Gezocht: professionele ondersteuning voor opzet Moodle in organisatie

Gezocht: professionele ondersteuning voor opzet Moodle in organisatie

door Jan-Kees Meyboom -
Aantal antwoorden: 12

Hallo allemaal,

Binnen onze organisatie, maatschappelijk werk, overweeg ik Moodle te introduceren, met name voor de forum functie. Moodle omdat er zo veel extra mee kan.

Is er iemand die me kan helpen denken en eventueel op maat maken van een Moodle. Dingen die ik bijvoorbeeld wil zijn:

- de forum berichten op de openingspagina

- een forum dat automatisch refresht

Of weet iemand een berijf dat me hier bij helpen kan?

Groet,

Jan-Kees Meyboom

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan-Kees Meyboom

Re: Gezocht: professionele ondersteuning voor opzet Moodle in organisatie

door theo leenders -
Bij site instellingen kun je het sociale format gebruiken. Is een soort forum.

gr theo


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan-Kees Meyboom

Re: Gezocht: professionele ondersteuning voor opzet Moodle in organisatie

door Pieter van der Hijden -

Van de ene kant beschouwt Moodle de openingspagina als een normale cursus, van de andere kant zijn de mogelijkheden van die pagina anders dan een normale cursus.

Als je bij de instellingen kiest voor uitzicht / startpagina kun je aangeven hoe de middelste kolom van je startpagina eruit moet zien. Als je daar aanklikt dat er een onderwerpsectie in hoort, komt die er inderdaad te staan en kun je deze verder invullen op de wijze waarop je dat bij een reguliere cursus ook doet. Je kunt daar bijv. een discussieforum in opnemen.

Via genoemde instellingen kun je ook aangeven of de nieuwsberichten in de middelste kolom moeten verschijnen.

Verder heb je een grote mate van vrijheid bij het inrichten van de linker en de rechterkolom. Je kunt daar een nieuwsblok inzetten en krijgt dan automatisch het laatste nieuws uit het nieuwsforum daar verkort te zien.

Door wat te sleutelen aan de HTML-code van de startpagina kun je regelen dat die automatisch ververst. Maar misschien is het wel eleganter om van RSS-feeds gebruik te maken. Als je je forum RSS-feeds laat genereren en als je zelf een RSS-blok in de linker- of rechter-kolom opneemt, wordt de inhoud daarvan automatisch ververst na elke wijziging (de CRON-job zorgt daarvoor). Het krachtige van RSS-feeds is dat je ze ook buiten Moodle kunt gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld een persoonlijke startpagina aanmaken met www.netvibes.com en daarin een blokje opnemen met de RSS-feed van je forum.

Heb je hier iets aan?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: Gezocht: professionele ondersteuning voor opzet Moodle in organisatie

door Jan-Kees Meyboom -

Hoi Pieter en Theo,

Dank voor jullie antwoord. Ik ga kijken of onze automatiseerders er iets mee kunnen.

Overigens gaan we er niet zelf aan sleutelen maar ben ik op zoek naar iemand die dat voor ons doen kan. Ik ben naar aanleiding van mijn post inmiddels benaderd door twee mensen die dat keurig buiten het forum om hebben gedaan omdat commercieel adverteren blijkbaar niet in het forum mag. Klasse.

Groet,

Jan-Kees

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan-Kees Meyboom

Re: Gezocht: professionele ondersteuning voor opzet Moodle in organisatie

door Pieter van der Hijden -
M.i. is het nauwelijks sleutelen te noemen, maar eerder de juiste instellingen aanvinken. Ik schat alles bij elkaar een uurtje werk. Commerciële hulp wordt meestal alleen voor grotere klussen ingeroepen, bijvoorbeeld als je daadwerkelijk aanpassingen aan de programmatuur zou willen. De standaard-versie van Moodle biedt echter al zo veel functionaliteit dat je dat soort wensen pas hebt als je een paar jaar verder bent.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: Gezocht: professionele ondersteuning voor opzet Moodle in organisatie

door Jan-Kees Meyboom -

Ik snap wat je bedoeld en heb bovendien profijt van je tips. De reden waarom ik toch iemand wil die helpt is dat onze automatiseerders het te druk hebben, ik er echt nog helemaal geen verstand van heb en omdat ik haast heb.

We hadden binnen onze oranisatie MSN en dat is verdwenen. Daar baalt iedereen van (we werken allemaal op andere lokaties). Nu willen ze MSN terug, hét ideale moment om een forum te introduceren lijkt me. Ik heb drie weken gekregen om dat te realiseren glimlach.

Tenslotte betwijfel ik eerlijk gezegt het 'uurtje werk'. Mijn persoonlijke ervaring bij nieuwe software is dat het na zo'n 'uurtje' plotseling 4 uur 's ochtends is.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan-Kees Meyboom

Re: Gezocht: professionele ondersteuning voor opzet Moodle in organisatie

door Jan-Kees Meyboom -
Zo heb ik - echt waar - meer dan een uur geprobeerd een foto-tje van mezelf te uploade in dit forum. Zonder succes blozend
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan-Kees Meyboom

Re: Gezocht: professionele ondersteuning voor opzet Moodle in organisatie

door theo leenders -
Dat moet een jpg plaatje zijn en geen bmp. Verder mag ie niet te groot zijn maar de meeste foto's passen wel.
Je plaatst 'm in je profiel he? Dan komt ie hier vanzelf op het forum.

gr theo

NB Je kunt ook kijken of iemand je remote kan helpen met instellen door hem of haar admin van je moodle te maken
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op theo leenders

Re: Gezocht: professionele ondersteuning voor opzet Moodle in organisatie

door Jan-Kees Meyboom -

Het plaatje dat ik probeerde te uploaden is inderdaad jpg. Omdat ik dacht dat het wellicht te groot is heb ik steeds meer van mijn hoofd afgesneden zodat het plaatje uiteindelijk 4,12 kb is... da's toch echt niet groot.

Overigens was mijn punt vooral dat relatieve digibeten gewoon erg veel tijd kwijt kunnen zijn aan dingen die voor anderen 'drie klikken' weg zitten. 

 

.... verrek... ik probeer datzelfde plaatje nu boven deze regel in deze post te plakken en dat lukt ook niet. Da's raar. Plakken in Word lukt wel.

Nou ja, groet,

Jan-Kees

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan-Kees Meyboom

Re: Gezocht: professionele ondersteuning voor opzet Moodle in organisatie

door Hans de Zwart -
Hoi Jan-Kees,

Ik vermoed dat jij het plaatje niet in je profiel hebt geprobeerd up te loaden. Dit doe je door op je naam te klikken, vervolgens op "wijzig profiel" en dan bij "Nieuwe foto" een plaatje te kiezen.

Als gewone gebruiker heb je geen rechten tot het uploaden van plaatjes in bijvoorbeeld forum-berichten. In Word heb jij die rechten wel!

Als je in een forum een plaatje wilt toevoegen, dan zul je het ergens op het Internet moeten plaatsen (en er dan vanuit Moodle naartoe moeten linken) of je kan het als attachment/bijlage aan het bericht hangen.

Dat laatste heb ik met de Dirk Jan strip gedaan.

Heel veel Moodle plezier de komende tijd!
Bijlage dirk-jan-strip.jpg
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Gezocht: professionele ondersteuning voor opzet Moodle in organisatie

door Jan-Kees Meyboom -

Hoi Hans,

DAnk voor je hulp. Dat met die rechten in het forum is me helder. Dat van mij foto-tje niet. Ik heb geprobeerd up te loaden in mijn profiel, precies zoals je beschrijft. Zonder succes.

Het stomme is dat ik het bovendien in een andere moodle een paar maanden gelden wel succesvol heb gedaan.

Jan-Kees

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan-Kees Meyboom

Re: Gezocht: professionele ondersteuning voor opzet Moodle in organisatie

door Hans de Zwart -
Ik heb daarnet mijn foto verwijder en opnieuw upgeload. Dat was dus geen probleem.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat je misschien rare tekens in de bestandsnaam hebt.

Probeer het eens te hernoemen naar foto.jpg ofzo.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -