Demonstratie/ Introductie Moogle

Demonstratie/ Introductie Moogle

door Bas Eisenga -
Aantal antwoorden: 7

Ik ben hier nieuw en ook heb ik pas sinds een week gehoord van opensource leeromgevingen als Moodle en Sakai. Fascineert me zeer maar ik weet er nog vrijwel niets van. Ben op zoek naar introductie/ demonstratie/ lezing door iemand die dergelijke programma's overziet en je even op weg helpt met de eeerste stappen. Bestaat dat ? Zijn er wellicht demonstraties (bijv. in de vorm van screencast of i.d.) op internet ?) Ik heb nu moodle gedownload maar weet niet hoe ik het aan de praat moet krijgen. Lees in een bijlage over hoe e.e.a. te installeren allemaal erg ingewikkelde dingen over SQL databases, PHP etc. Weet echter niet of nauwelijks wat dat allemaal is en heb geen idee waar te beginnen. Hoe begin je aan zo'n ingewikkeld en omvangrijk nieuw onderwerp zonder te verdwalen of te verzuipen ? Of moet je om iets met Moodle te kunnen doen, daar een halve programmeur voor zijn en is dat misschien helemaal niet voor leken weggelegd ? 

M.a.w. graag advies hoe het beste even snel en effectief een overview te krijgen.

Bij voorbaat hartelijk dank !!

Bas Eisenga

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bas Eisenga

Re: Demonstratie/ Introductie Moogle

door Pieter van der Hijden -

Op http://moodle.org/course/category.php?id=2 vind je enkele Moodle demonstratiecursussen. Ook de Moodle school in Nieuw Zeeland is een bezoekje waard: http://www.moodle.school.nz/.

Het installeren van Moodle op een server kun je het beste aan een systeembeheerder overlaten. Doorgaans zijn zij heel tevreden over de helderheid van de instructies en het gemak van de installatie. Zij installeren dan Apache, MySQL, PHP en uiteindelijk de Moodle scripts zelf. Zodra je dan de Moodle startpagina opent, zet Moodle zelf de installatie nog een tijdje voort.

Je kunt Moodle (en al die andere zaken) ook op je eigen PC of laptop installeren. Het voordeel daarvan is dat je niet online hoeft te zijn om Moodle te gebruiken én dat je alle zeggenschap over het systeem hebt. De installatie richtlijnen hiervoor zijn echter vrij cryptisch. Als je daar niet je hobby van wilt maken, kun je ook hiervoor het beste een systeembeheerder vragen. Die doet dat in vijf minuten.

Als je over een draaiend Moodle systeem beschikt hoef je beslist geen programmeur te zijn om er mee te kunnen werken. Je moet wat gebruikers aanmaken in de rollen administrator, course creator, course editing teacher, non editing teacher, student. Vervolgens kun je een lege cursus aanmaken. Basisregel: geef bij alle vragen die je niet helemaal begrijpt het default antwoord.

Je cursus startpagina bestaat uit drie kolommen. In de rechter en linkerkolom komen ondersteunende informatieblokken. In de middelste kolom komt de eigenlijke inhoud van je cursus. Deze is opgebouwd uit secties met in iedere sectie een door jou te bepalen mix van resources en learning activities.

In bijgaand schema zie je een overzocht van de information blocks, resources en learning activities die zoal mogelijk zijn. Als je nu in de Documentation op moodle.org bij Teacher gaat kijken vind je over elk van deze begrippen nadere informatie (NL en EN). Beknopte helpteksten zitten ook in je eigen Moodle systeem.

Succes!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: Demonstratie/ Introductie Moogle

door Bas Eisenga -

Hallo Pieter,

hartelijk dank voor je uitgebreide informatie.

Daar kan ik zeker verder mee.

Alleen vroeg ik mij nog af of het ook mogelijk is om ergens een live demonstratie of lezing bij te wonen om even goed een idee/ beeld te krijgen van wat Moodle is en kan.

Kun je me dat zeggen ?

Groet,

Bas

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bas Eisenga

Re: Demonstratie/ Introductie Moogle

door Lieve De Sutter -

Om echt kennis te maken met Moodle lijkt mij de versie van "Moodle onderweg" heel geschikt; die installeert elke leek  zelf op zijn computer (zelfs ik!) glimlach. Kris vertaalde de nieuwste versie; die vind je hier! Met de instructies die verder nog in dat forum staan kan je waarschijnlijk wel aan de slag?

Bij ons op www.sgi-elo.be kan je inloggen als gast en de demo bekijken; dan krijg je zeker al een beeld van de mogelijkheden!  Uiteraard kan je ook altijd een kijkje nemen op bestaande Moodlesites, al zijn die meestal afgeschermd! Maar, daar kan je dikwijls ook wel een account vragen. Succes!

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Lieve De Sutter

Re: Demonstratie/ Introductie Moogle

door Bas Eisenga -

Hallo Lieve,

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik heb inmiddels op de site van sgi en bekeek de demo. Ik begin inderdaad een beetje een idee te krijgen van wat Moodle precies is. Toch zou ik ook graag ergens een keer een live demonstratie/ voordracht over Moodle meemaken om even een goede start te maken en niet eindeloos op internet te hoeven surfen om alle losse fragmentjes over Moodle die ik tegen kom zelf te integreren tot een goed en reeel beeld. Of misschien is er wel ergens een powerpoint presentatie met geluid of een screencast over Moodle beschikbaar ? Of een demonstratie D-Rom ?

Groet,

Bas

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bas Eisenga

Re: Demonstratie/ Introductie Moogle

door Pieter van der Hijden -

Bas vraagt m.i. heel concreet om een voorlichtingsbijeenkomst. Juist om dit soort vragen te beantwoorden zou het goed zijn als we een lokale Moodle-gebruikersvereniging zouden hebben. Een nieuweling heeft dan een adres waar hij/zij zich toe wenden kan, de vereniging zou een paar maal per jaar een voorlichtingsbijeenkomst kunnen houden en op evenmenten een stand neer kunnen zetten. Misschien zijn er dan wel vrijwilligers te organiseren die tijd hebben om het land in te trekken voor demo's. Vorig jaar was er wat discussie over het oprichten van een dergelijke vereniging. Wie weet hoe het daar mee staat?

Misschien kan een workshop "Zelf aan de slag: ontwikkel vandaag uw eigen online cursus" die ik op het 8e nationale e-learning-congres geef interessant zijn (Nieuwegein, 15 februari 2007). Ik gebruik daar Moodle bij. Voor meer info zie: http://www.e-learningcongres.nl/15februari.html.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Pieter van der Hijden

Re: Demonstratie/ Introductie Moogle

door Bas Eisenga -

Ik heb die site van de workshop op 15 febr. bekeken en dat is inderdaad exact wat ik zoek.

Alleen helaas ben ik op dat moment in het buitenland.

Maar als je die workshop ooit weer ergens geeft (bijv. in het noorden des lands) dan zou ik die heel graag bijwonen.

Is er een plek op internet die ik in de gaten kan houden wat data en plaats betreft ?

Bas 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Bas Eisenga

Re: Demonstratie/ Introductie Moogle

door Pieter van der Hijden -
Er lopen wel wat gesprekken voor meer van dergelijke workshops, maar ik heb nog geen harde data. Ik zal het t.z.t. wel melden in dit forum.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -