Backup in Moodle

Backup in Moodle

door Jan Bouwma -
Aantal antwoorden: 17

Hoe kan ik in Moodle een backup maken van Moodle zelf en de database.

Wie kan dit helder uitleggen.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Bouwma

Re: Backup in Moodle

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Kijk eens in de moodledocumentatie bij upgraden. Daar staat uitgelegd hoe je een volledige backup maakt (vertaald, ook te vinden op je eigen site bij beheer, knop documentatie)

Aanvullend kun je elk vak automatisch laten backuppen via beheer, backup. Je kunt de bestanden in één map laten terecht komen, die je dan eventueel kunt downloaden of je kunt ze (standaard) laten terecht komen in de bestandenmap van elk vak.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Bouwma

Re: Backup in Moodle

door Hans de Zwart -

Beste Jan,

Ik kan het allicht proberen:
Eigenlijk bestaat Moodle uit drie delen:

  1. De Moodle systeembestanden. Dit zijn de PHP bestanden. Het is niet heel belangrijk om deze te back-uppen. Je kunt ze namelijk steeds weer opnieuw volledig downloaden.
  2. De Database. Deze is op een aantal manieren te backuppen:
    • Door gebruik te maken van een database beheerstool zoals PHPMyadmin. Exporteer van daaruit de database
    • Door een script te gebruiken en dat (eventueel met een cronjob) aan te roepen. Ik kan je db_backup aanraden.
    • Volgens mij in 1.2 ook door gebruik te maken van de automatische backup functionaliteit die in Moodle ingebouwd zit. Heb ik nog geen ervaring mee.
  3. De Moodle databestanden. Deze zijn het makkelijkst te backuppen door middel van een FTP client. Voor mensen die wat handiger zijn met servers (niet ik) is dat allemaal ook makkelijk te automatiseren.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.

Vr. groet, Hans de Z.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Bouwma

Re: Backup in Moodle

door Huib van Wees -
Hoi Jan,

Je kan in elke vak een backup maken, in de kolom beheer zit ook een backup optie.
Er wordt een zip bestand gemaakt met de door jouw ingestelde gegevens (krijg je te zien).
In Moodle 1.2 zit onder de configuratie van Moodle een automatische backup die alle vakken kan bakuppen (naar afzonderlijke zip bestanden).

Een backup kan terug gezet worden met de functie terugzetten, dit item is pas zichbaar als er een backup bestaat.

Hoopt dat dit je verder helpt, als je nog vragen hebt roep het in dit forum!

Mvgr.

Huib
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Huib van Wees

Re: Backup in Moodle

door Herman van Keulen -

Hallo,

Ik heb van een cursus een backup gemaakt. (Deze wil ik gebruiken om een andere cursus te laten importeren)
Deze wil ik terugzetten: ik krijg dan onderstaande  mededeling op het scherm of ik verder wil gaan ja of nee.
Ik klik op ja en dan wordt er weer een download gedaan.
Doe ik iets fout?

Herman

..........................................................................................................................

Je gaat een reservekopie terugzetten van:

backup-it5v-20042004-2251.zip

Op een later moment in dit proces heb je de keuze om deze backup toe te voegen aan een bestaand vak of om een compleet nieuw vak aan te maken.

Ben je er zeker van dat je dit wil terugzetten?

Ja      Nee

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herman van Keulen

Re: Backup in Moodle

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Krijg je niet de optie om die terug te zetten als nieuw vak (ik heb begrepen dat dat de bedoeling is)? Daarvoor moet je wel beheerder of vakaanmaker zijn.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Backup in Moodle

door Herman van Keulen -

Nee , helaas niet
Kan ik dat ergens instellen?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herman van Keulen

Re: Backup in Moodle

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers

Heel vreemd, als je sitebeheerder of vakaanmaker bent krijg je die optie tijdens het terugzetten.

Gebruik je nog een oude moodleversie ?

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op koen roggemans

Re: Backup in Moodle

door evelien roos -
Volgens mij moet je gewoon op ja klikken en krijg je daarna een venster met de keuze dat je de back up in een nieuw leeg vak wilt zetten of dat je het aan een bestaand vak wilt toevoegen waarbij je kan kiezen de bestaande data wilt verwijderen of behouden.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op evelien roos

Re: Backup in Moodle

door Herman van Keulen -

Ik klik op ja en dan krijg ik een downloadscherm.
Dat vind ik vreemd, omdat ik al een download heb.
De backupfile (zip) wordt dan weer overschreven.... maar ik zie geen vakje waar ik kan kiezen om aan een nieuw vak toe te voegen of aan een bestaand vak.

Ik gebruik Moodle 1.2

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herman van Keulen

Re: Backup in Moodle

door evelien roos -

Als ik in hetzelfde scherm als jij beschreef op ja klik krijg ik dit scherm.

Als ik klik op bestanden en je klikt terug zetten naast het backupzip bestand krijg ik eerst het scherm dat jij liet zien en als ik op ja klik krijg ik dus dit....

Bijlage naja.jpg
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op evelien roos

Re: Backup in Moodle

door Herman van Keulen -

Dank voor je antwoorden.

Ik krijg je scherm niet te zien. Mijn machine wil steeds de backupfile opslaan. Daar snap ik niets van omdat deze file er al staat. droevig

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herman van Keulen

Re: Backup in Moodle

door Herman van Keulen -

Beste mensen ,

Dank voor jullie reacties. Het probleem is opgelost: ik heb DAP op mijn computer geinstalleerd. Deze is bij de installatie in de browser geintergreerd. Op de een of andere manier wordt door moodle dan DAP geactiveerd.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Herman van Keulen

Re: Backup in Moodle

door koen roggemans -
Foto van Heel behulpzame Moodlers Foto van Hoofdontwikkelaars Foto van Moodle HQ Foto van Vertalers
Nu maak je me nieuwsgierig. Wat is DAP
Gemiddelde van de beoordelingen:  -