E-mail vanuit Moodle

E-mail vanuit Moodle

door André Poot -
Aantal antwoorden: 10
Het is mij tot op heden niet gelukt om succesvol vanuit Moodle een e-mail te sturen aan mijn cursisten. Telkens krijg ik na het controleren en verzenden de foutmelding dat één of meer curisten het bericht niet hebben ontvangen. In de praktijk blijkt dan dat niemand een mail heeft gehad. Mijn instellingen in Moodle heb ik als bijlage hierbij gedaan.

Graag hoor ik of iemand een tip heeft.

André.



Bijlage SNAG-0001_10-11-2006.jpg
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op André Poot

Re: E-mail vanuit Moodle

door Peter-Anne Wissema -

Ik heb net ge-upgrade naar versie 1.7 (wel erg wennen). Daarbinnen kun je een gewoon bericht sturen naar alle leerlingen van een groep.

Leerlingen bij ons starten Moodle regelmatig op, en zien dan dat ericht ook gelijk.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: E-mail vanuit Moodle

door André Poot -
Het gaat in mijn geval om een groep docenten die ik een cursus geef, om hen te intorduceren in/enthousiasmeren voor gebruik ik Moodle. Deze collega's hebben de neiging om alleen op Moodle te kijken op het moment van de cursusdag. Een mailtje sturen is dan wat sneller....knipoog
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op André Poot

Re: E-mail vanuit Moodle

door Rob Delissen -

De server waarop Moodle staat moet voor het versturen van email connecties kunnen opzette met hetzij een smtp server, of rechtstreeks met Internet.

Als er een firewall tussen staat kan die dicht staan.

In het gebruikersprofiel moet ook een geldig emailadres staan.

Wellicht werkt de mailfunctie van Moodle gewoon, maar kan de onderliggende server de mail niet afleveren.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Rob Delissen

Re: E-mail vanuit Moodle

door André Poot -
Bedankt voor deze tips. Ik zal in ieder geval contact opnemen met de beheerder van onze webserver en firewall om dat spoor te onderzoeken.

Toch weet ik nog niet of dat het is. Als iemand zich aanmeldt krijgt hij/zij n.l. wel netjes een mailtje. Maar misschien doe ik iets anders verkeerd?

Als ik aan de hele groep deelnemers een e-mail wil versturen kies ik onderaan de deelnemerslijst de optie 'selecteer alles', vervolgens maak ik de keuze 'voeg toe/stuur bericht', typ mijn boodschap, klik op 'preview' en tot slot op 'send'. Nu zul je altijd zien dat het vanavond tot twee keer toe goed gaat al wordt er geen mail verstuurd maar een intern 'Moodle berichtje'.

André.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op André Poot

Re: E-mail vanuit Moodle

door Peter-Anne Wissema -
Als het goed, kan er na verloop van tijd van een moodleberichtje een mail verstuurd worden. Dat stimuleert mensen ook om regelmatig naar moodle te gaan
grijns
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Peter-Anne Wissema

Re: E-mail vanuit Moodle

door André Poot -
Tot nu toe heb ik één keer gemerkt dat collega's reageren op zo'n vertraagd berichtje toen iemand een bijdrage aan een forum in z'n mailbox kreeg. In de andere berichtjes stonden redelijk prikkelende mededelingen maar die zijn vermoedelijk niet aangekomen.

Er blijkt geen blokkade tussen Moodle en Internet te zitten. Het staat op onze webserver en die kan gewoon met Internet 'praten'.
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op André Poot

Re: E-mail vanuit Moodle

door Ger Tielemans -
In dat eerste veld heb je toch wel de email host ingevuld? zoiets als mail.csdehoven.nl of zo (vraag aan je admin)
Bijlage toegang068.png
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: E-mail vanuit Moodle

door Jos Everts -
Ik heb net hetzelfde probleem. Berichtjes worden wel intern via moodle verstuurd, maar worden nooit doorgestuurd naar een e-mailadres. Het werkt niet, noch als de smtp-velden leeg zijn, noch als ik er de e-mailgegevens van mijn internetprovider invul. Ik heb dit zowel geprobeerd als met de gegevens van mijn abonnement bij telenet, als met de gegevens van de school bij scarlet.
Met ingevulde e-mailgegevens krijg ik deze foutmelding:
ERROR: SMTP Error: The following recipients failed: jos.everts@devuurvogel.be
Met de smtp-velden leeg, krijg ik deze foutmelding:
ERROR: Could not instantiate mail function
Onze Moodle wordt gehost door alphamegahosting.com

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jos Everts

Re: E-mail vanuit Moodle

door Ger Tielemans -

De beheerder moet - los van Moodle - een mailserver installeren en vervolgens aan jou doorgeven wat je moet invullen bij de velden die je in mijn laatste bericht leeg ziet. (Soms is alleen SMTP genoeg, soms moet je ook user en pw invullen.)

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jos Everts

Re: E-mail vanuit Moodle

door Kris Gonnissen -

Ik heb net even met "Moodle voor onderweg" (1.8) vanop mijn thuispc een mailtje verstuurd, en dat komt wel aan.
Mijn internetprovider is Scarlet, en ik heb dan ook de smtp-gegevens van mijn Scarlet-e-mailadres ingevuld.

Gewoonlijk is het wel zo, dat providers als Telenet of Scarlet niet toelaten dat hun SMTP-servers gebruikt worden, wanneer je NIET via hen op het net bent.  Thuis zal je dus je Telenetgegevens moeten gebruiken, en op school die van Scarlet.

Bijlage smtp.jpg
Gemiddelde van de beoordelingen:  -