Moodle als begeleidingstool voor zieke leerlingen

Moodle als begeleidingstool voor zieke leerlingen

door Wijnhold Bolt -
Aantal antwoorden: 5
Is er ervaring met het gebruik van moodle om (langdurig) zieke leerlingen te begeleiden?
Ik wil eigenlijk één cursus/vak voor een zieke leerling aanmaken, waar docenten opdrachten/toelichtingen ed kwijt kunnen. De leerling moet bij alle opdrachten kunnen, maar de ene docent mag niet bij het blok van de andere docent kunnen.
't Is eigenlijk de omgekeerde structuur van een gewone cursus, maar dan wel met aanpassing van rechten en dergelijke.
Klinkt wat ingewikkeld en is het misschien ook wel, daarom maar even een voorbeeld:

Maartje is ziek.
Er wordt voor haar een cursus aangemaakt met haar docenten frans en scheikunde (en alle ander vakken die ze heeft).
De docent frans heeft een blok (of meerdere) waar opdrachten voor haar staan. Maartje maakt de opdrachten en stelt vragen aan haar docent. De docent frans reageert op haar vragen.
Datzelfde voor de docent scheikunde.

Is het mogelijk moodle op deze manier in te richten?
Ik kan er wellicht een grassroots subsidie voor krijgen, maar ik wil dit, zo mogelijk, graag in een groter verband (doen) ontwikkelen en als als blok in moodle ter beschikking stellen.

Wijnhold
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Wijnhold Bolt

Re: Moodle als begeleidingstool voor zieke leerlingen

door Christian Bokhove -
In Moodle 1.7 kan de rechtenstructuur misschien gebruikt worden om opdrachten selectief zichtbaar te maken.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Christian Bokhove

Re: Moodle als begeleidingstool voor zieke leerlingen

door Wijnhold Bolt -
Ik heb maar één leerling en verschillende docenten en als Maartje een opdracht inlevert voor frans, mag niet de docent scheikunde die kunnen zien/beoordelen.
Groepen verschillende rechten geven, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar om docenten in één cursus per blok rechten te geven???
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Wijnhold Bolt

Re: Moodle als begeleidingstool voor zieke leerlingen

door Ger Tielemans -

Waarom ben je bang dat de docent scheikunde zich met Frans gaat bemoeien?

We maken voor LOOT-leerlingen die bijvoorbeeld op Zwitserse bergen gaan skieën één cursus aan voor die leerling, gewoon in week-formaat, waar elke docent "zijn spul" op de weekkaarten zet.

We hebben ook een VMBO afdeling waar docenten dit ook doen voor grote groepen leerlingen wanneer ze de AVO-vakken bij de beroepsvakken integreren. Hier hebben docenten wel last van teveel leerlingen zien:

  • In sommige scherm-tabellen en screendumps (Excel) hebben we de kolom groepscode ingevoerd voor het sorteren. (coed komt via LDAP uit de administratie: we gebruiken hiervoor het bestaande veld department.
  • We combineren dit met de oude patch van Gustav Delius voor Grades. (zie CVS moodle.org) Met dat alternatief voor grades kun je extra kolommen toevoegen aan de cijferlijst van de leerling (Zie bijgevoegde HTML-help-file)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Wijnhold Bolt

Re: Moodle als begeleidingstool voor zieke leerlingen

door Lieve De Sutter -
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat het moet kunnen als je in de cursussen een groep maakt met als enige leerling Maartje?
Ik dacht ook aan een koepelcursus, maar dat lijkt mij minder aangewezen?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Lieve De Sutter

Re: Moodle als begeleidingstool voor zieke leerlingen

door Wijnhold Bolt -
Daar zit ik ook al aan te denken, Maartje maakt dan als groep deel uit van de afzonderlijke cursussen van iedere docent en heeft als zodanig toegang tot de bronnen die door de docent voor de hele klas beschikbaar worden gesteld.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -