Meedenken over Moodle in het VO?

Meedenken over Moodle in het VO?

door Hans de Zwart -
Aantal antwoorden: 22
Stichting Digischool en Stoas onderzoeken of het mogelijk is om het gebruik van e-learning op VO-scholen te bevorderen. Doel is om zoveel mogelijk drempels weg te nemen die op dit moment een goed gebruik van e-learning berlemmeren.

Onderzocht wordt of Moodle in combinatie met een open source auteursprogramma beschikbaar kan worden gesteld aan alle VO-scholen op zo'n manier dat alle technische drempels worden weggenomen. Naast het beschikbaar stellen van de software wordt ook nagedacht over het beschikbaar stellen van content, een standaard ingerichte omgeving voor het VO en een methodiek om e-learning te maken.

In het kader van dit vooronderzoek zijn wij op zoek naar VO-scholen die al gebruik maken van Moodle. Samen met hen willen wij definiëren wat de oplossing zou moeten omvatten en samen met hen willen wij kijken of zij een soort kopgroep in het VO zouden kunnen vormen.

Vul de vragenlijst in als jouw school hier ook aan zou willen meewerken.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Ger Tielemans -
Om welke auteurstaal gaat het? eXe? Reload?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Hans de Zwart -
Hoi Ger,

Ik neem aan dat het in ieder geval een auteursprogramma gaat zijn waarmee SCORM pakketten gemaakt kunnen worden. Zal dus inderdaad wel eXe of Reload worden. Op dit moment ken ik nog geen andere...

Waarschijnlijk heb jij er wel ideeën over. Heb je je al aangemeld?

Vr. groet,

Hans
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Frans Eerkens -

Hoi Hans,

Als het meezit wordt een onderzoeksaanvraag gehonoreerd over de volgende vraag:

Welke factoren beïnvloeden het tempo en de mate waarin een ELO een substantieel onderdeel wordt van het onderwijsproces op een school voor voortgezet onderwijs? Op welke wijze kan de implementatie van een ELO worden versneld? Is de mate van implementatie afhankelijk van het soort ELO dat wordt gebruikt (open source zonder commerciële ondersteuning)?

Zie ook de laatste bijdrage aan het Forum over Voortgezet Onderwijs, "Een goed begin?"

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door H Hak -

Ik vind het ijzig stil worden rondom de STOAS voornemens.
Ik was eigenlijk wel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek alsook de voortgang rondom de gebruikersvereniging.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op H Hak

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Christian Bokhove -
Ik ook, heb het formulier wel ingevuld.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Guido van der Waals -

Oké Christian dan doe ik dat ook maar.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Guido van der Waals

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Hans de Zwart -
Inmiddels hebben jullie met betrekking tot dit idee deze vervolgmail gehad...

Zie ik jullie de 21e?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Christian Bokhove -
Ik wil het wel maar moet formeel natuurlijk even toestemming vragen en SL. En 15 maart wil ik eigenlijk ook...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Ger Tielemans -

Mijn collega Jan Kouwenhoven (Het Stedelijk Lyceum) wilde zich nog aanmelden, maar de vragenlijst is alweer verborgen, ik zal hem een copie van de email doorsturen:

Beste Moodle-enthousiasteling,

Hartelijk dank voor het melden van je interesse in het meedenken met
Stoas en Digischool over Moodle in het Voortgezet Onderwijs.

Zoals eerder gemeld onderzoeken Digischool en Stoas de mogelijkheid om
e-Learning faciliteiten aan het VO aan te bieden. We willen daarbij meer
doen dan alleen software aanbieden. We willen verkennen wat de drempels
zijn voor het gebruik van e-learning en deze vervolgens zoveel mogelijk
wegnemen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan het implementeren van een
zoekmachine voor Edurep binnen Moodle, koppelingen met
schooladministratie systemen, opstellingen van implementatietrajecten of
andere aan-/toepassingen die handig/nodig zijn voor het onderwijs.
Het liefst doen we dit in de vorm van een project waarbij we subsidie
aanvragen om een aantal zaken met Moodle voor mekaar te krijgen (en die
zaken uiteraard in het Open Source domein laten).

Bij deze wil ik je uitnodigen voor een bijeenkomst op 21 maart van
14:00 - 17:00 (locatie wordt nog bekend gemaakt). Op die bijeenkomst
kunnen we het dan hebben over wat we met zo'n project zouden willen
bereiken en of jouw school aan zo'n project mee zou willen doen.

Om dit een effectieve bijeenkomst te laten zijn wil ik je vragen om
eens na te denken over de volgende vragen en jouw antwoorden op deze
vragen voor 1 maart naar mij terug te mailen. Wij zullen de antwoorden
gebruiken om de bijeenkomst goed voor te bereiden.

* Inrichting van Moodle voor het VO. Wat zou je nog willen doen? Welke
faciliteiten zijn daarbij nodig?
* Content. Aan welke content heb je vooral behoefte, heb jij zelf
content die voor anderen goed zou kunnen zijn?
* Auteursomgeving. Welke wensen/eisen heb je ten aanzien van een
auteursomgeving voor leermiddelen? Is dit een relevante vraag voor
scholen die Moodle gebruiken?
* Kennisnet ambassadeurs. Heeft jouw school al een kennisnet
ambassadeur (even checken...) en zo ja, heeft deze al een
subsidieaanvraag in kader van de regeling Professionalisering gedaan?

Hopelijk zie ik jullie allemaal op de 23ste en kunnen we dan snel
spijkers met koppen slaan.

Met vriendelijke groet,

Hans de Zwart


Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Ger Tielemans -

Omdat ik al met zoveel zaken bezig ben kom ik zelf niet. We verdelen de rollen. Ik wil hier wel de traditie herstellen om in open forums met elkaar over dit soort zaken van gedachten te wisselen.

Koppeling aan Edurep: ik had verwacht dat Stoas dat als bewijs van hun bekwaamheid op de conferentie in Ede had geshowed: de kennis en de techniek is voor hande, en de vaardige programmeurs zijn in huis: om daar subsidie over uit te smeren gaat met te ver, dat zien we al te veel.

Koppelen aan schooladministratie: probleem bij dit onderdeel is dat de tabellen die je in gradebook ziet virtuele tabellen zijn die pas door een gerichte opdracht, elke keer opnieuw, gegenereerd worden. In een van de volgende releases wordt dit veranderd. Het lijkt me verstandig daar op te wachten. 

Idem voor opzetten van invoeringstrajecten: dat is kennis die we tot nu toe gratis en zonder subsidie met elkaar delen. ..of je huurt een bedrijf in om als extern breekijzer voor elkaar te krijgen wat je zelf intern niet lukt: vergelijk het maar met het inhuren van bureau McKinsey als er weer personeel uit moet of bureau Hey als er de directie zelf meer wil gaan verdienen. Daar subsidie tegenaan gooien vind ik niet kies.

Waar dan wel krachten bundelen en subsidie binnehalen?

  1. Het samen inventariseren van succesvolle aanvullende modules en die upgraden voor de volgende releases, ik denk hier bijvoorbeeld aan:
    1. Boek
    2. appointment
    3. dialoog-met-docent (voor een op een coaching)

    4. resume-knop /start-knop,
    5. Door (IMS-archief),

    6. exercise(met criteriaset),

    7. image-slide-show,

    8. iPodcast,

    9. Jmol-resource,

    10. feedback-module

    11. vragenlijst met histogrammen en kruistabellen analyse

    12. flash

    13. foto-gallery

    14. interne mail (gebruik ik onder de naam groeps-memo's),

    15. afspraak-scheduler

    16. leerlingkrantje(netpublish)

    17. Interne-opdrachten-catalogus (IMS-repository waar docent snel een oefening uit het schoolarchief kan inplaken),

    18. project als activiteit

    19. cursus/module-certificaat-afdruk-module (inclusief grades)

  2. Het samen inventariseren uitbreiden en beheren van blokken:
    1. diverse klokken

    2. interne mails

    3. learning resource-blok

    4. live stats

    5. multimovie-blok

    6. my files (prive bestanden, ook thuis)

    7. gantt-chart blok

    8. mijn portfolio-blok

    9. quickmail

    10. sidebar-blok (in plaats van nulkaart)

    11. CMS-menu-blok

    12. GISMO (cijferanalyse)

    13. export resources to repository

    14. gewenste cursus

    15. Google api

    16. Webster api

    17. (engels) vertaal blok

    18. HTML-export

    19. Vistors-hit-map

    20. Infoboxen voor locaties

    21. layout (snelle cursus shuffle)

    22. Loesje uitspraken caroussel

    23. Lokaal reservering (wij koppelen hier een ander PHP-programma)

    24. random foto gallery

    25. schoolinfo

    26. zoeken op LeerObject Informatie

    27. timetable

    28. waiting for grading blok

    29. teacherplan blok (competentielijst)

    30. (eigen) taalhulp/uitspraak-blok,

    31. vraag het de (docent/)beheerder blok

    32. Je kunt ook vrij gemakkelijk schooleigen informatiekanalen in een blok aanbieden: er is een stap-voor-stap handleiding die dat goed uitlegt, maak daar een Nderlandse lesbrief van..
  3. Het ontwikkelen en/of uitbreiden van nieuwe modules die aansluiten bij Nederlandse onderwijsconcepten: een van de belangrijkste zaken die in de huidige ELO's ontbreekt, is dat de leerling zelf een stappenplan kan uitzetten met afspraken met zijn begeleider en op te leveren tussenprodukten. Er is nu op Moodle.org een module Thesis, die op dat laatste na alles doet. (Het zat in het plan maar is als studentenproject geeindigd: adopteren we dit?)
  4. Het ontwikkelen van nieuwe generale modules: Ik heb hier nog steeds een hartewens liggen: een scherm opgedeeld in twee kolommen waar de docent twee modules naast elkaar kan plaatsen: bron + forum, boek + wiki, wiki + evlauatie-forum.
  5. Het inventariseren van varianten op de cursusformaten week, social, topic:
    1. Er is een heel mooi formaat project, maar daarvan is de code gebroken in versie 1.7 (please, please!!)
    2. ik heb een dagformaat ipv een wekformaat
    3. er zijn reverse week-formaten (Bernard Boucher)
    4. ....
  6. Portfolio, aansluitend op NL: er zijn diverse onderdelen die qua basis al werken maar net de front-end presentatie en onderdelen als 360 graden missen...  
  7. en dan de wereld van fine-tuning...
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Christian Bokhove -

Koppeling aan Edurep:
Ik had verwacht dat kennisnet dit zou faciliteren en niet enkel subsidie geven aan een project met Teletop daarin.

Koppelen aan schooladministratie: In een van de volgende releases wordt dit veranderd. Het lijkt me verstandig daar op te wachten.
Mij ook, de vraag blijft hoe wenselijk totale integratie is.

Idem voor opzetten van invoeringstrajecten: dat is kennis die we tot nu toe gratis en zonder subsidie met elkaar delen. ..
Niet met subsidie, dat doet kennisnet al te veel > trajecten met gemeenschapsgeld en als deelnemers commerciële partijen, om na afloop tegen betaling te kunnen gebruiken...

  1. DOOR, Quiz-module >> RQP/QTI, koppeling Computer Algebra Systeem

  2. Portfolio, Eldvo ontwikkelingen in de gaten houden
    Eigenlijk wel allemaal....

  3. Er is nu op Moodle.org een module Thesis, die op dat laatste na alles doet. (Het zat in het plan maar is als studentenproject geeindigd: adopteren we dit?) Ja!!!!
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Hans de Zwart -
Hoi Ger,

Jan kan zich nog steeds aanmelden via de volgende link:
http://www.hansdezwart.info/onderzoek/index.php?sid=1
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Christian Bokhove -
Nog even een kritische kanttekening (zo kennen jullie me weer). Laten we er voor waken dat de enthousiaste Moodle gemeenschap al het denkwerk doet voor een commercieel bedrijf, gelijk het APS verhaal.

Hans, kun je me vertellen waarom deze vragen eigenlijk niet gewoon meegenomen worden bij de oprichting van de gebruikersvereniging. Deze had dan de resultaten kunnen meenemen naar STOAS (die er toch al bij zit) of eventueel andere toekomstige Moodle-diensten aanbieders (Solin of zo)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Hans de Zwart -
Hoi Christian,

Kritische kanttekeningen zijn natuurlijk altijd welkom en als school moet je inderdaad waken voor de commercie (in het algemeen wel...). Er is overigens wel een wezenlijk verschil tussen APS en Stoas. Als Stoas geld verdient aan Moodle, dan is dat goed voor Moodle omdat een substantieel gedeelte van die omzet terugvloeit naar Moodle.com en daar besteed kan worden aan het verbeteren van het product. Daarnaast hoopt Stoas natuurlijk ook aan de Moodle-code wat zaken aan te passen zodat het (nog!) beter past in Nederland. Door de GPL kunnen scholen erop rekenen dat ze daar (kosteloos) gebruik van kunnen maken.

Op dit moment zijn de "Nederlandsetalige Moodle Gebruikersvereniging" en "Meedenken met Stoas en Digischool over Moodle in het VO" twee verschillende zaken. Er zijn voor mij twee redenen waarom dit zo is:
1. De gebruikersvereniging is er pas halverwege maart en de contacten tussen Digischool en Stoas zijn er al wat langer.
2. Het meedenken over Moodle in het VO is vrij specifiek: alleen gericht op het VO. Persoonlijk zou ik het jammer vinden als de Moodle gebruikersvereniging zich alleen maar zou richten op het VO. Wat mij betreft moet het breder...

Ik zal je hier wel snel over spreken vermoed ik?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Pieter van der Hijden -

Een bedrijf dat Moodle-diensten levert doet dat in de regel tegen betaling. Zoiets gebeurt op basis van overeenstemming tussen klant en leverancier. Daar moeten we niet moeilijk over doen. Je bent niet verplicht om klant te zijn en je kunt altijd een ander zoeken die het beter en/of goedkoper doet.

Daarnaast kan een bedrijf natuurlijk ook allerlei dingen zonder betaling doen voor de Moodle-community en/of vereniging: vergaderruimte ter beschikking stellen, lezingen aanbieden, enz. Dat kan een bedrijf om allerlei redenen doen: goodwill, relatienetwerk onderhouden, zelf goed geïnformeerd zijn enz. Het bedrijf heeft daar indirect en op termijn mogelijk commerciëel voordeel bij, maar het directe nut voor de community staat voor op. Ik denk dat we als community met dergelijke bijdragen alleen maar blij kunnen zijn.

Ingewikkeld wordt het als we de commerciële activiteiten van een Moodle-partner gaan "rechtpraten" door te wijzen op een substantiëel bedrag dat naar Moodle.com zou vloeien. Een Moodle-partner krijgt van Moodle-eigenaar moodle.com bepaalde commerciële voordelen (recht op logo-gebruik, vermelding als partner op moodle.com site, enz.). Daar staat tegenover dat een Moodle-partner ongeveer 10% van de omzet aan Moodle.com hoort af te dragen (Martin Dougiamas, Moodle Moot 2006). Het partnerschap is dus een commerciëel contract tussen twee commerciële partijen. De afdracht betekent inkomsten voor Moodle.com (niet Moodle.org). Het zijn dus inkomsten voor een commerciëel bedrijf en hoe dat bedrijf daar mee omgaat daar hebben we geen zicht op en ook niets over te vertellen.

Wat mijn eigen positie betreft: ik lever onder andere Moodle diensten tegen betaling (adviezen, trainingen), maar ben geen officiële Moodle-partner. Daarnaast lever ik als vrijwilliger bijdragen aan de community, stel ik mijn cursusmateriaal vrij beschikbaar onder Creative Commons licentie en werk ik graag mee aan een onafhankelijke Moodle gebruikersvereniging.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Susan Walther -

Ha Pieter,

Ik ben een paar maanden begonnen op mijn school.
De trainingen doe ik tijdens mijn tussenuren vaak een op een op school.

Ik ben benieuwd naar jouw Creative Commons cursusmateriaal.
Is dit vrij te downloaden? Zou me mogelijk een hoop werk schelen.

gr Susan

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Susan Walther -

Hoi Hans,

Ik zie ergens de 15de, de 21ste en de 23ste staan. Kun jij mij vertellen welke datum het gaat worden en waar het is?

Groetjes,

Susan

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Susan Walther

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Hans de Zwart -
Hoi Susan,

Even voor de duidelijkheid:

Donderdag 15 maart
Oprichting van de Nederlandstalige Moodle gebruikersvereniging.
Locatie: Stoas, Wageningen
Aanmelden

Woensdag 21 maart
Meedenken met Stoas en Digischool over Moodle in het VO.
Locatie: Minkema College, Woerden
Aanmelden

Hopelijk is het zo duidelijk! glimlach
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door trudy k -

voor 1 maart inhoudelijke input geven is nu wat kort dag ivm de huidige krokosvakantie. Samen met mijn college jef schillemans (docent /ict coordinator ) zijn wij de actieve Moodle beheerders en komen graag op de 21e naar woerden.

Wij zijn nog niet zover dat we om enorm veel extra functionaliteit zitten te springen. De lijst van Ger tielemans en ook de wensen van christian bokhoven zijn me gewoon te technisch. De gemiddelde docent (bij ons tenminste) zit hier helemaal niet om te springen. Ik geloof ook niet dat veel extra functionaliteit veel toevoegt aan de kracht van Moodle, zeker niet om de beginnende en de gemiddelde gebruiker enthousiast te maken en houden voor Moodle. Eerder omgekeerd.
Samenwerking is wel iets wat onontbeerlijk is. En meer toesnijden op het Nederlandse Onderwijs, en daarom heb ik mij hiervoor aangemeld.  

De portfolio module van Matt Oquist is wel iets wat we nu willen gaan gebruiken. In de pas geinstalleerde versie 1.6.4. draait het nu, maar ik moet het nog (uitgebreid) testen. Het ziet er tenminste hoopvol uit. Vorig jaar moesten we ons behelpen met webmappen alszijnde een portfolio.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op trudy k

Re: Meedenken over Moodle in het VO?

door Christian Bokhove -
Ik moet zeggen dat mijn wensen ook door twee petten worden ingegeven: als -ik noem het maar gevorderde- moodle gebruikende wiskunde/informatica docent, en als ict-coordinator/beheerder. In die laatste hoedanigheid kan ik het redelijk met je eens zijn. Zij echter opgemerkt dat er faciliteiten zijn die weinigenn kennen, maar toch juist goed voor samenwerking zijn. Bijv. de DOOR repository, een bronnenbank waarmee goed lesmaterialen kunnen worden uitgewisseld.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -