Open forum

Gallery

Foto van stefan de backer
Gallery

Ik heb net een update gedaan van versie 1.5.4 naar 1.6.5

De meeste zaken zijn vlot verlopen, alleen krijg ik nu een fout op de fotogallerij (gallery).

De fout luidt: "Course module is incorrect"

Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Foto van Christian Bokhove
Re: Gallery

De module upgraden? Een beetje ingrijpend misschien...

Ik heb de laatste versie geïnstalleerd die ik kon vinden...

Volgens http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=34616#187162 zou het moeten werken in de versie 1.6dev. Toch zit ik met bovenstaand probleem.

Is er een upgrade voorzien voor mijn versie 1.6.5?

Foto van Kris Gonnissen

Tja, ik vrees ervoor... Bij mij werkte Gallery inderdaad ooit in de versie 1.6dev. Ik heb net eens geprobeerd of ik de module in versie 1.8 aan de praat krijg, maar helaas...
Kris

Foto van Jan Dierckx

Sorry,

De eerste versie werd gemaakt voor Moodle 1.4. De module was mijn eerste programma in PHP en er zit een veiligheidslek in. De commentaarmogelijkheid dus zeker niet gebruiken. Ik heb me toen niet gerealiseerd dat je voor elke nieuwe Moodle upgrade weer wijzigingen aan de code zou moeten uitvoeren.

Bij de upgrade naar 1.5 moest er gesleuteld worden, bij 1.6 ook, nu weer 1.7. Telkens moet je de meeste documentatie - ik maak een uitzondering voor de gids die Jon schreef over het upgraden van blocks van 1.4 naar 1.5 - zelf bij elkaar sprokkelen. Als hobbyist is dit niet meer bij te houden.

Stond een van de m's in Moodle niet voor Modulair? Het moet toch niet zo moeilijk zijn om de plugin functionaliteit zo te maken dat enkel grote koerswijzigingen in de Moodle core (lees Moodle 2.0) een wijziging aan de plugins vragen?

Foto van Ger Tielemans

Heb je enig idee wat er breekt tussen 1.6.3 en 1.6.5?

(Ik heb ook zo'n breuk met het course format project: doet het wel in 1.6.3, niet meer in 1.6.5 en hoger...)

Foto van Jan Dierckx

Nee, geen idee. Als je geen pro bent, is het echt niet meer te volgen.

Met het course format kan ik je misschien wel helpen. Het course format dat ik voor onze school had gemaakt (menu met de verschillende topics aan de linkerkant, telkens maar één topic te zien, het topic dat de leerkracht bekijkt, verschijnt ook voor de leerling als eerste) hield ook na een upgrade op met werken. Na heel wat zoeken bleek het gewoon om een verplaatste variabele te gaan. Een variable die in oudere Moodleversie in course/view.php werd ingelezen (dus in elk courseformat voorhanden), wordt in recentere versies enkel ingelezen als je eigen course format erom vraagt. De redenen voor deze ingreep kan ik begrijpen: het is logischer om enkel die variabelen in te lezen die het specifieke course format nodig heeft. Toch maakt het gewoon alle bestaand course formats onklaar, zonder dat duidelijk wordt aangegeven wat er misgaat.

Foto van Ger Tielemans

Vervolg antwoord van Ger: In versie 1.8 en hoger wordt er gecheckt of je code gebruikt die straks niet meer mag, zoals is_teacher of is_student. Zet je die controel uit dan werkt cursusformaat project weer (Dankzij tip van Bernard Buocher/Canada) glimlach

MAAR, na upgrade van php4 naar php5 is het formaat weer stuk droevig

Mogelijke oorzaken:

1. er is in PHP4 gebruik gemaakt van global variables en dat gaat in PHP5 anders. (Ik moet nog uitzoeken hoe anders, zover ben ik nog niet in mijn nieuwe php5 boek.)
  2. er is een bibliotheek gebruikt die wel in php4 werkt maar niet in php5 (bij courseformat project was dat Jgraph)
  3. ..

Foto van Jean-Pierre Pawlak

Wij gebruiken de versie in bijlage in onze Moodle 1.6.3.

Spijtig genoeg dezelfde foutmelding.

Hoe tonen jullie dan wel een fotogallerij?

Foto van Jean-Pierre Pawlak

We hebben in 1.6.5+ Gallery noodgedwongen moeten vervangen door deze Slideshow module.

Vertaling in bijlage.

Foto van Jan Dierckx

... en nu maar hopen dat die persoon het wel volhoudt om in zijn vrije tijd voor elke upgrade van Moodle naar Moodle 1.7, Moodle 1.8, Moodle 1.9, enz... weer kleine wijzigingen aan te brengen.

Dat er af en toe incompatibele wijzigingen in delen van de API nodig zijn, begrijp ik. Dat je bij elke upgrade zelf kan gaan zoeken welke kleine details nu weer veranderd moeten worden, stoort me steeds meer. Is het gewoon de bedoeling dat je je module zo snel mogelijk in de standaard Moodle krijgt? En wie beslist er eigenlijk over wat er in standaard Moodle komt?

Wij gebruiken ondertussen gewoon lightbox , een script dat ook los van Moodle kan draaien. Foto's verkleinen en thumbnails maken doen we dan wel met Picasa.