Veranderingen worden niet geaccepteerd.

Veranderingen worden niet geaccepteerd.

door Jan Koen -
Aantal antwoorden: 4

Vreemde zaak: alles werkt, maar veranderingen in cursuspagina's worden niet geaccepteerd. En zelfs als de betreffende pagina verwijder, komt deze nog in beeld. Ik heb bij mij weten alles geprobeerd: via filezilla uploaden, via DirectAdmin uploaden, via Moodle uploaden. Alleen als ik in Moodle de naam van de betreffende pagina verander, wordt de veranderde pagina met de nieuwe naam geaccepteerd. Ik dacht slim te zijn door vervolgens de naam weer naar de originele naam te veranderen, maar prompt kreeg ik weer mijn oude pagina, die zonder de veranderingen, weer in beeld. Terwijl deze pagina bij mijn weten niet meer bestaat... (Ook in in DirectAdmin niet.) Uren ben ik aan het zoeken geweest naar een oplossing. Zucht. En, o ja, ook worden veranderingen in een pagina via Moodle niet geaccepteerd. De pagina wordt keurig opgeslagen, maar als ik deze pagina weer opvraag, blijkt dat weer de oude pagina te zijn. Dus ik zit met 2 problemen: 1. wel veranderde pagina's komen niet in beeld, het blijft de niet veranderde, bij mijn weten niet meer bstaande pagina en 2. Het wijzigenscherm van Moodle slaat geen veranderingen op. Wie helpt mij uit deze problemen?  

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet, Jan R. Koen 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Koen

Re: Veranderingen worden niet geaccepteerd.

door Hans de Zwart -
Hoi Jan,

Klopt het dat je met "pagina" een upgeload bestand (bijvoorbeeld Word of iets dergelijks) bedoelt?

Zo ja, dan heeft dit te maken met de cache van je browser (en eventueel van de proxy waarmee je het net op gaat). De cache denkt slim te zijn en bewaart bestanden om ze snel (zonder downloaden) te kunnen tonen.

Probeer maar eens een bestand te veranderen en dan via een compleet vreemde computer te openen. Je zult zien dat deze computer wel het juiste bestand laat zien. Misschien lukt dat zelfs al met een andere browser.

Normaal gesproken open je een webpagina echt opnieuw met Ctrl-F5, met upgeloade bestanden gaat dat wat moeilijker.

Welke versie van Moodle draai je eigenlijk?
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: Veranderingen worden niet geaccepteerd.

door Jan Koen -

Hallo Hans,

Hartelijk dank voor je reactie.

Het betrof wijziging van een HTML-pagina die ik in Moodle als lespagina opende. Ik had niet verwacht dat Moodle die als een browser zou vasthouden. Dankzij jouw en F5 is dat probleem nu opgelost. F5 geeft inderdaad de actuele pagina weer.

Toch vreemd dat Moodle een pagina zolang vasthoudt. Zelfs na een complete herstart van mijn computer kreeg ik de oude, niet meer bestaande, pagina te zien. En als ik dat krijg, krijgen mijn cursisten dat waarschijnlijk ook. En dat is niet de bedoeling van het aanbrengen van wijzigingen in lesbestanden.

Ik werk nu met Moodle 1.6.2.  Wat een handige upgrade naar 1.6.3. is, dat heb ik nog niet ontdekt. Alle upgrade info die ik vind, betreft die van 1.5 naar 1.6.

Nogmaals bedankt.

Met vriendelijke groet,

Jan R. Koen

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Jan Koen

Re: Veranderingen worden niet geaccepteerd.

door Hans de Zwart -
Hoi Jan,

Mooi dat het probleem gedeeltelijk opgelost is. Ik vermoed dat de HTML pagina waar je over spreekt er eentje is die je buiten Moodle gemaakt hebt en via uploaden in Moodle "hangt". Als dat zo is zou je eens kunnen proberen om in Moodle zelf via "Webpagina maken" de HTML pagina aan te maken (evt. knippen en plakken). De HTML wordt dan niet als bestand op de server opgeslagen, maar in de database. Het cache probleem is dan opgelost. Overigens is het niet Moodle die het bestand zo lang vast houdt, maar de browser.

Upgraden naar een nieuwe versie van Moodle is heel simpel. Je kunt daarvoor dezelfde instructies gebruiken als van 1.5 naar 1.6. Zie ook de Upgrading pagina in de MoodleDocs.

Succes!
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Hans de Zwart

Re: webpagina maken

door Jan Koen -

Bedankt, Hans. Webpagina maken in Moodle via knippen en plakken had ik ook geprobeerd, maar het nadeel daarvan is, dat ik linken naar illustraties e.d. ook moet vernieuwen. Dubbel werk dus. Ik blijf nog even zoeken naar de beste oplossing voor het materiaal waar ik nu mee bezig ben. Dank zij jouw opmerkingen heb ik nu meer inzicht in het achterliggende gebeuren. Vriendelijk dank.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -