Lytteøvelser

Lytteøvelser

ved Bente Olsen -
Antal besvarelser: 9
Billede af Translators
Jeg efterlyser et værktøj til nemt at lave forskellige lytteøvelser med. Jeg har vedhæftet et skærmdump, som viser et eksempel på en øvelse vi gerne vil kunne lave. Eksemplet her er lavet i Hot Potatoes, men så må man tilføje lyden efterfølgende til .html-filen. Og jeg er ikke sikker på i hvor høj grad HotPot vil kunne dække alle de øvelsestyper, vi gerne vil kunne lave.
Bilag Lytteoevelse.PNG
Gennemsnitsbedømmelse: -
I svar til Bente Olsen

Ang: Lytteøvelser

ved Will Sutter -
Hej Bente.
Ja, lyd er noget "pangel" i html.
Har jeres skole adgang til SkabLet fra CVU i Haderslev? Det har de fleste sprogcentre. Skablet har nogle lytteøvelses-creators men nok mest a la modultests.
Jeg har tidligere haft held med at lave html-sider af den slags, du viser i din skærmdump med Microsifts Visual Studio (den del, der hedder InterDev). Det er lidt af en "klik-dig-frem" ting. Men selvfølgelig skal du stadig uploade selve lydfilerne.
Ikke meget hjælp, men måske nogle ideer.
smiler Will

P.S. SkabLet er noget hø for andre en MSIE brugere.
I svar til Will Sutter

Ang: Lytteøvelser

ved Bente Olsen -
Billede af Translators
Hej Will

Tak skal du have. Jeg kender hverken SkabLet eller Visual Studio. Har lige kigget på SkabLet-demoen, jeg tror ikke den kan dække behovet. Fik i øvrigt ikke lyd på. Men jeg tror heller ikke vi vil være begrænset til MSIE. Måske kender du vores udtalemateriale på dansk.nu? Det var et uni. i Texas interesseret i, men de bruger Mac over there, så... :·(
Jeg har også søgt på Microsoft Visual Studio, og har fundet en pdf fra teknologisk.dk. Men det er en noget langhåret beskrivelse. Er den brugervenlig (læs: lærervenlig) og fleksibel sådan at det er let at definere opgavetyper? Og er den ikke også MS-afhængig? Den skal bruges af 2 lærere der er ved at udvikle noget materiale til sproglig forståelse.
Måske kan vi ligeså god holde os til HotPot, hvis den kan dække behovet? Det giver bare lidt ekstra arb. til mig, som så må tilføje lyden i koden.

/Bente

I svar til Bente Olsen

Ang: Lytteøvelser

ved Henny Stewart -
Nu er jeg lidt sent ude, men her er mit forslag: Lav lyden som Shockwave Flash. Flashfiler kan fint bruges sammen med HotPot, de er ikke særlig store og de er kompatible med de fleste styresystemer og browsere.
For et "kedeligt" eksempel se http://fjern-uv.dk/lytte/ly2.htm.

Flashfiler kan så også inkludere billeder eller animationer, hvilket jeg udnytter på denne side: http://tegnoglyd.dk/end/end76.htm

Hilsen Henny
I svar til Henny Stewart

Ang: Lytteøvelser

ved Bente Olsen -
Billede af Translators
Hej Henny

Velkommen til - godt at se at det lykkedes smiler

Men nej, du er ikke for sent ude, har faktisk først haft Hot Pot åbnet i dag. Min proto lavede jeg med flash, som jeg kodede ind i den endelige fil. Men jeg kunne godt bruge noget mere brugervenligt. Kan ikke lige gennemskue hvordan Jan har kunnet få det ind via 'masteren', men jeg tvivler på at han kan lave det som ovenstående eksempel. Har i øvrigt siden fundet ud af at vi har adgang til SkabLet, men... med el. uden MSIE kan det ikke dække behovet

Ellers: Waw, du har godt nok været produktiv! Der er jo masser at kigge på, indtil videre er det stadig begrænset hvad vi kan byde på på danskonline.dk, men lidt er der da.

/Bente
I svar til Bente Olsen

Ang: Lytteøvelser

ved Ruth Horak -

Hej Bente


Vil du lige fortælle, hvordan det er gået, når du har fundet en god metode? Jeg har samme problemstilling som dig...


Held og lykke! smiler

I svar til Ruth Horak

Ang: Lytteøvelser

ved Bente Olsen -
Billede af Translators

Hej Ruth

Velkommen til!

Det er godt nok en gammel tråd du har fået frem i lyset, der er løbet meget vand gennem åen siden og Moodle var ikke den samme som nu. Det var begrænset hvad vi fik lavet af lytteøvelser, men senere, engang efter Moodle var kommet på den anden (dvs. den nuværende) side af ver. 2, lagde jeg et ret omfattende stavekursus ind i quiz-modulet, der var et hav af lytteøvelser i. Du kommer ganske vist til at skrive lidt kode hvis du vil lave cloze-øvelser, men resultatet blev fint. Modulet dækkede på det tidspunkt ikke fuldt ud mine ønsker til spørgsmålstyper, men stort set. Har du prøvet hvor langt du kommer med quiz-modulet og spørgsmålsbanken?

Bente

PS: Ser lige at der er kommet en cloze-editor! Tag en snak med din Moodle-admin om det!

I svar til Bente Olsen

Ang: Lytteøvelser

ved Ruth Horak -

Hej Bente


Tak for svar, og ja, det er en gammel tråd - men jeg tænkte at det kunne være interessant at høre, hvordan det var gået og hvilke erfaringer med lytteøvelser du har gjort dig i mellemtiden.

Jeg har undervist i Sproglab i lang tid og vil derfor rigtig gerne arbejde mere med lyd i Moodle, så det er det næste, jeg vil lære...