Inschrijvingen beheren

Inschrijvingen beheren

door M Hout -
Aantal antwoorden: 3

Hoi allemaal,

Ik ben nog zo groen als gras als het gaat om Moodle, maar ben al erg enthousiast over de mogelijkheden.

Ik zit echter met een probleem. De site, die ik ga beheren moet de mogelijkheid hebben om cursusten een jaar lang actief te laten zijn. Na een lidmaatschap van 1 jaar moeten zij automatisch op non-actief worden gesteld.

De cursisten kunnen zich op elk gewenst moment inschrijven, daarom is het lastig om hen 1 voor 1 uit te schrijven.

Is het mogelijk binnen Moodle om dit voor elkaar te krijgen?

Bedankt voor jullie reacties,

groetjes,

Marcia

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op M Hout

Re: Inschrijvingen beheren

door Pieter van der Hijden -

Gaat het om toegang tot een enkele cursus of om toegang tot alle cursussen?

Als het om een enkele cursus gaat, zie ik twee mogelijkheden:

  1. maak na afloop van het jaar via backup/restore een kopie van de cursus (zónder de gebruikersdata); stel deze kopie open voor de nieuwe cursisten; sluit de oude cursus door deze onzichtbaar te maken en eventueel te verwijderen.
  2. werk met groepen per studiejaar; forums enz. zijn zo in te stellen dat een deelnemer alleen de eigen subgroep (jaargang) ziet; in 1.7 is de hele cursus vervolgens tot verboden terrein te verklaren voor bepaalde groepen (dat laatste heb ik niet uitgetest).
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: Inschrijvingen beheren

door M Hout -

Hallo,

Sorry voor de late reactie.

Ik heb inderdaad 1.7 geïnstalleerd. De bedoeling is dat een compleet account een jaar geldig is en dat de persoon het gehele jaar alle cursussen kan volgen.

Heeft iemand een idee of dit met 1.8 wel mogelijk is?

Een andere optie, die ik op zich als tweede moglijkheid zie, is dat ik groepen maak januari t/m december. Alleen is het dan wel noodzakelijk, dat iedereen dan automatisch in de juiste maand zal vallen bij registratie. Iemand, die dus in april lid wordt, moet automatisch in de maand april vallen. Iemand, die in de maand mei lid wordt, in de groep mei.

Iemand een suggestie?

groetjes,

Marcia

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op M Hout

Re: Inschrijvingen beheren

door Ger Tielemans -

Op cursusniveau kun je de inschrijfperiode wel instellen: als je die periode op een jaar zet dan zal iemand die in mei inschrijft automatisch tot volgend jaar mei lid zijn van die cursus. Ik zie er geen bezwaar in om mensen ingeschreven te laten staan in je Moodle: daar kunnen ze weinig tot ze zich weer in een cursus inschrijven. (Pay per course kun je ook nstellen)

O ja: deze inschrijfperiode leidt tot veel verwarring bij docenten, omdat die vaak denken dat het de periode is waarbinnen je nog mag inschrijven.

Ik vind zelf deze optie erg mooi, want als we ooit op een module-systeem willen overstappen waar leerlingen zelf kunnen kiezen, heb je hier een mooi mechanisme om het logistiek zo te organiseren, dat iedere studente vanaf de dag van inschrijving x dagen recht heeft op support. (Om cursussen niet eindeloos te rekken: schrijf je je in, dan ga je ook aan de slag..) 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -