Hyperlinks

Hyperlinks

door Diana Rogger -
Aantal antwoorden: 3

Beste mensen,

kan iemand mij vertellen hoe ik een link kan maken naar een gedeelte dat ergens in het midden van mijn cursus is?

Voorbeeld: Ik zeg de student; "zie figuur2"

de bedoeling is als de student op de link klikt dat moodle naar figuur 2 gaat.

Bijvoorbaat dank.

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Diana Rogger

Re: Hyperlinks

door Ger Tielemans -
  • zoek figuur 2 op
  • ga met de muis op figuur 2 staan
  • klik op de rechtermuisknop
  • kies in het menu dat verschijnt hyperlink kopieren (of zoiets)
  • ga naar je tekstpagina waar de lijk moet komen
  • in de WYSIWYG editor selecteer je de tekst 'zie figuur 2
  • je klikt op het ketting symbool.
  • In het menu dat verschijnt plak je de gecopieerde link
  • kies voor 'tonen in nieuw venster', dan kan de gebruiker door het dichtklikken van dat venster weer terug naar zijn tekst
  • besef wel dat deze handmatige links bij het backupen niet worden meegenomen door Moodle, geloof ik ten minste glimlach
  • Waarom het plaatje niet in-line nogmaals koppelen, desnoods als lokale popup? (maar dan wel onder Moodle regiem, dus gaat mee in backup)
Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Ger Tielemans

Re: Hyperlinks

door Diana Rogger -

Beste Ger,

Het lukt niet hoor. Ik krijg helemaal geen optie om een hyperlink te kopieren.

Al klik Ik op een figuur, ik merk op dat ik alleen een link kan maken naar een hoofdstuk maar niet naar een bepaalde teksgedeelte in een hoofdstuk. Kan dat wel in moodle?  Is dit jou wel gelukt? Is een andere mogelijkheid?

Groetjes,

Diana

Gemiddelde van de beoordelingen:  -
Als antwoord op Diana Rogger

Re: Hyperlinks

door Ger Tielemans -

Sorry, ik nam je "zie figuur 2" te letterlijk.

Wil je verwijzen naar een plaatje OP DEZELFDE WEBPAGINA, dan kun je in de WYSIWYG-editor het anker gebruiken:

  1. plaats de cursor verderop op je pagina in je erg lange tekst.
  2. selecteer een woord, bijvoorbeeld anker bij 25
  3. ..
  4. ..
  5. ..
  6. ..
  7. ..
  8. ..
  9. ..
  10. ..
  11. ..
  12. ..
  13. ..
  14. ..
  15. ..
  16. ..
  17. ..
  18. ..
  19. ..
  20. ..
  21. ..
  22. ..
  23. ..
  24. ..
  25. klik op het woord anker
  26. vul de dialoogbox in (geef het een naam, bv anker1)
  27. ga terug in je tekst naar de plaats vanwaar je wilt springen
  28. selecteer daar een woord, bijvoorbeeld het woord anker in regel 2
  29. klik op de ketting
  30. in de pop-up box kies je nu anker1
  31. sluit de pagina en je hebt je anker
  32. probleem: als de leerling naar je anker is gesprongen, hoe komt hij dan weer terug bij de tekst ? je kunt wel een anker terug maken, maar als een leerling op een andere manier op die plaats aankomt, is terug iets anders..


Algemene opmerking 1: Het idee van Moodle is dat de leerling zelf actief door de cursus beweegt. Het hoofdscherm van een cursus moet er zo uitzien, dat de leerling daar in een keer kan zien waar hij heen wil en altijd met een klik op de navigatiebalk weer op dat hoofdscherm uitkomt.

Een leerling door de teklst loodsen ondermijnt dit "denk zelf" principe.


Algemene opmerking 2: Omdat je cursus met Moodle geen geprogrammeerde instructie oplevert, tenzij je veel stuurt in je SCORM en LES modules, heb je geen strakke controle over de acties van de leerling. Je weet dus nooit wat de leerling op zeker moment zelf denkt/wil.


Algemeen 3: Excuses, je kunt inderdaad met de rechtermuisknop alleen maar hyperlinks in pagina's linken die je al gemaakt hebt of die er al zijn, bijvoorbeeld een knop op een andere pagina WAARONDER je een plaatje hebt gestopt, excuses.

Besef wel dat bij een Backup Moodle (en elke andere ELO) deze rechtermuisknop-trucs NIET ZIET en ze beschouwd als externe links, die je in je nieuwe Moodle allemaal met de hand moet herstellen.

 

 

Gemiddelde van de beoordelingen:  -