Hej Max!
Bra att du stretar vidare med detta.
'Tagg' är intetsägande men även 'märkord'
är en på svenska ganska klumpig översättning
härledd från 'markup' och säger iallafall inte
mig mycket mer om innebörden. För 'de flesta'
är de flesta former av de bakomliggande Internet-
teknologierna helt nya fenomen och fenomenen
är dessutom i hög grad nya för den mänskliga
erfarenheten. Alla analogier blir därmed med
nödvändighet (för?) komplicerade (för de flesta).
Om det inte går att referera till något redan bekant
då måste man med pedagogisk insikt t ex ta till
något som, inte med assimilering, men väl med
ackomodation, leder vidare. Detta ställer oavvisliga
krav även på 'de flesta'. Eftersom Internetteknologierna
berör samhällsutvecklingen på det svenska språkområdet
i dess helhet så handlar det hela enligt min mening även
om
pedagogik på politisk nivå. Ska vi adaptera till och
växa med den här typen av förändringar och allt det medför
eller är det OK om det bara blir som det kan? Vad säger vår
infrastrukturminister från Gävle om den här typen av frågor?
Vilket uppdrag har institutionen för pedagogik vid Högskolan
i Gävle i smh? Vad säger kollegerna på Nordiska Språk och
på Datavetenskap om begriplighetsfrågor av denna typ?