les module mag wel complex zijn maar de veelzijdigheid spreekt mij wel aan. Welke elementen worden ipv de lesmodule veel gebruikt om een cursus samen te stellen?

Fijn weekend,
Jeroen
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jeroen van Ham

Re: Cluster gebruik

door Pieter van der Hijden -

Bij mijn kennismaking met Moodle destijds vond ik het woord "les" voor die bepaalde Moodle-activiteit nogal verwarrend. Het wekte de suggestie dat dat de centrale bouwsteen voor je lessen zou moeten zijn. Dat is echter niet zo. Het is één van de ingrediënten die je kúnt gebruiken om de voor jouw studenten ideale mix van leermaterialen en leeractiviteiten in een bepaalde week te maken. De Moodle "les" het beter "geprogrammeerde instructie", of "structured pages" of CBT (computer based training) kunnen heten.

Anyway, als je goede redenen hebt om met de "les" te werken, kan het volgende misschien helpen. De complexiteit van een "les" valt hanteerbaar te maken door een strikte scheiding aan te brengen tussen het ontwerpen van een "les" en het bouwen ervan. Bij het ontwerpen helpt het om eerst de hoofdlijn neer te zetten (de rode draad) en daarna pas alle uitzonderingen en afwijkingen. Maar je les kan ook de vorm krijgen van een simulatie met meerdere rode draden. Het kan dan helpen om een ontwerp te maken in de vorm van een landkaart of plattegrond. Enz. enz. Los van Moodle is er ongetwijfeld veel literatuur over te vinden; tenslotte is deze "les" datgene wat al tientallen jaren onder computer-assisted instruction werd verstaan. Sommige auteurs spreken van branched pages.

Een alternatief voor een "les" is een wiki die alleen door de docent te wijzigen is. De ontwerp-klus blijft dan echter even groot. Alleen het bouwen (dus het invoeren in Moodle) gaat sneller. Een nadeel is dat studenten ook via een achterdeur bij allerlei bladzijden kunnen komen en dat je niets kunt tellen of scoren.

Maar zoals ik in het begin al zei, je kunt ook een heel eigen mix maken van de verschillende Moodle-mogelijkheden en dat samen "jouw les" noemen. Een bijzondere eigenschap van de "Moodle-les" is dat feedback zit ingeprogrammeerd. In de andere Moodle-ingrediënten zit dat alleen bij de quiz. In "jouw les" zou je dus ook via quizzes voor geautomatiseerde feedback kunnen zorgen.

Als de opgelegde structuur van een "Moodle-les" vanuit didactisch oogpunt niet strikt nodig is, raad ik je de mix aan Moodle-ingrediënten aan. Alleen al om praktische redenen: een forum ontwerpen en bouwen kost 15 minuten. En zo gaat dat voor andere Moodle-acyiviteiten ook. Maar een branched lesson waar je studenten een uur mee bezig zijn, kost je (als het materiaal al beschikbaar is), misschien wel twee dagen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Actiematrix

door Ger Tielemans -

Het woord les zet mensen op een verkeerd been: in onze locale vertaling noemen we het actiematrix. Het ontwerpen van dergelijke matrixen voor de individuele student kost erg veel ontwerp- en uitprobeertijd.

Iemand die overweegt om die tijd te investeren, adviseer ik om liever een Moodle-onafhankelijke tool te gebruiken, zodat het ook uit te wisselen is met andere ELO's. Vooral tools die SCORM kunnen opleveren en daardoor gebruik kunnen maken van de fantastische SCORM-player van Moodle hebben mijn voorkeur. Voorbeelden van dergelijke tools zijn:

Ik zie net als jij ook dat mensen die met eXe stoeien neigen om geprogrammeerde instructie te maken. In mijn ogen niets mis mee als dat ondersteunende activiteiten zijn bij een groter onderwijsarrangement: groepsproject in wiki, verbeterde webQuest, onderzoekscase, detective-opdracht...

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Actiematrix

door ewout doe -
Ik gebruik een cluster voor mijn multiple choice vragen. Ik kan het dan goed koppelen met de certificaat module. Zonder cluster werkt dat niet.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -