Cookies

Cookies

ved Bente Olsen -
Antal besvarelser: 2
Billede af Translators
På loginsiden er der et link til hjælpefilen cookies.html. I den står der
"Cookies

Two cookies are used by this site.

The essential one is the session cookie, usually called MoodleSession. You must allow this cookie into your browser to provide continuity and maintain your login from page to page. When you log out or close the browser this cookie is destroyed (in your browser and on the server).

The other cookie is purely for convenience, usually called something like MOODLEID. It just remembers your username within the browser. This means when you return to this site the username field on the login page will be already filled out for you. It is safe to refuse this cookie - you will just have to retype your username every time you log in." (kursiveret af mig)

Hvad betyder "to provide continuity" og "maintain your login from page to page", ved du det? Hvad er det egentlig den cookie gør?
I svar til Bente Olsen

Ang: Cookies

ved Kristian Nielsen -

Hej Bente.

Jeg skal prøve at gøre mit svar relativt kort, og starte bagfra.

Cookies er et begreb der dækker over en teknik til at webserveren kan bruge til at holde styr på hvilke browsere/brugere der ser på siden. Da hver bruger ikke har et unikt idnummer når de kommer til siden bliver serveren nødt til at give dem et unikt nummer, så den kan holde styr på dem, om de er logget ind osv.

Lidt som man førhen skulle på biblioteket. Man kom ind på bibloteket fra gaden uden noget unikt idnummer, fik et tilfældigt nummer på et lånerkort, fik besked på at opbevare lånerkortet, og så vise det når man skulle låne eller aflevere bøger, så i bibliotekets system afhang alle deres oplysninger (navn adresse, lånte bøger) på det nummer.

På samme måde får webbrowseren et unikt idnummer fra moodlesystemet et såkaldt SessionID der i moodles tilfælde har navnet MoodleSession (et idnummer der kun eksistere mens sessionen er i gang dvs. indtil man i praksis lukker broweseren). Browseren husker det idnummer og hver gang man går ind på en side efter at være logget ind så sender browseren idnummeret med, på samme måde som man skal vise lånerkortet. Serveren holder så øje med om det idnummers ejer er logget ind og har rettigheder til at se siden osv.

Ligesom man i praksis kan have lånerkort til flere biblioteker og man kun viser det lånerkort der hører til det bibliotek man er inde på, på samme måde kan browseren have flere sessionsID'er fra flere websites, og den sender så idnummeret med til det site den har fået det fra.

Hvis man forestiller sig en større virksomhed, så kunne man forestille sig at når man mødte om morgenen, så skulle man angive navn og adgangskode ved receptionen, så fik man et idkort, så man kunne låse op til sit kontor. Når man så gik hjem om eftermiddagen skulle man aflevere kortet, eller man kunne have det f.eks. en måned.

På samme måde kan serveren angive en levetid på cookien, hvis levetiden er 0 sek så eksistere cookien kun sålænge at browseren er åben. Det kaldes også en sessionscookie, og i moodles tilfælde med navnet Moodlesession. Den indeholder som sagt typisk et simpelt idnummer.

Den anden type cookie er det man normalt bare kaldes cookies. Det svarer til at medarbejderen får lov til at tage sig idkort med hjem, og ikke skal opgive navn og adgangskode hver dag. Det kan give nogle sikkerhedsmæssige risici, hvis der er nogle der får mulighed for at kopiere idkortet. 

På samme måde så er MoodleID cookien en cookie med en levetid på f.eks. 1 måned, så browseren bliver nødt til at gemme den i en lille tekstfil på harddisken. Så hvis man kikker i ens cookie bibliotek på harddisken kan man se de små tekstfiler der ligger til forskellige websites. Så serveren kan bede browseren om at huske f.eks. brugernavn og password, så næste gang man går ind på siden så finder browseren ud af at der er en cookiefil der hører til den side, sender informationerne med til serveren, der så har mulighed for at forudfylde f.eks. brugernavn og adgangskodefelterne, så man slipper for at skrive sit brugernavn og kode hver eneste gang.

Cookies og brugen af dem har været ret debateret, da det giver siden mulighed for at se om man har været inde på den før, og nogle føler det som overvågning, da man ikke bliver spurgt om man vil have cookien gemt. Der er også problemet med at de kan blive kopieret, forfalsket, og overtaget, men det afhænger lige så meget af andre sikkerhedsparametre. Der er nogle (efter min mening) paranoide folk der slår det fra (i browseren) da de ikke vil overvåges, men de fleste tillader det typisk. Man kan også slå det fra så browseren ikke kan gemme cookies, men godt kan huske sessionscookies, der jo ikke bliver gemt, så har moodle ikke noget problem. Hvis man slår sessionscookies fra er der stort set ikke nogle sider hvor man skal logge ind der fungerer, da det er den mest brugte form for identificering/tracking af brugere.

Så hvad betyder "You must allow this cookie into your browser to provide continuity and maintain your login from page to page".  ved du det?

Det kan være noget i stil med: "Din browser skal tillade cookies for at skabe sammenhæng og huske dit login fra side til side."

Eller måske lidt mere forståeligt: "Din browser skal accepterer cookies for at kunne håndtere brugere og huske hvem der er logget ind mens du bruger websiden". 

Jeg beklager at svaret blev lidt langt.

I svar til Kristian Nielsen

Ang: Cookies

ved Bente Olsen -
Billede af Translators
Hej Kristian
Tak skal du have for det lange svar. Jeg ville oversætte hjælpefilen, men kunne ikke få mig selv til at skrive at cookien vil "give kontinuitet og vedligeholde dit login fra side til side" og vidste ikke hvad jeg skulle skrive i stedet. Forklaringen er alligevel ikke helt ved siden af, kan jeg nu forstå, så der kommer nok snart en hjælpefil mere med en formulering der mere ligner din forklaring smiler
/Bente