Dare to share

Dare to share

by John Harald Gartland -
Number of replies: 7
Picture of Translators
Vi liker delingsperspektivet i Moodle, derfor hvis det er noen som har lyst til å installere Moodle på egen server, men ikke har lyst til å gå løs på det alene, kan vi bistå. Uten betaling så langt det er pedagogisk mulig og faglig forsvarlig.

Forutsetningen er at vi fortsetter å dele på den kunnskapen vi tilegner oss, slik at vi sammen kan gjøre elevene våre mer digitalt kompetente...

Bare ta kontakt!

mvh
John Harald
In reply to John Harald Gartland

Re: Dare to share Språkpakker

by John Steinar Bildøy -
Hei!

Jeg er i ferd med å sette opp en ny moodle på www.haldenfriskole.no/moodle men får ikke lagt til språkpakkene i http://www.haldenfriskole.no/moodle/admin/langimport.php

Jeg velger språk og legger dem til her:
Available language packs
English (en)

Afrikaans (af)عربي (ar)БеларуÑÐºÐ°Ñ (be)БългарÑки (bg)Bosanski (bs)Català (ca)ÄŒeÅ¡tina (cs)Dansk (da)Deutsch - Du (de_du)Deutsch (de)Ελληνικά (el)Español - Argentina (es_ar)Español - Mexico (es_mx)Eesti (et)Euskara (eu)Ùارسی (fa)Suomi (fi)Filipino (fil)Français - Canada (fr_ca)Français (fr)Gaeilge (ga)Galego (gl)ગà«àªœàª°àª¾àª¤à«€ (gu)עברית (he)िहनà¥à¤¦à¥€ (hi)Hrvatski (hr)Magyar (hu)Indonesian (id)Íslenska (is)Italiano (it)日本語 (ja)ქáƒáƒ თული (ka)Khmer (km)ಕನà³à²¨à²¡ (kn)한국어 (ko)Laotian (lo)Lietuvių (lt)LatvieÅ¡u (lv)MÄori - Tainui (mi_tn)MÄori - Waikato (mi_wwow)മലയാളം (ml)Bahasa Melayu (ms)Nederlands (nl)Norsk - nynorsk (nn)Polski (pl)Português - Brasil (pt_br)Português - Portugal (pt)Română (ro)РуÑÑкий (ru)Sinhala(සිංහල) (si)SlovenÄina (sk)Slovenščina (sl)Samoan (sm)Soomaali (so)Shqip (sq)СрпÑки (sr_cr_bo)СрпÑки (sr_cr)Srpski (sr_lt)Svenska (sv)Tamil (ta)Thai (th)Tagalog (tl)Tongan (to)Türkçe (tr)УкраїнÑька (uk)Vietnamese (vi)简体中文 (zh_cn)正體中文 (zh_tw)

men ingenting skjer. Skulle hatt inn Norsk og Spansk.

Hvorfor skjer det ikke noe mon tro?


In reply to John Steinar Bildøy

Svar: Re: Dare to share Språkpakker

by Alf Martin Johnsen -
Picture of Translators

Det er trolig en feil i dns-oppslag på serveren, hvor haldenfriskole sin Moodle er installert. I filen langimport.php brukes et oppslag til "download.moodle.org". Kan derfor godt hende serveren din ikke er satt opp slik at oppslaget går som det skal. Jeg ville nok sjekket dns-innstillingene før noe annet.

Alf Martin

Attachment Lang_error.jpg
In reply to Alf Martin Johnsen

Re: Svar: Re: Dare to share Språkpakker

by John Steinar Bildøy -
Det virker som om filene er lastet ned og ligger i mappe:

moodledata/lang/

Der ligge alle listet opp, mens det i

html/moodle/lang bare ligger engelske pakker.
In reply to John Steinar Bildøy

Svar: Re: Svar: Re: Dare to share Språkpakker

by Alf Martin Johnsen -
Picture of Translators

Det er faktisk korrekt! I moodle/lang skal det bare ligge de to originale engelske språkpakkene. Alle egendefinerte tillegg havner i moodledata/lang. En meget smart måte å gjøre det på for å kunne beholde egne språk ved senere oppgraderinger. Du skal ved vellykket installering få en bekreftelse på at nedlastingen gikk fint. Deretter kan du oppdatere nettleseren din (F5) og se på språkvalgene du nå har fått.

Alf Martin

In reply to Alf Martin Johnsen

Svar: Re: Svar: Re: Dare to share Språkpakker

by John Steinar Bildøy -
I adminmenyen language packs merker jeg et språk for så å velge "Install selected language pack.

Da forsvinner språket fra "Available language packs", men dukker ikke opp i "installed language packs". Ny mappe ligger imidlertid i mappen moodledata/lang

... så nå har jeg også en dansk pakke der...

Må moodleserver restartes på en måte?
In reply to John Steinar Bildøy

Svar: Re: Svar: Re: Dare to share Språkpakker

by Alf Martin Johnsen -
Picture of Translators

Det trengs ingen restart, språkpakkene er tilgjengelige umiddelbart. Prøv å gå inn i profilen din og skift språk der. Hvis ikke språkvalgene er kommet med i listeboksen for språk, så sjekk om det er satt begrensninger for gyldige språk i installasjonen. Det ser du under Administrasjon; Språk; Innstillinger for språk. Feltet for "langlist" kan godt være tomt for å få med senere tillegg.

Alf Martin

In reply to Alf Martin Johnsen

Svar: Re: Svar: Re: Dare to share Språkpakker

by John Steinar Bildøy -
Jeg kan ikke velge andre språk enn engelsk under min profil.

Language settings sier:

Default language lang English (en)
Choose a default language for the whole site. Users can override this setting later.
Display language menu langmenu
Choose whether or not you want to display the general-purpose language menu on the home page, login page etc. This does not affect the user's ability to set the preferred language in their own profile.
Languages on language menu langlist
Leave this blank to allow users to choose from any language you have in this installation of Moodle. However, you can shorten the language menu by entering a comma-separated list of language codes that you want. For example: en,es_es,fr,it
Cache language menu langcache
Cache the language menu. Saves a lot of memory and processing power. If you enable this, the menu takes a few minutes to update after you have added or removed languages.
Sitewide locale locale
Choose a sitewide locale - this will override the format and language of dates for all language packs (though names of days in calendar are not affected). You need to have this locale data installed on your operating system (eg for linux en_US.UTF-8 or es_ES.UTF-8). In most cases this field should be left blank.